راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با پنج صنعتی که به وسیله فناوری بلاکچین متحول می‌شوند

فناوری بلاک‌چین آماده دگرگون کردن جهان است، از تغییر روش‌های انتقال پول در موسسات مالی تا تغییر در نحوه اداره کردن پرونده‌های پزشکی. این فناوری به‌زودی در اغلب تراکنش‌های مالی و تجاری به‌کار گرفته خواهد شد. تا کنون بیش از نیمی از کسب‌وکارهای بزرگ جهان نسبت به بهره‌برداری از این فناوری نوظهور در سال ۲۰۱۸ ابراز تمایل کرده‌اند، از این رو فرصت‌های بی‌شماری پیش روی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار دارد.

پنج صنعتی که به وسیله فناوری بلاک‌چین متحول خواهند شد:

 

1- بانکداری:

فناوری بلاک‌چین به‌منظور فائق آمدن بر موانع موسسات مالی سنتی ایجاد شد. بانک‌هایی که از آغاز مخالف سرسخت ارز دیجیتال بودند و از عواقب توسعه کاربرد ارزهای کنترل‌نشده هراس داشتند.

اما به نظر می‌رسد فناوری بلاک‌چین در حال حاضر طرفدارانی در میان فعالان سیستم بانکی جهان پیدا کرده است. اکنون که بسیاری از بانک‌ها تصمیم گرفته‌اند از فناوری بلاک‌چین به بهترین نحو ممکن بهره‌برداری کنند، فرصت‌های بی‌شماری پیش روی شرکت‌هایی خواهد بود که بتوانند راه‌حل‌هایی بزرگ یا کوچک برای ورود به عرصه بهره‌برداری از فناوری بلاک‌چین در اختیار‌موسسات مالی قرار دهند.

 

2- قراردادهای هوشمند:

یکی از قابل‌توجه‌ترین ویژگی‌های فناوری بلاک‎چین توانایی آن در تسهیل قراردادهای هوشمند است.

درحالی‌که صنایع فناوری مالی (فین تک)، بانکداری و خدمات حقوقی در حال حاضر با معاملات خودکار سروکار دارند، اما بسیاری از صنایع دیگر هنوز به دنبال یافتن راهی برای استفاده و بهره‌برداری از مزایای قراردادهای هوشمند هستند.

با ورود قراردادهای هوشمند به بخش‌هایی نظیر تولید و مدیریت زنجیره تامین و… توسعه‌دهندگان فرصت‌های بی‌نظیری برای فعالیت در این حوزه و تغییر چهره صنایع مختلف پیش رو خواهند داشت.

قراردادهای هوشمند مجموعه‌ای از کدها هستند، که می‌توان از آنها در انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی استفاده کرد. اما کاربرد قراردادهای هوشمند در بستر بلاک‌چین امنیت، مسوولیت‌پذیری و شفافیت بیشتری به فرآیندها می‌بخشد.

 

3- خودرو‌های هوشمند:

خودروسازی به سرعت در مسیر تحقق هدف خود یعنی تولید و تردد بیش از ۷۳ میلیون خودروی هوشمند تا پنج سال آینده است. مسیر برای بهره‌برداری از اینترنت اشیا در اتومبیل‌سازی تا حدود زیادی به کمک فناوری بلاک‌چین هموار شده است. این فناوری به طرق مختلف به صنعت خودرو جهان خدمت خواهد کرد و هر یک از این راه‌ها فرصتی طلایی برای توسعه‌دهندگان ثالث در سال‌های آتی به‌شمار می‌رود. در ادامه نگاهی اجمالی به هر یک از آنها خواهیم داشت.

 

 4- بهداشت و درمان:

هیچ صنعتی به اندازه بخش بهداشت و درمان به پردازش روزانه اطلاعات نیاز ندارد. از پذیرش بیمار تا ثبت نتایج جراحی‌های انجام شده، هر بیمار انبوهی از اطلاعات را که باید به‌صورت دقیق، قابل دسترس و ایمن ذخیره شود، با خود وارد سیستم درمانی می‌کند. هیچ فناوری دیگری جز بلاک‌چین هم یارای پاسخگویی به این نیازها را ندارد.

 

۵- اینترنت اشیا:

در گسترش اینترنت اشیا نمی‌توان اغراق‌آمیز سخن گفت. با ظهور هر چه بیشتر اتومبیل‌ها و خانه‌های هوشمند، بازار برای پذیرش فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا توسعه پیدا می‌کند.

با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۶ تریلیون دلاری در زمینه اینترنت اشیا در پنج سال آینده، انتظار می‌رود تعداد شرکت‌های فعال در حوزه فناوری که به دنبال افزایش سهم خود از این بازار هستند، روز به روز افزایش پیدا کند.

یکی از بهترین فرصت‌ها پیش‌روی نوآورانی قرار دارد که می‌توانند در سایه بهره‌مندی از فناوری بلاک‌چین جریانی سریع و امن برای انتقال اطلاعات فراهم سازند.

مترجم: فریبا ولی زاده

منبع: کانال تلگرامی باشگاه مدیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.