راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

20 میلیارد دلار ارز خانگی در ایران بازار ارز کشور را «بادکنکی» کرده است

اواخر هفته گذشته بعضی از صرافی‌ها در پی بخشنامه بانک مرکزی با درج تابلویی از محدود کردن فروش دلار به مسافران خارج از کشور خبر دادند. این در حالی است که تا هفته پیش افرادی هم که مسافر نبودند می‌توانستند دلار و یورو دولتی خرداری کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ایران گفته ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در این کشور وجود دارد و بازار ارز را «بادکنکی» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، معصومه آقاپور علیشاهی، روز یکشنبه 20 اسفند گفته است: «طبق آمارهای غیررسمی ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد که اگر وارد بازار تولید ناخالص داخلی شود منجر به اشتغال آفرینی می‌شود.»

پیشتر هم اتاق بازرگانی ایران این رقم را در حدود سه سال و نیم پیش ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

غلامحسین شافعی، رئیس این اتاق، کمتر از یک ماه پیش گفته بود: «حدود سه سال و نیم پیش، اتاق (بازرگانی) ایران رسما و کتبا به بانک مرکزی پیشنهاد داده بود که در ایران بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد که اگر بانک مرکزی بتواند برای جلب اعتماد مردم اقدام کند، این ذخایر ارزی می‌تواند دوباره به چرخه اقتصاد کشور بازگردد اما این کار انجام نشد.»

سامانه نظارت ارز (سنا) وابسته به بانک مرکزی پایگاهی اینترنتی است که صرافی‌ها باید معاملات روزانه ارزی خود را در آن ثبت کنند که به این طریق میزان معاملات ارزی قابل ردگیری است.

اما بخشی دیگر از معاملات از طریق دلالان در بازار آزاد انجام می‌شود که خرید و فروش آنها در جایی ثبت نمی‌شود؛ به همین دلیل بخشی از ارقام ارائه شده درباره میزان ارز خانگی در ایران تخمین به نظر می‌رسد.

افزایش تقاضای خریداران ارز در روزهای پایانی سال به دلیل سفرهای نوروزی به خارج از کشور عملا به افزایش قیمت در بازار غیر رسمی دامن زده است.

در حالی که از جنب و جوش بازار ارز در مقایسه با ماه قبل کم شده، اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در بازار آزاد غیررسمی دلالان ارز را با نرخ‌هایی بالاتر از بازار آزاد رسمی خرید و فروش می‌کنند.

در بعضی موارد این اختلاف قیمت در مورد ارزهایی مانند دلار و یورو ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان گزارش شده است.

به گزارش ایسنا تا ساعت دو بعدازظهر یکشنبه، بیست اسفند دلار آزاد با نرخ ۴۷۰۰ تومان و یورو آزاد ۵۹۰۰ تومان فروخته شده است.

اواخر هفته گذشته بعضی از صرافی‌ها در پی بخشنامه بانک مرکزی با درج تابلویی از محدود کردن فروش دلار و یوروی بانکی فقط به مسافران خارج از کشور خبر دادند. این در حالی است که تا هفته پیش افرادی هم که مسافر نبودند می‌توانستند دلار و یورو دولتی خرداری کنند.

براساس گزارش‌ها از تهران عمده مشکل خرید ارز مربوط به کسانی است که مسافر اروپا هستند و برای سفر نیاز به یورو و دلار دارند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر متقاضیان سفر به اروپا یا کشورهایی مثل کانادا و استرالیا برای آنکه دلار و یورو دولتی تهیه کنند، مجبورند در صف بایستند و با توجه به اینکه فقط چند صرافی به شکل محدود دلار و یورو دولتی می فروشند، متقاضیان محدود به این چند صرافی شده‌اند.

این در حالی است که کسانی که مسافر کشورهایی مثل ترکیه و گرجستان هستند نمی‌توانند دلار و یورو دولتی تهیه کنند؛ چراکه در مدارک مورد نیاز برای تهیه این ارزها ویزا هم وجود دارد و با توجه به اینکه سفر به ترکیه و گرجستان برای شهروندان ایرانی نیازی به ویزا ندارد، متقاضیان امکان تهیه دلار و یورو را ندارند.

ازدحام متقاضیان در برابر صرافی‌ها در حالی است که اخیرا بانک مرکزی برای فرونشاندن التهاب بازار ارز تدابیر سه گانه‌ای را معرفی کرده است.

  • انتشار گواهی «سپرده ریالی» یکی از این تدابیر است که متقاضیان می‌توانند پول خود را در بانک قرار دهند و در سررسیدهای یک ساله به آنها سود ۲۰ درصدی پیشنهاد شده است.
  • گواهی «سپرده ریالی ارز بنیان» از دیگر پیشنهاداتی بوده که بانک مرکزی برای دور نگهداشتن مردم از هجوم به بازار ارز در دستور کار خود قرار داده است.
  • سومین جزء مجموعه تدابیر ضدالتهاب بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز پیش فروش سکه بوده است.

هر چند از ابتدای سال جاری (۱۳۹۶) نرخ ارزهای اصلی نظیر دلار، یورو و پوند انگلیس با رشد همراه بود، اما از دی ماه، این افزایش قیمت شتاب بیشتری گرفت تا جایی که کمتر از یک ماه پیش قیمت دلار آمریکا تا آستانه ۵۰۰۰ هزار تومان هم پیش رفت.

قیمت دلار در فروردین ماه سال جاری خورشیدی (۱۳۹۶) حدود ۳۷۵۰ تومان بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.