راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توصیه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی

محمدرضا مباشرفر، مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی؛ ماهنامه عصرتراکنش / موجودیت ارز دیجیتال با بیت‌کوین به یکدیگر گره محکمی خورده است، به‌طوری که سهم بازار بیت‌کوین از کل بازار ارزهای دیجیتال چیزی حدود 35 درصد است. در زمان تشکیل پول واحد اروپا «یورو» نیز بدبینی‌های زیادی به آینده این ارز وجود داشت و هم‌اکنون نیز همین رویکرد به ارزهای دیجیتال وجود است. طی چند ماهه اخیر و فراگیر شدن تب بیت‌کوین، شاهد رشد سریع قیمت آن از محدوده 5000 دلار به 18000 دلار بودیم. این رشد آنقدر سریع انجام شد که عده‌ای که برای نوسان‌گیری وارد این بازار شده بودند را جا گذاشت و سود قابل‌توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران وفادار خود کرد. البته ذکر این نکته الزامی است که سهم بازار بیت‌کوین با حضور موفقیت‌آمیز سایر ارزها در بازار کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) به‌تدریج کاهش یافته است، اما این کاهش سهم بازار با افزایش قیمت بیت‌کوین مواجه بوده است.

در این بین تحلیلگران معروف و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگی اقدام به پیش‌بینی قیمت این ارزهای دیجیتال کرده‌اند. همان‌طور که از عنوان برمی‌آید، پیش‌بینی کرده‌اند و هیچ‌یک حکم پیشگویی ندارند، اما اتفاقی که در مقام مقایسه رخ داده، معرفی سبد سرمایه‌گذاری برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاران است. در این بازار تعداد قابل‌توجهی ارز وجود دارد که به ‌هنگام معرفی اولیه (ICO) با قیمت‌های پایین در قبال تبادل با بیت‌کوین و اتریوم، تامین سرمایه می‌کنند و به‌تدریج با اضافه شدن صراف‌ها و کیف پول‌های مختلف، توسعه فعالیت اصلی و کسب اعتماد در بین سرمایه‌گذاران، شاهد رشد قیمت آنها هستیم.

کانال‌های متعدد تلگرامی ایرانی و خارجی، کانال‌های ارائه سیگنال رایگان و خریدهای گروهی، گروه نهنگ‌ها!، ربات‌های معامله‌گر و غیره، همگی به‌دنبال کسب سود برای عده‌ای خاص هستند. شاید نمونه‌هایی از آن را در بورس تهران هم شاهد باشیم که عده‌ای به‌اصطلاح زیر یک سهم خاص جک زده و آن را به قیمت دلخواه رسانده و پس از خالی کردن سهم بر سر سرمایه‌گذار عادی، سود سرشاری را کسب می‌کنند. نویسنده این مقاله شما را به‌شدت از استفاده از این کانال‌ها، سایت‌ها و ربات‌ها منع می‌کند و تاکید بر معامله‌گری بر اساس اصول اولیه آن دارد.

طبق آمار ارائه‌شده در وب‌سایت coinmarketcap.com در خصوص ارزهای دیجیتال، 1384 ارز رمزنگاری‌شده مختلف معرفی شده است. این آمار شامل توکن و سکه‌های ICO شده است. در این بین 901 سکه و 483 توکن وجود دارد. در ارزهای رمزنگاری‌شده 10 ارز بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، بیت‌کوین کش، کاردانو، نیم، لایت‌کوین، استلار، ترون و آیوتا دارای ارزش بازاری بیش از 10 میلیارد دلار هستند. در زمان تهیه این مقاله؛ بر اساس آمار ارائه‌‌شده در سایت فوق، کل ارزش بازاری 20 ارز اول از نظر حجم بازارِ 673 از 775 میلیارد دلار (کل بازار) بوده است. هر یک از این 20 ارز، دارای ارزش بازاری بالای یک میلیارد دلار هستند که حدود 90 درصد ارزش کل بازار را تشکیل می‌دهند.

یکی از روش‌های ساده در انتخاب ارزهای مناسب از بین این تعداد سکه و توکن، استفاده از میزان ارزش بازار است. در گام بعدی نیز به قابلیت استخراج و تولید هر یک از این کوین‌ها باید دقت کرد و هرچه محدودیت اعمال‌شده بیشتر باشد، امکان رشد آن بیشتر است. با این روش در نهایت به یک فهرست کوتاه از ارزهای منتخب خواهید رسید. با تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری بر اساس میزان سرمایه و نیز تقسیم سرمایه بین هر یک از آنها می‌توان یک سبد تقریبا مطمئن‌تری را در اختیار داشت. البته در این بین باید از ICOهای خاص هم غافل نشد، چون فرصت رشد بسیار زیادی در بین آنها وجود دارد. شایان ذکر است که در سال 2018 میلادی چیزی حدود 3500 سکه برای ICO شدن برنامه‌ریزی شده است که قطعا در این بین ارزهای مناسبی نیز وجود خواهد داشت. ضمنا فورک‌ها و بعضی از ارزهای زیر یک دلار فرصت خوبی برای تقویت سبد سرمایه‌گذاری است.

خرید ارزهای رمزنگاری‌شده برای سرمایه‌گذاران ایرانی از طریق تبدیل ریال به دلار، دشواری‌های خاص خود را دارد. در ابتدا سرمایه‌گذار باید یک کیف پول از بین انواع کیف پول‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اپلیکیشن و وب‌سایت را انتخاب کند. بهترین راه این است که کل دارایی خود را فقط در یک کیف پول متمرکز نکنید. اتفاقاتی مثل هک شدن، خراب شدن و حتی تحریم‌ها می‌تواند دسترسی به دارایی را برای همیشه یا مدت نامعلومی غیرممکن سازد. البته توصیه می‌شود از Private key خود نهایت استفاده را ببرید. بعد از انتخاب کیف پول، انتخاب یک صرافی معتبر خارجی یا یک صرافی مجازی داخلی برای خرید ارز یا ووچر جهت تهیه ارز موردنظر، موضوع مهمی است. این دقیقا جایی است که بعضی از سرمایه‌گذاران پول خود را از دست داده‌اند. همین معضلات در مسیر تبدیل ارزهای خریداری‌شده به ریال یا حتی دلار هم وجود دارد.

ریسک نوسانات قیمت ارزهای رمزنگاری‌شده و نیز فرایند تبدیل ریال به ارز و بالعکس، همگی باعث جلوگیری از ورود عامه جامعه و سرمایه‌گذاران به این بازار شده است؛ اما جذابیت‌های خاص این بازار و رشدهای نجومی آن، به همراه آینده امیدوارکننده آن، عده زیادی را به سرمایه‌گذاری در این بازار متقاعد کرده است.

بدیهی است تا زمانی که به‌دلیل جدید بودن این بازار، پول وارد آن می‌شود، می‌توان به آینده آن امیدوار بود، اما به محض اشباع آن قطعا شاهد این میزان بازدهی چندصدبرابری طی یک سال نخواهیم بود.

توصیه اکید می‌شود قبل از ورود به این بازار، ابتدا میزان ریسک‌پذیری خود را سنجیده و با آگاهی کامل از فرایند تحلیل و معامله‌گری در این بازار اقدام به خرید کنید. مجددا تاکید می‌شود تشکیل سبد سرمایه‌گذاری، شما را در برابر نوسانات این بازار حفظ خواهد کرد و با دید میان‌مدت می‌توانید سود مناسبی کسب کنید.

2 دیدگاه
  1. محسن تقوی می‌گوید

    ممنون از راهنمائی های خوبتون

  2. احمد رضا اصغری می‌گوید

    سلام و تشکر از مقاله خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.