راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از رویا تا واقعیت؛ زندگی در ایران دیجیتال

مهدی شامی زنجانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران /  ۸  شب سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ است. سال، تحویل شده و نوبت به پخش پیام تصویری آقای رئیس‌جمهور از صداوسیما رسیده است.

درج شعار سال جدید در بالای سمت راست صفحه تلویزیون، توجهم را به خود جلب می‌کند:

تجربه جذاب زندگی در ایران دیجیتال

با دیدن شعار سال، شادی وصف‌ناپذیری وجودم را فرا می‌گیرد. در ادامه رئیس‌جمهور محترم بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود و بعد از تبریک حلول سال نو و فرا رسیدن فصل بهار، صحبت‌هایی می‌کند که مهم‌ترین سرخط‌های آن عبارت است از:

مردم عزیز؛ ما تصمیم گرفته‌ایم زندگی شما را در سایه حرکت به سوی ایران دیجیتال متحول کنیم. مسئولان کشور به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که کاهش اتکای ایران به درآمدهای نفتی تنها از طریق توسعه اقتصاد دیجیتال امکان‌پذیر خواهد بود. لذا از این پس به فناوری‌های دیجیتالی با نگاه تهدید و امنیتی نمی‌نگریم و آن را فرصتی بزرگ برای جبران عقب‌افتادگی‌های اقتصاد ایران می‌دانیم. با این اعتقاد، به طور جدی برنامه توسعه سواد دیجیتالی دانش آموزان، دانشجویان و سایر شهروندان را در شهرها و روستاها دنبال خواهیم کرد.

مردم گرامی؛ از سال ۹۷ با آغاز نهضت دیجیتالی سازی سازمان‌ها و سیستم‌ها، شفافیت و نظارت‌پذیری را افزایش داده و درنتیجه آن، موجب کاهش معنادار فساد مالی سیستماتیک در کشور خواهیم شد. این اتفاق، دیگر در کشور نخواهد افتاد که بدهی بانکی حدود ۱۰۰۰ نفر، تقریبأ معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان باشد! همچنین شما دیگر شاهد سالیانه حدود هزار میلیارد تومان تقلب در صنعت بیمه خود نخواهید بود! فرارهای مالیاتی بزرگ با نظام مالیات دیجیتال کشور غیرممکن خواهد شد و از این پس با راستی آزمایی دیجیتال اظهارنامه‌ها، هزینه وصول مالیات به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مردم عزیز؛ صنعت کشور با محوریت دیجیتال، خود را بازآفرینی خواهد کرد. در نفت و گاز، با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، هزینه اکتشاف و استخراج را کاهش خواهیم داد. سال ۹۷، تمرکز اصلی خودروسازان ایرانی بر روی ارائه نخستین خودروی متصل خود خواهد بود و با نگاه ساخت اکوسیستم خودرو، مدل کسب‌وکار خود را بازتعریف خواهند کرد. نظام درمان و سلامت کشور، دیجیتال خواهد شد تا ارائه خدمات از راه دور پزشکی موجب کاهش آمار مرگ‌ومیر هم‌وطنانمان گردد.

از این طریق می‌خواهیم به شما این پیام را بدهیم که برای جان شما در این کشور از این پس ارزش بیشتری قائل خواهیم شد. دیجیتالی کردن بیمارستان‌ها در راستای ایجاد تجربه خوشایند درمان برای بیماران، یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت در سال ۹۷ خواهد بود. تصمیم گرفته‌ایم از شرکت‌هایی که در حوزه توریسم دیجیتال فعالیت می‌کنند به طور جدی حمایت کنیم، چون می‌دانیم حجم توریسم دیجیتال در دنیا تا سه سال آینده، دو برابر خواهد شد و ایران هم باید سهم مناسبی از آن داشته باشد.

مردم گرامی؛ چون قبلاً سیاستِ خصولتی سازی (مانند آنچه در صنعت تلکام و مخابرات در کشور اتفاق افتاد) را آزموده و به جایی نرسیده‌ایم قصد داریم این بار، به معنای واقعی کلمه، میدان را در عرصه اقتصاد دیجیتال برای بخش خصوصی و جوانانِ مستعد کشور (فارغ از دیدگاه‌ها و عقایدشان) باز کنیم. قول می‌دهیم به عنوان حاکمیت، با شما مردم، وارد رقابت اقتصادی نشویم و اجازه نخواهیم داد نهادهای دولتی و حاکمیتی برای دریافت سهم و یا بلعیدن شرکت‌های نوپا و غیرنوپای دیجیتال، دندان طمع تیز کنند.

مردم عزیز؛ خبر مسرت‌بخش دیگری که برای شما دارم این است که کلیه مسئولین ارشد کشور بر روی چشم‌انداز ایران دیجیتال توافق نظر کامل دارند و از آن حمایت می‌کنند. دیجیتالی نمودن ایران یک سفر طولانی است که زمان‌بر است، اما ما با عزم راسخ، از ابتدای سال ۹۷ رهسپار آن خواهیم شد. پس همه با هم، پیش به سوی ایران دیجیتال فردا.

با صدای زنگ بیدارباش گوشی موبایلم از خواب می‌پرم. هنوز بخشی از سرخوشی خوابی که دیده بودم را در وجودم احساس می‌کنم. در این فکرم که اگر چه بسیار بعید است که این خواب، مصداق رویای صادقه باشد، اما رویاها بالاخره روزی محقق خواهند شد. الان 5:30 دقیقه صبح شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.