راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه نیما از 28 بهمن 96 به صورت آزمایشی شروع به کار کرد

سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تأمین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تأمین ارز متقاضیان آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با استفاده از سامانه نیما، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. در فاز نخست، واردکنندگان برای تأمین ارز کالای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز و تمام صرافی‌ها به عنوان فروشنده ارز ایفای نقش خواهند کرد. این سامانه امکان مدیریت بازار ارز برای سیاست‌گذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند.

 

بازرگانان سفارشات غیربانکی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد تسهیل در تأمین ارز ثبت سفارشات غیر بانکی، نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) را برای تأمین الکترونیکی ارز فراهم کرده است.

به این گونه با هماهنگی به عمل آمده بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازرگانان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست خود را برای تأمین ارز ثبت سفارشات غیربانکی انجام دهند. این اطلاعات به صورت سیستمی و برخط به سامانه نیما منتقل می‌شود و در ادامه بازرگانان پیشنهادهای (پاسخ‌های) ارائه شده از سوی صرافی‌ها را مشاهده و در نهایت نسبت به خرید ارز اقدام می‌کنند.

در فاز نخست، ثبت درخواست‌ها برای ارزهای یورو و یوآن امکان‌پذیر است و متعاقباً در گام‌های بعدی امکان درخواست برای سایر ارزها نیز فراهم می‌شود.

 

صرافی‌ها درخواست‌های متقاضیان ارز را در سامانه نیما مشاهده کنند

صرافی‌ها می‌توانند با انتخاب منوی نیما در پایگاه اطلاع‌رسانی سنا اقدام به مشاهده درخواست‌های خرید، ارائه پیشنهادها و در نهایت نسبت به تأمین ارز متقاضیان اقدام کنند. همچنین راهنمای استفاده و کار با سامانه در بخش راهنمای کاربران در دسترس قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.