راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمازون بانک می‌تواند رقیب جدی جدیدی برای ولز فارگو باشد

جف بزوس که پیشتر شیوه خرید مردم آمریکا را تغییر داده بود، حالا می‌خواهد دستی هم به دنیای پرداخت ببرد. با ورود و شتابی که آمازون به سرویس‌های مالی ببرد می‌تواند سیستم کارت‌های پرداخت با چند دهه فعالیت که دیگر شاید قدیمی شده باشد را تغییر دهد و به گفته برخی حتی می‌تواند با کاهش کارمزدهای رایج تا 250 میلیون دلار برای خرده فروشان صرفه‌جویی به همراه داشته باشد. مسلما چنین اتفاقی می‌تواند خبر بدی برای شرکت‌هایی مانند ویزا و مسترکارت و دیگران بازیگران باشد.

خبرها حاکی از آن است که آمازون در حال صحبت و مذاکره با چندین بانک، ازجمله جی پی مورگان چیس و کپیتال وان، برای ارائه محصولی شبیه به یک حساب بانکی است. مصرف‌کنندگان دارای حساب می‌توانند مستقیما به آمازون متصل شوند و با استفاده از شبکه ACH بانکی می‌توان پول‎های پرداختی‌شان را با کارمزدهای کمتری جابجا کرد.

درواقع آمازون می‌خواهد تک تک تجربیات مشتری را از آنِ خودش کند، از انجام خرید و ارسال محصول گرفته تا دنیای بانکداری افراد و انجام پرداخت.

آمازون در حال حاضر هم با همکاری جی پی مورگان چیس و فایننشیال سینکرونی و با ارائه کارت‌های اعتباری مشترک با این شرکت‌ها، پایش را به زندگی مالی مشتریانش باز کرده است و حق عضویت ارزان‌تری به دانشجویان و خدماتی هم به افرادی که به‌تازگی پدر و مادر شده‌اند ارائه می‌کند.

مورین بارنز که از تحلیلگران شرکت Bain & Co است می‌گوید که این برنامه آمازون تهدید بسیار جدی برای حذف کارت‌های اعتباری به شمار نمی‌آید. او در ادامه می‌گوید: «جوان‌ترها اعتماد زیادی به بانک‌ها ندارند و تخمین زده می‌شود که آمازون بتواند حساب جاری بانکی پیشنهادی خودش را طی پنج سال به 70 میلیون کاربر توسعه و گسترش دهد.»

جرارد دو توآ و آرون کریس از دیگر تحلیلگران این شرکت هم پیش‌بینی کرده‌اند سرویس بانکداری آمازون می‌تواند طی پنج سال آینده به 70 میلیون مشتری در ایالات متحده برسد و به این ترتیب می‌تواند رقیب سفت و سختی برای جایی مانند ولز فارگو، سومین بانک بزرگ آمریکا شود.

آمازون می‌تواند این امکان را برای مشتریان فراهم کند که پرداخت محصولاتشان را، به جای شرکت‌های کارت اعتباری، به وسیله حساب آمازون خود انجام دهند.

Bain تخمین زده است که اگر 15 درصد خریداران بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین در دنیا به این حساب جدید سوئیچ کنند و درواقع پرداخت‌هایشان را مستقیما از حساب آمازون خودشان پرداخت کنند، آمازون می‌تواند حدود 250 میلیون دلار در سال صرفه‌جویی در هزینه کارمزدهای کارت‌های اعتباری داشته باشد.

آمازون توانسته در این سال‌ها و از طریق انجام جستجو و خریدهای ساده و آسان و قابل اعتماد و بازپرداخت و سرویس‌های تعاملاتی اعتماد مردم را به خودش جلب کند و چنین سطح بالایی از اعتماد، مردم را به سمت خرید بیشتر سوق می‌دهد.

اما شاید این وسط تنها بازندگان شبکه‌های پرداخت مانند ویزا و مسترکارت، بانک‌هایی که کارت‌های اعتباری صادر می‌کنند و همینطور واسطه‌هایی که انجام فرایندهای پرداخت کمک می‌کنند؛ مانند فرست دیتا و استرایپ باشند. همانطور که احتمالا می‌دانید این شرکت‌ها روی هر تراکنش انجام‌شده، کارمزد دریافت می‌کنند؛ معمولا کارمزد تراکنش‌های کارت‌های اعتباری 2 درصد و 24 سنت هم برای کارت‌های نقدی است.

منبع: Finextra، The Detroit News

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.