راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش به سوی سال سخت خوب / سال 1396 نقطه‌عطف تاریخ فین‌تک ایران بود و احتمالا در سال 1397 باید منتظر اتفاق‌های خوب بیشتری باشیم

ماهنامه عصر تراکنش / 1. خوشحالم که در سال‌های گذشته عمرم را صرف چیزی کردم که همین امروز هم برخی از نتایج آن در زندگی روزمره قابل مشاهده است. خوشبختانه آثار فناوری‌های مالی بر زندگی مردم بسیار زودتر از آن چیزی که خیلی‌ها تصورش را می‌کردند، مشخص شده است و این تازه آغاز راه است. اسفندماه سال ۱۳۹۳ بعد از گفت‌وگو با چهره‌های ایرانی و بین‌المللی به این جمع‌بندی رسیدیم که سال 1394، سال فناوری‌های مالی است. آن زمان کمی محافظه‌کارانه با موضوع برخورد کردیم و به‌جای فین‌تک گفتیم فناوری‌های مالی. منتها زمان ثابت کرد که حتی ما نیز باید تعارف را کنار بگذاریم و با جریانی که آمده همه را با خودش ببرد، همراه شویم. گفتن این جمله هنوز هم برای برخی دردناک است؛ جریانی که آمده ما را با خودش ببرد! ما تصور می‌کنیم این جریان مرکز هدایت و کنترلی دارد که بر همه امور اشراف دارد. واقعیت این است که ماجرا این‌طور نیست و این جریان حاصل تعامل و خرد جمعی است. خرد جمعی هم پیچیده‌ترین مفهوم حال حاضر جامعه است. سال‌های گذشته جامعه‌شناسان با مفاهیمی مانند جماعت و انبوه خلق دست‌وپنجه نرم می‌کردند. جامعه‌شناسان قدیمی به ‌فراست دریافته بودند که رفتارهای مردم زمانی که کنار هم قرار می‌گیرند، مجموع رفتارهای فردی آنها نیست و افراد در جماعت رفتاری جدید از خودشان بروز می‌دهند. با گسترش ابزارها و فناوری‌های ارتباطی، شاهد شکل‌گیری پدیده‌ای بودیم که برخی نام آن را گذاشته‌اند خرد جمعی. خرد جمعی جلوتر از تک‌تک ما حرکت می‌کند و کار رسانه تنها می‌تواند تشخیص این جریان‌ها باشد. سال 1393 ما دریافتیم که اموری در اطراف ما در حال تغییر است. متاسفانه برخی به‌سرعت نسبت به تغییر، واکنش هیجانی نشان می‌دهند، برخی شیفته آن می‌شوند و برخی سریع با آن مخالفت می‌کنند. منتها موضوع این است که تغییر منتظر هیچ فردی نمی‌ماند. سال 1396 به‌راستی سالی بود که فین‌تک در ایران به کانون توجه تبدیل شد و احتمالا سال 1397 سال مهم‌تری برای فین‌تک ایران خواهد بود و این تازه شروع همه‌چیز است. ما در شبکه راه پرداخت علاوه بر پایگاه خبری راه پرداخت و ماهنامه عصر تراکنش، گهگاه کتاب‌هایی ترجمه و تالیف می‌کنیم و علاقه داریم افراد بیشتری با فین‌تک آشنا شوند.

 

۲. فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی. اکنون بسیاری از کسب‌وکارهای جهان و البته ایران در این حوزه فعالیت می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند با استفاده از فناوری‌های مدرن، نوآوری را به حوزه خدمات مالی بیاورند. برخی شرکت‌های فین‌تک مستقیما با بانک‌ها رقابت و برخی با آنها همکاری می‌کنند. آنچه روشن است اینکه شرکت‌های فین‌تک در حال توسعه دنیای خدمات مالی از طریق معرفی ایده‌های نوآورانه، ایجاد امکان ارائه سریع محصول و افزایش رقابت هستند. با حضور نسل جدید که معروف به نسل میلنیال هستند و تغییر ذائقه آنها در استفاده از خدمات مالی، بانک‌ها نیز نیاز به تغییر را احساس کرده‌اند. فین‌تک در حال تعریف دوباره خدمات مالی در قرن بیست‌ویکم است. اکنون حوزه‌ای که فین‌تک دربر می‌گیرد، گسترش یافته و این شامل انواع نوآوری‌ها در فناوری می‌شود که ارزهای رمزنگاری‌شده، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا تنها بخشی از آن هستند.

 

۳. روزهای پایانی سال 1396 هم فرارسید و زمان زیادی به پایان این سال نمانده است. بیشتر مردم دنیا در لحظه‌های پایانی تصمیم می‌گیرند عادت‌های بدشان را کنار بگذارند و در سال جدید شروع کنند به رشد و توسعه بیشتر. همیشه تصور می‌کنیم وقتی که سال که نو شود، ما هم به کلی آدم دیگری می‌شویم و می‌توانیم سال جدید را به بهترین سال زندگی‌مان تبدیل کنیم؛ اما سال شروع می‌شود و چیزی تغییر نمی‌کند؛ دوباره همان کارهای همیشگی را انجام می‌دهیم. دوباره تا دو تا تعطیلی پشت سر هم می‌افتد، آن را بین‌التعطیلین اعلام می‌کنیم و روزهایمان را به بطالت و تنبلی می‌گذرانیم. روزها از پی هم می‌آیند و می‌روند، بدون اینکه تغییر محسوسی رخ دهد. دوباره به پایان سال که نزدیک می‌شویم، تصور می‌کنیم امسال که نشد و حتما سال بعد سال بهتری خواهد شد. با این انتظارهای اشتباه دوباره وارد سال جدید می‌شویم. مدام هم خبرهای منفی و بی‌ارزش را دنبال می‌کنیم و تاریکخانه ذهن‌مان را پر می‌کنیم از منفی‌بافی. به‌مرور حجم این منفی‌بافی‌ها زیاد می‌شود و ایمان می‌آوریم به نمی‌شود و نمی‌گذارند. به‌مرور یا افسرده می‌شویم و سعی می‌کنیم دیگر کاری نکنیم، یا به این فکر می‌افتیم که اینجا دیگر جای زندگی نیست و باید رفت. کجا و چرا و چگونه و بسیاری سوال‌های دیگر هم مهم نیست. مهم این است که به این نتیجه مهم فلسفی رسیده‌ایم که نمی‌شود و نمی‌گذارند؛ غافل از اینکه این همه سال این ما بودیم که با انتظارهای اشتباه و برنامه‌ریزی‌های نادرست نتوانستیم و حالا که نتوانستیم، علت آن را جایی آن بیرون جست‌وجو می‌کنیم. بیرون هم خدا را شکر آنقدر بهانه موجود هست که از نظر ذهنی خودمان را راضی می‌کنیم که ما کارمان درست است و این دیگران هستند که نتوانستند و نگذاشتند؛ وگرنه ما عالی هستیم. شاید این روزها راه درست این باشد که سعی کنیم کمی آرام بگیریم و به جای اینکه این روزهای تعطیلات را هم صرف فشار آوردن بر خودمان کنیم، لحظه‌ای درنگ کنیم و گذر زمان را نگاه بنگریم. شاید بتوانیم اندکی انرژی تحلیل‌رفته را بازیابیم و بتوانیم با قدرت بیشتری به مدار تغییر برگردیم.

 

۴. در پایان لازم است سال نو را تبریک بگویم و امیدوارم سال جدید برای همه سال خوبی باشد. امیدوارم امسال شادی‌های همه بیشتر شود و غم‌ها کمتر. امیدوارم امسال مردم ایران روزهای بهتری داشته باشند و ان‌شاءالله اصرار بر نادانی در سال جدید کمتر شود.

 

یا حق

رضا قربانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.