راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قدیروف نخستین رهبر سیاسی است که علنا اعلام کرد بیت‌کوین می‌خرد

رمضان قدیروف رئیس جمهور جمهوری چچن اعلام کرده است به منظور پیگیری اخبار مربوط به فناوری زنجیره بلوک و همینطور ارزهای رمزنگاری‌شده و علاقه شخصی که به این حوزه دارد و می‌خواهد دانش بیشتری درباره این ارزها به دست آورد، اقدام به خرید مقداری بیت‌کوین کرده است.

قدیروف پیشتر گفته بود که فناوری زنجیره بلوک را به جمهوری چچن معرفی خواهد کرد و در پیام تلگرامی عنوان کرده بود که خودش شخصا هم به موضوع شبکه‌های پرداخت نوآورانه علاقه‌مند است و اتفاقا به همین دلیل هم اقدام به خرید بخشی بیت‌کوین کرده است تا بتواند مستقیما در جریان پیشرفت‌های حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده قرار بگیرد.

قدیروف که عضو سابق استقلال چچن است خاطرنشان کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که ورود به حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده و خرید این ارزها منتهی به سوددهی شود و به طور واضح بیان کرد که در این صنعت نوپا هنوز تقلب و کلاهبرداری‌های زیادی وجود دارد.

قدیروف معتقد است که این صنعت بایستی سفت و سخت قانون‌گذاری شود اما به هیچ وجه نباید ممنوع اعلام شود و می‌گوید: «موضوع مهم این است که ما باید از شهروندان در برابر برنامه‌های هرمی و دیگر تقلب‌های مالی که در صنعت وجود دارد محافظت کنیم. ما باید پابه‌پای رشد و توسعه دنیای فناوری پیش برویم و همگام با نوآوری‌های موجود ادامه دهیم در غیر این صورت از دنیا و بازار عقب خواهیم ماند.»

به نظر می‌رسد وقتی که صحبت از ارزهای رمزنگاری‌شده می‌شود، قدیروف و ولادیمیر پوتین هر دو در یک موضع قرار دارند و هر دو معتقدند که فناوری بیت‌کوین نباید ممنوع شود بلکه بایستی توسط بانک مرکزی قانون‌گذاری شود.

جهموری چچن یکی از جمهوری‌های خودمختار روسیه است و از همه سو به منطقه فدرال روسیه محدود می‌شود. در نظرسنجی که در سال 2010 انجام شد، اسلام هم از مذهب‌های رایج در چچن به حساب می‌آید و تقریبا 95 درصد مردم این کشور دین اسلام دارند.

از طرفی اسلام هنوز موضع مشخصی درباره بیت‌‌کوین ندارد و حتی شاید با آن ناسازگار هم باشد. در دسامبر سال گذشته بود که یک روحانی در جده به دنبال مخالفت‌های منتقدان بیت‌کوین مانند پل کراگمن، بیت‌کوین را حرام اعلام کرد و دلیلش هم این بود که بیت‌کوین درگاهی برای انجام پول‌شویی، خرید و فروش مواد مخدر و درکل راهی برای در جریان بودن پول‌های حرام است.

از طرف دیگر، افرادی یک سری تحقیقاتی انجام دادند که نشان می‌دهد چرا بیت‌کوین اتفاقا سازگاری بیشتری با اسلام و شریعت دارد. نتیجه این تحقیقات این است که: «بیت‌کوین یا دیگر سیستم‌های مشابه آن، وسیله مناسب‌تری برای مبادله در بانکداری اسلامی محسوب می‌شود تا ارز فیات با پشتوانه ربا بانک مرکزی به‌ویژه میان افرادی که هیچ حساب بانکی و سرویس بانکی در اختیار ندارند و همینطور برای انجام تجارت‌های برون‌ مرزی.»

حالا که بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده در چچن به‌عنوان یک شبکه پرداخت نوآورانه به حساب می‌آیند، قدیروف به تمام دنیا نشان می‌دهد که خرید ارزهای رمزنگاری‌شده در روسیه و در بخش اسلامی این کشور هم قدغن و غیرقانونی نیست.

به نظر می‌رسد که قدیروف نخستین رهبر سیاسی باشد که خرید بیت‌کوین و بررسی بازار ارزهای رمزنگاری‌شده را علنا اعلام کرده است.

منبع: Bitcoinist

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.