راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک دهه فعالیت تجارت الکترونیک پارسیان

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (پککو)، نخستین شرکت پرداخت الکترونیکی کشور است که با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز دنیا در حوزۀ پرداخت‌های الکترونیکی، اقدام به فعالیت تخصصی و گسترده در زمینۀ ایجاد شبکه‌های پرداخت الکترونیکی (فیزیکی و مجازی) در سطح کشور کرده است. این شرکت در طول بیش از ده سال فعالیت خود، توانسته است با ارائۀ راهکارهای تخصصی در این حوزه و نیز طراحی و عرضۀ محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان، ضمن کسب بیشترین سهم بازار، نقشی تأثیرگذار در شکل‌گیری و توسعۀ فرهنگ پرداخت‌های الکترونیکی ایفا کند. اهم موفقیت‌های شرکت طی سال‌های اخیر را می‌توان چنین برشمرد:

توسعه شبکه پذیرندگی فروشگاهی

کارت‌خوان‌های ثابت و سیار (GPRS) شرکت پککو با برخورداری از بر‌ترین قابلیت‌ها و کارکردهای مورد نیاز صنوف مختلف کشور، از سهولت کاربری مورد انتظار پذیرندگان برخوردارند و وجوه حاصل از تراکنش‌های انجام شده را بلافاصله به حساب پذیرندگان واریز می‌کنند. هم‌اکنون بیش از ۱۵۰۰۰ سازمان و فروشگاه در سراسر کشور از خدمات پرداخت الکترونیکی شرکت پککو از طریق سامانه‌های اینترنتی و تلفن همراه سود می‌جویند.

می‌توان گفت که شرکت پککو با نصب بیش از ۴۲۰۰۰۰ دستگاه کارت‌خوان فروشگاهی تا پایان آذرماه ۱۳۹۰ و عقد قرارداد با فروشگاه‌های معتبر در بیش از ۵۲۰ شهر کشور، گسترده‌ترین شبکۀ فروشگاهی مجهز به دستگا‌ه‌های کارت‌خوان را در سطح کشور دارد. بر اساس آخرین آمار رسمی منتشره، سهم شرکت پککو از مجموع کارت‌خوان‌های نصب شده در کشور، معادل ۲۱ درصد است که نسبت به دورۀ مشابه در سال قبل، ۶۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین طی ده ماه نخست سال ۱۳۹۰ حجم تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی جذب شده توسط شرکت پککو به ۲۵۱ میلیون تراکنش رسیده است که نسبت به سال قبل، از رشدی ۱۷۵ درصدی برخوردار بوده است. سهم شرکت پککو از مجموع تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی کشور، بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، بالغ بر ۲۵ درصد بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از رشد ۱۸۱ درصدی برخوردار است.

ارائه خدمات پرداخت به بانک‌های کشور

شرکت پککو در حال حاضر علاوه بر بانک پارسیان، به چهار بانک تجارت، سپه، توسعۀ تعاون و حکمت ایرانیان نیز خدمات پرداخت الکترونیکی ارائه می‌دهد و وظیفۀ تأمین، نصب و پشتیبانی از بخش قابل توجهی از کارت‌خوان‌های فروشگاهی این بانک‌ها را بر عهده دارد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۰ دو بانک دیگر نیز خدمات پرداخت الکترونیکی خود را به شرکت پککو واگذار کنند.

ارائۀ خدمات مرتبط با خودپردازهای بانکی

شرکت پککو به منظور توسعۀ خدمات پرداخت الکترونیکی و پاسخگویی به نیاز سازمان‌ها و مراکز فروشگاهی بزرگ به خودپردازهای برون‌شعبه‌ای، اقدام به انعقاد قرارداد انحصاری با شرکت King Teller کرده است که از معتبر‌ترین شرکت‌های تولیدکنندۀ خود‌پرداز در دنیا به‌شمار می‌آید. رشد روزافزون استفاده از خودپرداز‌ها به‌رغم توسعۀ کمی و کیفی صورت گرفته در شبکۀ پرداخت الکترونیکی فروشگاهی، حضور در بازار تأمین و پشتیبانی از خودپردازهای بانکی را به عرصه‌ای سودآور برای فعالیت‌های شرکت و مشتریان تبدیل کرده است. شرکت پککو با فراهم آوردن زیرساخت‌های فنی و تأمین نیروی انسانی متبحر، در حال حاضر از قابلیت تأمین، نصب و راه‌اندازی یکی از معتبر‌ترین برندهای خود‌پرداز برای بانک‌ها و مؤسسات مالی و نیز سازمان‌ها و مراکز فروشگاهی متقاضی برخوردار شده، از طریق بیش از ۳۳ نمایندگی در سراسر کشور و شرکت‌های کارگزاری مستقر در شهرهای مهم، خدمات پشتیبانی و پرستاری مورد نیاز خودپردازهای نصب شده را به انجام می‌رساند.

صدور انواع کارت‌های پرداخت الکترونیکی

شرکت پککو با عرضۀ نخستین کارت‌های هدیه، خرید و اعتباری به صورت گسترده در کشور، نقش به‌سزایی در ترویج فرهنگ استفاده از کارت‌های الکترونیکی در پرداخت‌های مالی خرد داشته است. تنوع و کیفیت محصولات شرکت طی سال‌های اخیر و ارائۀ خدمات پشتیبانی مناسب در سطح کشور، باعث شده است تا بیش از ۱۲۰۰۰ سازمان بزرگ و معتبر در سطح کشور کارت‌های صادره توسط شرکت پککو را به‌عنوان ابزار پرداخت بر‌تر برای کارکنان خود برگزینند. طراحی کارت‌های الکترونیکی متناسب با نیاز هر سازمان، ویژگی منحصر به‌فرد کارت‌های عرضه شده توسط شرکت است که اطمینان خاطر از تطابق مشخصات کارت با نیازهای سازمان‌های مختلف را نزد مدیران موفق سازمان‌های طرف قرارداد ایجاد کرده است.

همچنین شرکت به منظور ارائۀ خدمات پرداخت مورد نیاز مشتریان ویژۀ خود در خارج از کشور، اقدام به صدور کارت‌های ارزی عضو شبکۀ VISA بر اساس قوانین و مقررات کشور کرده است. کارت‌های ارزی شرکت پککو به دارندگان این کارت‌ها امکان می‌دهد تا از ده‌ها میلیون کارت‌خوان فروشگاهی و خود‌پرداز بانکی در سراسر دنیا به سهولت استفاده برند و مصارف کارت خود را وفق مقررات کشور از طریق شعب بانک پارسیان تسویه کنند.

رشد سودآوری شرکت

توسعۀ فعالیت‌های شرکت در حوزه‌های مختلف نظیر عرضۀ محصولات و خدمات جدید، توسعۀ کمی و کیفی شبکه‌های پرداخت فروشگاهی (فیزیکی و مجازی)، ارائه مجاری مختلف پذیرش (نظیر کارت‌خوان‌های فروشگاهی، سامانه‌های پرداخت اینترنتی و تلفن همراه، خودپردازهای برون شعبه‌ای و…)، توسعۀ کمی و کیفی شبکۀ ارائۀ خدمات به مشتریان در سراسر کشور و… باعث شده است تا با ارتقای بهره‌وری شرکت در حوزه‌های عملیاتی، درآمد هر سهم شرکت نسبت به سال گذشته از رشدی ۳۳ درصدی برخوردار باشد.

منبع: نشریه بانکداری الکترونیک مرکز فابا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.