راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحولات صنعت پرداخت در سال‌های آتی

حمیدرضا نائینی؛ عضو هیات مدیره و مدیر اقتصادی و برنامه‌ریزی گروه فن آوا / امروزه با توجه به نرخ فزاینده گرایش مردم به سمت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، رشد چشم‌گیری در این حوزه شاهد هستم. صنعت ICT در حوزه‌های مختلف از قبیل سخت‌افزاز، نرم‌افزار، خدمات IT، ارتباطات و ارتباطات مخابراتی زیرساختی جهت تسهیل خدمات و افزایش دسترس‌پذیری آنها در حوزه‌های مختلفی فراهم می‌آورد. حوزه‌های مختلفی از قبیل خرده فروشی، خدمات مالی، حمل و نقل، توریست، سلامت، خدمات عمومی و غیره به لطف راه‌حل‌هایی که صنعت ICT در اختیار آنها قرار می‌دهد، رشد چشم‌گیری در سال‌های اخیر داشته‌اند. در این بین صنعت بانکداری و پرداخت یک از حوزه‌هایی است که به واسطه ماهیت خدمات، نرخ استفاده از این خدمات در جامعه، سبک زندگی مدرم، خدمات دولت الکترونیک و غیره بیش از سایر حوزه‌ها دچار تغییرات بنیادی بوده و نقش خدمات حوزه ICT در این روند رو به رشد به شدت احساس می‌شود.

طبق پیش‌بینی‌های US Federal Reserve، سهم پرداخت‌های موبایل نسبت به سایر روش‌های پرداخت رشد چشم‌گیری داشته به صورتی که تا سال 2021 نسبت به سال 2018، 146% رشد خواهد کرد. این در حالی است که مجموع تراکنش سایر روش‌های پرداخت 35% رشد خواهند یافت. همچنین طبق گزارش موسسه شاپرک در سال 1395، در کشور ایران مردم تمایل بیشتری به ترتیب به پرداخت از طریق پایانه‌های فروش و موبایل دارند این درحالی است که نرخ استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی حال کاهش بوده و در سال‌های آتی نیز این روندها ادامه خواهد داشت.

با توجه به نقش الگوهای رفتاری مصرف‌کنندگان بر صنعت پرداخت و با توجه به رشد سنی گروه‌های کمتر از 40 سال و گرایش این قسم از مردم به استفاده از روش‌های نوین پرداخت، شاهد تغییرات بنیادی در نرخ نفوذ روش‌های نوین در این صنعت خواهیم بود. گروه‌های سنی جوان تمایل بیشتری به استفاده از روش‌های نوین پرداخت داشته و ریسک تجربه روش‌های جدید پرداخت دیجیتالی را ساده‌تر می‌پذیرند که این مهم منجر به تحول خدمات بانکداری و پرداخت جهت همگام بودن با مشتریان خود خواهد بود.

استفاده از روش‌های داده‌کاوی و آنالیز اطلاعات منجر به شناخت دقیق‌تری از الگوهای رفتاری مصرف‌کنندگان شده و این امر منجر به تغییرات زیربنایی در نحوه ارائه خدمات در کلیه صنایع در راستای توسعه تجربه مشتریان به روش‌های نوین پرداخت و بانک داری می‌گردد.

با توجه به نرخ رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند و سادگی استفاده از این ابزار در فرآیندهای پرداخت، رشد چشم‌گیری در پرداخت‌های موبایلی خواهیم داشت. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، نزدیک به یک‌چهارم مشتریان از کیف پول الکترونیکی در بستر گوشی‌های همراه، پرداخت‌های خرد خود را انجام خواهند داد.

ارائه پاداش‌های پرداخت‌های الکترونیکی، مشتریان را به استفاده از این روش‌های نوین پرداخت ترغیب می‌نماید. طبق بررسی‌های انجام شده، 66% مشتریان جهت کسب پاداش پرداخت الکترونیک، حاضر به تغییر پایانه‌های فروش هستند. یک قدم فراتر، نیمی از این افراد، به سادگی حاضر به ارائه اطلاعات خود در باشگاه مشتریان جهت دستیابی به پاداش‌های پرداخت خود هستند که این مهم خود منجر به کسب‌وکارهای جدیدی در رفتارشناسی، تحلیل اطلاعات مشتریان و شخصی‌سازی پاداش‌های ارائه شده، خواهد شد.

توسعه شبکه‌های پرداختی از طریق همکاری مؤسسات مالی بانکی و غیر بانکی منجر توسعه اکوسیستم پرداخت شده که با توجه به توسعه دسترس‌پذیری مشتریان به خدمات پرداخت، منجر به افزایش رضایت مشتریان خواهد شد. همکاری مؤسسات پرداخت، به جای ارائه خدمات در بسترهای جزیره‌ای و مستقل، منجر به شکل‌گیری تشکل‌هایی در نظام‌های پرداخت خواهد شد.

شکل‌گیری شرکت‌های نوپایی با استفاده از نوآوری در کسب‌وکارها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین مالی منجر به افزایش نرخ پرداخت‌های الکترونیکی و موبایلی شده است. خلق راهکارهای نوین در کسب‌وکارهای مختلف توسط شرکت‌های چابک نوپا رشد نرم‌افزارهای موبایلی و به طبع آن پرداخت‌های موبایلی را به ارمغان خواهد آورد. در سال‌های آتی، شرکت‌های پرداخت در نقش شتاب‌دهنده شرکت‌های نوپا خواهند شد تا زمینه را در جهت ارائه راه‌کارهای نوین پرداخت فراهم کنند.

در روش‌های پرداخت سنتی، مشتریان توسط مجموعه‌ای از اعداد روی کارت یا داده‌های ذخیره شده در مراکز داده شناسایی می‌شدند، ولی با ظهور کارهای EMV، تراکنش‌ها توسط روش‌های کدگذاری بر تراکنش‌ها در راستای امنیت بیشتر تراکنش‌ها تغییر پیدا کرد. استفاده از روش‌های رمزنگاری، منجر به خلق روش‌های پرداخت از قبیل Blockchain خواهند شد. همچنین مفاهیم جدیدی از قبیل واقعیت افزوده (AR)، اینترنت اشیاء (IOT) و روش‌های تشخیص هویت بیومتریک منجر به تغییراتی در فرایندهای پرداخت خواهند شد.

صنعت پرداخت تغییرات بنیادینی در زیرساخت‌های کارت‌های اعتباری و ترمینال‌های پرداخت جهت تسریع فرایند پرداخت انجام خواهند داد. امروزه پرداخت‌ها در پایانه‌های فروش به صورت آنلاین و بین فردی در بستر نرم‌افزارهای موبایل انجام می‌گیرد. صنعت پرداخت تغییرات سریعی به واسطه شرکت‌های پرداخت نوین در ارائه خدمات بین افراد (P2P)، بین افراد و کسب‌وکارها (P2B) و بین کسب‌وکارها (B2B) خواهد داشت. در نهایت هر فرد قادر خواهد بود در هر زمان و هر لحظه‌ای که بخواهد، پرداخت خود را انجام دهد.

با توجه افزایش استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت پرداخت، اهمیت امنیت در فرایندهای پرداخت افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به رشد احتمالی تقلب‌ها در فرایندهای پرداخت و نوآوری کلاهبرداران در روش‌های جدید تقلب، شرکت‌های پرداخت می‌بایست سرمایه‌گذاری زیادی در فرایندهای کشف و خنثی‌سازی تقلب انجام دهند. در این راستا، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات امنیت اطلاعات در دوره آتی رشد چشم‌گیری خواند داشت.

در نهایت، زیرساخت‌های کنونی صنعت پرداخت که بر اساس روش‌های سنتی شکل گرفته‌اند، می‌بایست خود را با تحولات آتی همگام سازند. به‌روزرسانی و جایگزینی زیرساخت‌های پرداخت امری اجتناب‌ناپذیر است. از این رو که شرکت‌های پرداخت جهت افزایش توان رقابتی یا حتی حفظ بقاء، می‌بایست خود را با آخرین تحولات این صنعت که نشئت گرفته از نیاز مشتریان و رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است، همگام سازند.

در جمع‌بندی خلاصه، این طور می‌توان ذکر کرد که نرم‌افزارهای موبایلی پرداخت، تکنولوژی‌های جدید از قبیل IOT و AR در فرایند پرداخت، داده‌کاوی و آنالیز اطلاعات، نوآوری در فرایندهای پرداخت، کیف پول الکترونیک، امنیت اطلاعات و از همه مهم‌تر توجه به نیاز مشتریان، موضوعاتی است که صنعت پرداخت را در سال‌های آتی دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.