راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش فین‌تک در دیجیتالی کردن روابط سرمایه‌گذاری / گفت‌وگو با پائولو سیرونی

ماهنامه عصر تراکنش / ورود مشاوران رباتی به صنعت مدیریت ثروت، تجربه جدیدی برای دیجیتالی کردن و جذاب‌تر کردن روابط سرمایه‌گذاری مشتریان و بانک‌ها است. پائولو سیرونی در این بخش از مصاحبه‌اش، علاوه بر صحبت‌هایی که درباره آینده مدیریت ثروت، نقش نوآوران فین‌تکی در ایجاد نوآوری‌های بیشتر در صنعت مدیریت ثروت و مدل‌های موفق‌تر مشاوران مالی می‌کند، از کتاب جدیدش به نام نوآوری فین‌تک هم می‌گوید و توضیح می‌دهد که موضوعاتی از جمله؛ مشاوران رباتی، سرمایه‌گذاری مبتنی بر هدف و بازی‎سازی از محورهای اصلی کتاب به‌شمار می‌آید.

.

شما آینده مدیریت ثروت را چطور می‌بینید؟

صنعت مدیریت ثروت دربردارنده محیط‌هایی با نرخ بهره‌های پایین و قانون‌گذاری‌های سفت‌وسخت در راستای شفافیت‌های سرمایه‌گذاری است که نشان‌دهنده تضاد منافع میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و هزینه‌های بالای انطباق است. پس از بحران مالی جهانی، سرمایه‌گذاران نهایی به‌دنبال برگشتن به صحنه بودند و رگولاتورها هم تمام تلاش‌شان را بابت افتادن چنین اتفاقی انجام دادند.

PSD2، MIFID2 و PRIIPS در اروپا همگی از برنامه‌هایی هستند که قصد دارند صنعت را از سازوکار توزیع محصولات مالی (درآمد حاصل از تراکنش‌ها) به یک مکانیسم مشاوره (درآمدی که به‌عنوان هزینه مشاوره دریافت می‌شود) تغییر دهند.

اما باید گفت که چنین تغییری کار آسانی نیست. برنده جایزه نوبل، رابرت مرتون، یک اتفاق دووجهی را برای صنعت پیش‌بینی کرده بود؛ یک طرف، سرمایه‌گذاری منفعل کم‌هزینه و از طرف دیگر هم راهکارهای بسیار پرهزینه برای مدیریت ثروت وجود دارد. درباره این تعداد زیاد سرمایه‌گذار چه باید کرد؟ خوشبختانه تکنولوژی برای کمک اینجاست و نوآوری‌های فین‌تک هم می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا از این انحطاط روبه‌زوال بیرون بیایند.

.

به نظر شما، نوآوران فین‌تکی می‌توانند به ایجاد نوآوری بیشتر صنعت کمک کنند؟

به نظر من، فین‌تک در حال حاضر هم در حال کمک به صنعت مدیریت ثروت است تا این صنعت بتواند به دستاوردهای جدیدی دست یابد. به‌عنوان مثال، همین مشاوران رباتی را در نظر بگیرید. گرچه اولین تجربیات رباتی، تجربیات نسبتا پیچیده‌ای بود، اما توانست راه را برای دیجیتالی، راحت‌تر و جذاب‌تر کردن روابط سرمایه‌گذاری مشتریان و بانک‌ها باز کند.

تاکنون تجربه مشتری تا این حد در دستور کار بانکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نبوده است و ورود مشاوران رباتی باعث شد تا موسساتی مانند وانگارد، مریل لینچ و بلک‌راک برای ارائه تجربه مشتری بهتر، وارد عرصه شوند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

رابرت مرتون

رابرت مرتون، اقتصاددان آمریکایی و متولد سال 1944 است. مرتون برنده جایزه یادبود نوبل علوم اقتصادی است و همچنین استاد دانشکده مدیریت ام‌آی‌تی است. او در سال 1997 موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد و همچنین دارای رتبه افتخاری از 18 دانشگاه مختلف است. او در سال 1973 کتاب «نظریه گزینه‌های قیمت‌گذاری منطقی» را منتشر کرد.

[/mks_pullquote]

 

به نظر شما، مدیران ثروت و دارایی و همچنین بانک‌ها در این عصر جدید دیجیتال باید چه کار کنند؟

اساسا قانون بازار از بانک‌ها می‌خواهد که زبان و اسکین خودشان را تغییر دهند و بیشتر روی ارائه مشاوره‌های شخصی‌سازی‌شده تمرکز داشته باشند. منظور از شخصی‌سازی هم در تعامل بودن با مشتری برای بهینه‌سازی تصمیمات سرمایه‌گذاری خودش؛ به‌نحوی شفاف‌تر و همچنین افزایش دانش و سواد مالی آنهاست.

در صنعتی مانند صنعت سرمایه‌گذاری، عامل دیجیتال بدون هیچ تغییری در زبان می‌تواند عامل تهدیدکننده‌ای باشد؛ چراکه تکنیک‌های بازاریابی محصول متمرکز در دنیای جدید محکوم به شکست هستند.

به همین دلیل قانون‌گذاری یک اتحاد کامل برای نوآوری‌های دیجیتال به‌حساب می‌آید؛ چراکه می‌تواند رویکردها را به طریقی که بتوانند روی ماهیت دیجیتال کار کنند، تغییر دهد و صنعت را از بحث‌های پیچیده‌ای که در مورد بازاریابی و تمرکز مجدد روی اهداف و نیازهای افراد وجود دارد، جدا می‌کند.

دانش هم جزء دیگری از دارایی‌هایی به حساب می‌آید که باید روی دیجیتالی شدنش کار کرد و مشتریان را هم با این مبحث درگیر کند تا بتوانند ارزش پولی را که از آنها خواسته می‌شود، ببینند.

.

چه مدلی از مشاوران رباتی به موفقیت بیشتری دست می‌یابند، آنها که فعال هستند یا غیرفعال‌ها؟

تمام مشاوران رباتی باید تکامل داشته باشند. در واقع همین حالا هم این مشاوران در حال تکامل هستند تا بتوانند تجزیه‌وتحلیل‌های قوی‌تری نسبت به نیاز مشتریان انجام دهند. چنین چیزی به معنای استفاده از اصول سرمایه‌گذاری مبتنی بر هدف برای ادغام چشم‌انداز مدیریت دارایی با برنامه‌ریزی‌های مالی است که می‌تواند یا تماما دیجیتالی یا یک راهکار ترکیبی برای تقویت کار مشاوران مالی باشد.

این تغییر به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نوع محصولات‌شان را گسترش دهند و راه‌حل‌های سرمایه‌گذاری خودشان را برای پاسخگویی بهتر به نیاز مشتریان، بهبود بخشند.

.

کمی درباره کتاب جدیدتان، نوآوری فین‌تک توضیح دهید؟

در کتاب «نوآوری فین‌تک؛ از مشاوران رباتی تا سرمایه‌گذاری مبتنی بر هدف و بازی‎سازی»، چشم‌انداز آینده بانکداری شخصی بیان می‌شود که در آن نیازهای مشتری در مرکز توجه و راس امور قرار دارد. از طرف دیگر، بازی‌سازی هم به مشتریان در اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتر کمک می‌کند و صنعت هم در یک چشم‌انداز متوازن و شفاف که ریسک‌ها در آن کنترل‌شده است، رشد می‌کند.

آیا تکنولوژی می‌تواند زندگی ما را راحت‌تر و تصمیم‌گیری‌ها را بهترکند؟ آیا تکنولوژی به مشاوران انسانی کمک می‌کند یا اینکه جامعه ما را به‌طور کامل خالی از عامل انسانی می‌کند؟ آیا ما تمام و کمال به مشاوران‌مان اعتماد داریم؟ مشاوران رباتی چگونه کار می‌کنند؟ اینها بخشی از سوالاتی است که در این کتاب به آنها پاسخ داده شده است.

چیزی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند، دسترسی به خدمات ارزش افزوده ساده‌تر، شخصی‌سازی‌شده‌تر و صد درصد قابل اعتماد است. از طرف مقابل چیزی هم که بانک‌ها به دنبالش هستند، جذب اعتماد مشتریان، افزایش درآمدها، کاهش هزینه‌ها و تطابق با قانون‌گذاری است.

نیاز قانون‌گذاری هم شفافیت و انصاف و عدالت است و در نهایت شرکت‌های فین‌تک هم به‌دنبال رشد کردن با بهره‌گیری از فناوری و تجارت کاربر برای از بین بردن شکاف میان نیازهای سرمایه‌گذاران و سرویس‌های سنتی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.