راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تو بیا تا شاخه‌ای از باغ فرداها بکاریم

مینا والی، مدیرمسئول ماهنامه عصر تراکنش / در شرایط متناقضی زندگی می‌کنیم. من یک نویسنده درباره فناوری‌های مالی و بانکی هستم. آنچه درباره‌اش می‌نویسم و می‌خوانم، زمین تا آسمان با آنچه در واقعیت می‌بینم و تجربه می‌کنم فرق دارد. بیشتر از تجربه شخصی، درحال نوشتن درباره بانکداری هستم. درباره بانکداری مدرن هرچه می‌خوانم و می‌نویسم در عمل چیز دیگری می‌بینم، بنابراین اندک موقعیت‌هایی که مجبورم شرایط واقعی را تجربه کنم، دچار احساس تناقض عجیبی می‌شوم.

وام: یک سال پیش برای کاری تصمیم گرفتم وامی بگیرم. بنابراین سپرده‌ای در یکی از بانک‌هایی که روی سپرده تسهیلات می‌دهند، باز کردم. در نهایت بعد از شش ماه خوابیدن پولم در حسابی که هیچ سودی هم به آن تعلق نمی‌گرفت از گرفتن وام بی‌نصیب ماندم. اشکال کار در این بود که ضامن یا وثیقه دولتی و مورد تایید بانک را نداشتم. عطای وام را به لقایش بخشیدم. بعدا معلوم شد شگرد این بانک محترم برای جذب سپرده مردم همین است. روز اول شرایط را ساده‌تر از آنچه در واقعیت است به مشتری منتقل می‌کنند. چند روز پیش، از بانک دیگری شرایط دریافت تسهیلات برای روز مبادا را سوال کردم. این بار رئیس بانک صادقانه جزئیاتی را در اختیارم قرار داد که از اختلاف میان آنچه در مقررات و مصوبات نوشته می‌شوند با آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتند، حکایت داشت. هضم این شرایط برای من که بارها درباره وام گرفتن در بانکداری مدرن نوشته‌ام سخت است.

استارت‌آپ‌: درباره استارت‌آپ‌های فین‌تک زیاد می‌خوانیم، می‌نویسیم و می‌گوییم. استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران از بیرون چهره‌ای مظلوم و در عین حال تاثیرگذار دارند. اما آیا این چهره واقعی‌شان است، یا نقابی که به صورت گذاشته‌اند، یا فیلتری که ما از پشتش آنها را نگاه می‌کنیم؟ کسی تا به حال درباره میزان تاثیرگذاری این استارت‌آپ‌‌ها کاری کرده است؟ در یکی از جلسات فین‌تاک، امید ترابی، عضو هیات‌مدیره توسن گفت از کل ۱۱۰ هزار تراکنش مالی دریافتی روزانه از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌‌ها توسط شرکت توسن، فقط یک تا دو درصد متعلق به استارت‌آپ‌هاست.

ما در راه پرداخت کاری تحقیقاتی را کلید زده‌ایم تا تصویری از وضعیت اکوسیستم فین‌تک ایران ارائه دهیم. برآورد ما بر اساس داده‌هایی که از استارت‌آپ‌‌ها به‌دست آورده‌ایم، اگر فرض را بر صادقانه بودن این داده‌ها بگذاریم، این است که استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران در مجموع تاکنون کمتر از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه جذب کرده‌اند.

نمی‌دانم خبر خوبی است یا بد؛ اینکه تعداد استارت‌آپ‌ها‌ی ما بیشتر از هر کشور دیگری در خاورمیانه است. دوبی خود را هاب فین‌تک خاورمیانه می‌داند؛ با این حال تا پایان سال ۲۰۱۶ فقط ۳۰ استارت‌آپ فین‌تک در آن فعالیت داشتند، در حالی که هم‌اکنون ما بیش از یکصد استارت‌آپ فین‌تک داریم. پیش‌بینی می‌شود کل استارت‌آپ‌های منطقه MENA غیر از ایران در سال ۲۰۲۰ به ۲۵۰ عدد برسد. در دهه اخیر بیش از یکصد میلیون دلار روی استارت‌آپ‌ها‌ی فین‌تک منطقه سرمایه‌گذاری شده است. با عددی که ما به دست آورده‌ایم در ایران استارت‌آپ‌‌های فین‌تک در مجموع کمتر از پنج میلیون دلار جذب سرمایه داشته‌اند. با وجود برتری از نظر تعداد، استارت‌آپ‌های ما هنوز نتوانسته‌اند به‌طور جدی وارد عرصه رقابت شوند. این کسب‌وکارهای نوپا امروز بیشتر به مرغ عزا و عروسی تبدیل شده‌اند. در رویدادها حلواحلوایشان می‌کنیم، برایشان جشنواره می‌گیریم و جایزه می‌دهیم؛ اما کاری اساسی برایشان نمی‌کنیم. تا کجا وضع به همین منوال ادامه خواهد داشت و کجا این حباب بترکد، خدا می‌داند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.