راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند کلمه حرف حساب درباره فین‌تک در سال 96

بازیگران کوچک و بزرگ صنعت فناوری‌های مالی در سال 96 سال پرجنب‌وجوشی را پشت‌سر گذاشتند و در این بین بیشترین سروصدا مربوط بود به ارزهای رمزنگاری‌شده؛ هرچند در مقایسه با تمام اتفاق‌هایی که در سال 96 برای صنعت فناوری‌های مالی ایران رخ داد، موضوعات پیرامون ارزهای رمزنگاری‌شده از عمق و جدیت بالایی برخوردار نبود، ولی احتمالاً داغ‌ترین موضوع سال 96 بود.

بزرگ‌ترین نکته مثبت این هیجانات در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده، این بود که سازمان‌های دولتی، حاکمیتی و نظارتی نظر و توجه‌شان به این سمت جلب شد و البته این بار شاهد رفتار به نسبت حرفه‌ای‌تری از این مسئولین در مقابل یک پدیده یا تکنولوژی برهم‌زننده بودیم و هرچند همه با احتیاط اظهارنظر می‌کردند اما معلوم بود که دیگر گزینه مقابله صد درصدی گزینه اول سازمان‌های تصمیم‌ساز یا تصمیم‌گیر نبود و بیشتر به فکر این بودند که چطور از موقعیت پیش‌آمده یک فرصت بسازند و هرچند هنوز هیچ خروجی قابل‌لمسی ندیده‌ایم ولی حداقل آن رفتارهای کوبنده و منع‌کننده قبل را هم تا اینجا شاهد نبوده‌ایم.

دوستی دارم که می‌گوید: «بیت‌کوین رفتنی است؛ زنجیره بلوک را به خاطر بسپار.» اگر از صعود قیمت بیت‌کوین تا 20 هزار دلار و میلیونر شدن یک‌شبه برخی افراد و بعد از آن سقوط تا 6 هزار دلار و به خاک سیاه نشستن برخی دیگر بگذریم، آنچه با خوابیدن تب سفته‌بازی در فضای ارزهای رمزنگاری‌شده، بیشتر مورد توجه قرار گرفت، تکنولوژی زنجیره بلوک است که جسته‌وگریخته از این طرف و آن طرف می‌شنویم که غول‌های بانکی و پرداختی ایران با چراغ‌های خاموش در حال سروکله زدن با این تکنولوژی هستند تا بتوانند در آینده نزدیک به بازار ارائه کنند و این محصولات یا خدمات الزاماً در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده نخواهند بود و ممکن است در بسیاری از دیگر حوزه‌های پولی، مالی، بورسی و بیمه گره‌ای از مشکلات قبلی باز کنند.

از موضوع داغ سال که بگذریم، سال 96 را می‌توان سال جان گرفتن استارت‌آپ‌های فین‌تک دانست؛ تا قبل از این، استارت‌آپ‌های فین‌تک از نگاه مسئولین بیشتر شبیه یک دورهمی جوانانه بودند تا کسب‌وکارهایی خلاقانه برای ارائه خدمات مالی بهتر به مشتریان؛ اما در سال 96 با جدی‌تر شدن فعالیت این کسب‌وکارهای نوپا و توسعه گستره خدمات و مشتریانشان، نه‌تنها مدیران شبکه بانکی و پرداخت، توجهشان به این حوزه و اهمیتش جلب شد، بلکه نهادهای قانون‌گذار نیز به‌پای میز مذاکره و صحبت با این استارت‌آپ‌ها آمدند تا ببینند چه باید بکنند. هنوز شرایط برای ادامه مسیر فعالان استارت‌آپی فین‌تک در ایران گنگ است و شرایط مطلوب نیست ولی حداقل با پافشاری و اصراری که داشتند صدایشان شنیده شد و حالا در حال تعامل برای رفع مسائل و مشکلات پیش روی هستند.

صدای جمع فعالان استارت‌آپی فین‌تک را می‌توان بلندترین صدا در میان دیگر حوزه‌های استارت‌آپی کشور دانست که باعث شد در لایه‌های ارشد کشوری، دولتی و حاکمیتی هم درباره آن‌ها بشنوند، حرف بزنند و سعی کنند در این مسیر کمکی بکنند. چیزی که باعث شد این صدا این‌قدر بلند شود، همت تک‌تک فعالان این حوزه و ایستادن پشت همدیگر بود. بارها دیدم که مدیران یا بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های فین‌تک برای اینکه رغیب فیلترشده یا مسدودشده خود را دوباره به بازی رقابت برگردانند، هر کمکی که می‌توانستند می‌کردند. این درسی است که باید فعالان دیگر حوزه‌های استارت‌آپی از این حوزه بگیرند و بدانند اگر می‌خواهند رشد کنند باید بازی‌های بچه‌گانه را کنار بگذارند و در عین حفظ فضای حرفه‌ای رقابت در آن حوزه، برای حفظ منافع کلی آن حوزه در کنار هم بایستند و اگر می‌خواهند حوزه مورد فعالیتشان از سوی جامعه و مسئولین مورد پذیرش قرار بگیرد، باید کیک را بزرگ‌تر کنند و پشت یکدیگر باشند.

نکته مهم دیگر در سال 96، حجم تولید محتوای ارائه‌شده در فضای فناوری‌های مالی بود که به شکل دیگری بر جدیت و اهمیت این صنعت، افزود. هم در فضای آنلاین و هم در فضای چاپی نشریات و مطبوعات مختلفی چه به‌طور تخصصی چه به‌طور بخشی، به‌طور پیوسته به حوزه فین‌تک پرداختند که این موضوع نیز یک از مهمترین ابزارهای شنیده شدن صدای این صنعت بود و اینجا هم توصیه می‌شود فعالان استارت‌آپی دیگر حوزه‌ها نیز از شکل‌گیری رسانه‌های مستقل و بی‌طرف حمایت کنند تا از پشتوانه رسانه‌ای نیز برخوردار شوند.

متأسفانه با پررنگ شدن موضوع فین‌تک در سال 96، بسیاری از مدیران در شبکه بانکی و پرداخت نیز دوان‌دوان خودشان را رساندند تا ببینید چه استفاده ابزاری یا برندینگی می‌توانند برای خودشان بکنند؛ از برگزاری رویدادهای بی‌سروته با محوریت فین‌تک که معلوم نیست چه خروجی‌های داشته‌اند و گرفتن عکس یادگاری در این رویدادها گرفته تا اظهار فضل کردن به شیوه‌های مختلف درباره موضوعات پیرامون فین‌تک که از روی مطالب وبسایت‌ها و نشریات حفظ کرده‌اند. این یکی از موضوعات منفی فین‌تک در سال 96 بود که امیدواریم با افزایش بلوغ فعالان استارت‌آپی فین‌تک، دیگر فریب این خودنمایی‌ها و شوآف‌های برخی مدیران الکی‌معطل را نخورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.