راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سپ چه ویژگی‌های مثبتی برای فعالان بازار سرمایه دارد؟

هریک از فعالان بازار سرمایه برای خرید و سرمایه‌گذاری در سبد سهام خود تحلیل و دیدگاه مشخصی دارند که قطعاً برگرفته از روندهای فعالیت، اخبار و دستاوردهای یک شرکت در گذشته و برنامه‌ها و چشم‌انداز آن شرکت برای آینده است.

این روزها شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) با سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد ریال در حال برنامه‌ریزی و اقدامات نهایی برای ورود به بورس اوراق بهادر است تا در کنار 519 شرکت دیگر دوران جدیدی از کسب‌وکار خود را به عنوان یک شرکت سهامی عام تجربه کند. اما طبیعتاً ورود یک شرکت به بورس آن هم 14 سال پس از تاسیس باید مبتنی بر یک پشتوانه قوی و باثبات باشد تا بتواند فعالان بازار سرمایه را برای خرید سهامش قانع و مجاب کند.

در نتیجه این سوال به وجود می‌آید که چرا شرکت سپ و سهامش می‌تواند برای بازار سرمایه جذاب باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت فراتر از انواع تحلیل‌های فنی بورس، دو شاخص اندازه بازار و سهم بازار در تحلیل کسب‌و‌کار هر بنگاهی نقش موثر و مهمی دارند. پرداخت الکترونیک سامان براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی و شاپرک در سالهای گذشته همواره جایگاه سوم و دوم را در بازار پرداخت الکترونیک ایران داشته و بازار پرداخت نیز نه تنها در ایران بلکه در دنیا به عنوان یک بازار بزرگ و رو‌به‌جلو شناخته می‌شود و شرکت پرداخت الکترونیک سامان به دلیل تاکید و سرمایه‌گذاری‌های فراوان در حوزه فناوری‌ها و محصولات جدید همیشه در جذب مشتریان جدید و خلق بازارها و فرصت‌های جدید برای خود موفق بوده است.

سپ در چهار سال گذشته با رشد مستمر درآمد و سودآوری مواجه بوده به نحوی که در سال ۹۵ با رشد بیش از 100 درصد و در سال ۹۶ با رشد 80 درصد، سود ۸۲۶ ریالی را برای سال ۹۶ محقق کرده و براساس آخرین اطلاعات منتشر شده برای سال ۹۷ سود ۱۰۵۰ ریالی را پیش‌بینی کرده است.

اگر فعالان بازار سرمایه قصد مقایسه این شرکت را با شرکت‌های مشابه داشته باشند به‌خوبی می‌توانند یکی از نکات قوت و وجه تمایز این شرکت را در تعداد و تنوع مشتریان سپ بیابند. شرکت پرداخت سامان با 14 بانک بزرگ کشور قرارداد ارائه خدمات پرداخت دارد و در حال حاضر نیز مالک 800 هزار دستگاه کارت‌خوان نصب شده در سراسر ایران است و خدمات اپلیکیشن 724 این شرکت از طریق بستر موبایل به حدود 2 میلیون نفر ارائه می‌شود.

نکته مهم دیگر در تحلیل شرکت سپ، سبد درآمدی متنوع این شرکت است که شامل کارمزد، اجاره کارت‌خوان و درآمدهای کارمزدی از محل فروش پین اپراتورها و سایر پذیرنده‌ها است که به دلیل تک محصولی نبودن، برخلاف بسیاری از شرکت‌ها، ریسک‌های کمی متوجه ساختار درآمدی سپ خواهد شد.

فعالان بازار سرمایه این نکته را نباید از ذهن دور کنند که سهامدار عمده این شرکت در حال حاضر دو بانک بزرگ و معتبر سامان و رفاه هستند. بیمه سامان نیز از دیگر سهامداران این شرکت به حساب می‌آید که بر اساس سیاست‌های آتی این شرکت، سهامداران اصلی همکاری و حضور خود را در ساختار این شرکت ادامه خواهند داد.

سپ به عنوان یک شرکت پویا علاوه بر حمایت و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها در راستای اهداف راهبردی خود سهم ۳۲ درصدی شرکت ارتباطات ماهواره‌ای سامان و سهم 20 درصدی شرکت ارتباطات سامانتل را به عنوان اولین دارنده مجوز اپراتور مجازی داراست و درصدد است خدمات و محصولات جدید خود را در بستر موبایل از همین طریق توسعه دهد.

بررسی سوابق سپ نشان می‌دهد این شرکت با تکیه بر استانداردهای ملی و بین‌المللی در 14 سال گذشته همیشه بالاترین سطوح تائیدیه‌ها و استانداردهای امنیتی و قانونی را از نهادهای معتبر داخلی و خارجی کسب کرده است.

ویژگی‌های ذکر شده و بسیاری از موارد دیگر از این دست می‌تواند راهنمای خوبی برای فعالان بازار سرمایه در تحلیل سپ به عنوان یک شرکت سودآور و دارای پشتوانه قوی و بازار رو به گسترش باشد و ارزش و کیفیت و پتانسیل این سهم را در یک نمای واحد به سرمایه‌گذاران نشان دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.