راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در میزگرد چالش‌های بانکداری الکترونیک مطرح شد؛ ترندهای برتر فناوری در بانکداری ایران چه جایگاهی دارند؟

میزگرد تخصصی چالش‌های بانکداری الکترونیک در نخستین روز از هفتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید برگزار شد. در این میزگرد عبدالحمید منصوری، مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا (TLS)، سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و فردوس باقری، مدیرعامل مجموعه تجارت الکترونیک نگین توسن حضور داشتند و به بررسی ترندهای برتر فناوری از جمله بلاک‌چین، Open API و فین‌تک‌ها پرداختند. تاثیر این ترندها بر بانکداری را مطرح کردند، وضعیت کشورمان و راهی که باید در این راستا بپیماییم را مورد بررسی قرار دادند. مشروح این میزگرد در ادامه می‌آید.

منصوری، مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا (TLS) با بیان اینکه بلاک‌چین یک مفهوم در فناوری اطلاعات است، گفت:« این مفهوم زیرساختی را تعریف می‌کند که در آن داده‌ها به صورت امن توزیع شوند. بلاک‌چین یک مفهوم فناوری اطلاعات است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون سه ورژن را تجربه کرده است. ورژن نخست بحث ارزهای رمزنگاری شده است که ما بیشتر آن را می‌شناسیم. امروز در دنیا بیش از هزار و 500 ارز رمزنگاری شده داریم و این درحالی است که 193 کشور در دنیا وجود دارد. ورژن دوم برای تامین مالی دیجیتال و ورژن سوم مربوط به جامعه دیجیتالی شده است.»

او ادامه داد:« ما در فناوری همواره بحث متمرکز و غیرمتمرکز را داشته‌ایم. بلاک‌چین مفهومی توزیع شده را به وجود آورده است. ما مجبور هستیم از این تکنولوژی برای کسب‌وکار خود استفاده کنیم و این کسب‌وکار است که به ما اجازه می‌دهد که این فناوری را به‌صورت متمرکز و یا غیرمتمرکز استفاده کنیم. همواره باید به این موضوع توجه کنیم که بحث تکنولوژی با کسب‌وکار متفاوت است و بحث کریپتوکارنسی با بلاک‌چین متفاوت است.»

منصوری با اشاره به قراردادهای هوشمند گفت:«یکی از پدیده‌هایی که امروز وجود دارد بحث قراردادهای هوشمند است؛ برای هر قرارداد به وکیل نیاز دارید که قوانین کشورها را بداند. قراردادهای هوشمند مخاذن اطلاعاتی امن قوانین کشورها را به‌صورت هوشمند در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد و یک کاربر که فقط به کسب‌وکار نگاه می‌کند، کاربردی تنظیم می‌شود تا با زیرساخت بلاک‌چین، قرارداد هوشمند در اختیار او قرار گیرد. همین موضوع سرعت انجام کار را در ابعاد بین‌المللی بالا می‌برد. در کشور ما بلاک‌چین به لحاظ فناوری خیلی دور نیست.»

در ادامه فردوس باقری، مدیرعامل مجموعه تجارت الکترونیک نگین توسن، گفت:« ما از تکنولوژی‌های روز دنیا به‌ویژه در صنعت بانکی خیلی عقب نیستیم. موضوع این است که چگونه کسب‌وکاری داشته باشیم و تکنولوژی به بهینه شدن آن کمک کند. برای این کار، درحال ایجاد یک پلتفرم B2B در مبحث بلاک‌چین هستیم. حدود یک سال و نیم گذشته با توجه به ترند تکنولوژی و مبحث مربوط به استفاده از عقود اسلامی به این نتیجه رسیدیم که یک پلتفرم کسب‌وکار تجارت الکترونیک در بعد B2B داشته باشیم. این موضوع درنهایت به ایجاد برات الکترونیک تبدیل شد. در ادامه این بحث برای اینکه هم بحث احراز هویت، اصالت و منشا اعتبار اسناد را حمایت کنیم، استفاده از بلاک‌چین در این زمینه کلید خورد.»

او ادامه داد:«در اینجا ما باید یک ارز درون سیستمی ایجاد می‌کردیم تا هزینه‌هایی را که باید در داخل پلتفرم پرداخت می‌شد، با این ارز دریافت کنیم. درحال حاضر سیستمی که به صورت پایلوت فعالیت می‌کند استفاده از فناوری بلاک‌چین را روی برات دارد. در حوزه ارز هم امیدوارم در آینده خیلی نزدیکی کریپتوکارنسی را با اکوسیستم غیرمتمرکز که تعداد نودهای آن محدود به تعداد مشخصی است برای تایید اعتبار و تراکنش تعریف شده، داشته باشیم. درنقطه‌ای هستیم که می‌توانیم علاوه‌بر اینکه برات را در حوزه بلاک‌چین داشته باشیم به ارز درون سیستمی هم دست پیدا کنیم. تا چند ماه آینده کشور ما به مجموع کشورهایی که ارزهای رمزنگاری شده را به رسمیت شناخته‌اند، دست پیدا می‌کند.»

سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به ترندهای برتر فناوری اشاره کرد و گفت:«کپجمینای 10 ترند بانکداری خرد را مطرح می‌کند که از جمله آنها می‌توان به بحث فین‌تک‌ها، بانکداری باز، سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال و … اشاره کرد. طبق گزارش کپجمینای در سال 2016 نگاه مدیران ارشد بانک‌ها در دنیا به فین‌تک در سه دسته قابل بررسی است؛ ۶۵ درصد آنها به فین‌تک نگاه شریک دارند که در ایران هم چنین چیزی قابل مشاهده است. ۲۸ درصد به فین‌تک به چشم رقیب نگاه می‌کنند و هفت درصد اعتقاد دارند آنها ارتباطی به هم ندارند. در ایران باید نگاه سنتی بانکداری را هم به این نگرش‌ها اضافه کنیم که با وجود فین‌تک‌ها کنار هم قرار دادن آنها سخت است.»

قنادپور ادامه داد:« بانکداری باز ترندی است که تفکر باز و نگاه باز را مطرح می‌کند. کسانی که می‌خواهند ترندها را ببینند باید نگاه باز داشته باشند. بحث بانکداری باز به اعتقاد من مهم‌ترین ترندی است که مطرح می‌شود. یک نظرسنجی در آمریکا نشان داده است که هفتاد درصد کاربران آمریکایی ترجیح می‌دهند به جای استفاده از بانک خود از سرویس‌های مالی ارائه شده توسط گوگل، آمازون، اپل و پی‌پل استفاده کنند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر ما همان نگاه باز را نداشته باشیم به کدام سمت و سو می‌رویم. مجموعه این ترندها باید در کنار هم و با نگاه باز اقتصاددانان، بانکداران و کارشناسان فناوری باشد.»

قنادپور با اشاره به قدرت عمل فین‌تک‌ها برای فعالیت تصریح کرد:« وقتی تمام تمرکز ما مبتنی بر پرداخت و تراکنش‌های مبتنی بر پرداخت باشد؛ بخشی از قدرت عمل در اختیار فین‌تک‌ها قرار می‌گیرد. از نظر فرهنگی هم ما خیلی دنبال نوآوری نیستیم اما درحال حاضر پلتفرم‌ها وجود دارند. حدود شش بانک Open API ارائه می‌دهند و همین موضوع قدرت عمل را در اختیار فین‌تک‌ها قرار می‌دهد. در فضای اکوسیستم استارت‌آپی و فین‌تکی آنها می‌توانند زمین بازی بزرگ‌تری را برای خود ایجاد کنند.»

در ادامه منصوری با بیان اینکه ساختار مالی ما چالش فین‌تک‌هاست، گفت:« آغاز هر کسب‌وکار برای هر فرد اینگونه است که در قدم نخست به شیوه‌های درآمدزایی فکر می‌کند. ما باید به قوانین حاکم بر بانک‌ها نگاه کنیم، هر جا که توانسته‌ایم شبیه‌سازی کنیم و خود را براساس قوانین جاری بانکی همسو کنیم، موفق بوده‌ایم. قوانین مالی ما قدیمی است و ساختار مالی باید تغییر کند، این چالش فین‌تک‌هاست. محدودیت بازار کارمزدی یکی از چالش‌های فین‌تک‌های ماست و همین باعث می‌شود رونق تجاری خوبی ایجاد نشود.»

سید حامد قنادپور با تاکید بر اتحاد استراتژیک در صنعت بورس، بانک و بیمه گفت:« بخشی از انتظارات صنعت و  تولید در حوزه‌های گوناگون، بحث ارائه سرویس است. برای بانک‌های ما تفاوتی ندارد که در کدام حوزه سرویس ارائه می‌دهند. در این راستا بانکداری باز به بانک‌ها کمک می‌کند تا گروه سوم برای سرویس‌دهی در حوزه‌های مختلف وارد شوند. ناگفته نماند آنچه کمتر در حوزه فین‌تک ما دیده می‌شود و لازم است بانک‌ها به آن سمت بروند، اتحاد استراتژیک در صنعت بورس، بانک و بیمه است. با ایجاد این شرایط فین‌تک‌ها می‌توانند سرویس‌های جدید ادغام شده ارائه دهند و مجموع اینها اتفاق مهمی است که درنهایت موجب رفاه مردم می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.