راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین کنفرانس ملی رگولاتوری بلاک‌چین 10 اسفند برگزار می‌شود

اولین کنفرانس ملی رگولاتوری بلاک‌چین (First Blockchain Regulatory National Conference) 10 اسفندماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

 

اهداف کنفرانس

  • بررسی و تببین حوزه‌های قانون‌گذاری در بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری شده
  • بررسی و تبیین تجربیات دیگر کشورها در حوزه قانون‌گذاری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگارش شده
  • بررسی و تببین حقوق بین‌المللی و ملی در این حوزه
  • بررسی و تبیین مسائل فقهی این حوزه، بررسی نظرات اعلام شده فقهای مذهب اسلامی از نقطه نظر مالکیت، ماینینگ، ترید، کاربرد، قرار داریم
  • قوانین مورد نیاز در حوزه‌های: استخراج، مالیات، مالکیت، سرمایه‌گذاری، صرافی‌ها و با توجه به منافع ملی
  • نقش و جایگاه بانک‌های مرکزی و بازارهای سهام و سرمایه در این حوزه

سخنران ویژه: ناصر حکیمی؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی

سخنرانان: علی میزانی اسکویی؛ مدیرعامل شرکت سیتکس و رئیس کمیته سیاست‌گذاری کنفرانس و سپهر محمدی رئیس هیات‌مدیره انجمن بلاک‌چین ایران

 

محورهای کنفرانس

پژوهشگران و علاقه‌مندان شرکت در این کنفرانس ملی می‌توانند همه یا هر کدام از مباحث زیر را بررسی و به صورت مقاله ارائه کنند:

۱- گزارشاتی از تجربیات دیگر کشورها در حوزه رگولاتوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگارش شده ارائه شود و رویکرد و قوانین آنها از لحاظ کاربرد و استدلال و اثرات مورد بررسی قرار گیرد.

۲- بررسی ضوابط حقوق بین‌الملل در مواجهه با بلاک‌چین و ارزهای رمزنگارش شده

۳- بررسی ضوابط حقوقی از منظر ملی در مواجهه با ارزهای رمزنگارش شده. آیا در سیستم حقوقی داخلی می‌توان مواردی مثل برات یا سفته یافت که تطابق حقوقی با ارزهای رمزنگارش شده داشته باشند؟

۴- بررسی مسائل فقهی بلاک‌چین، آیا می‌توان بیع در حوزه بلاک‌چین را یک بیع شرعی دانست؟ آیا ارزهای رمزنگارش شده مالکیت شرعی دارند؟ ارزهای رمزنگارش شده با ربا چه نسبتی دارند؟ ماینینگ از جهت فقهی چه حکمی دارد؟ آیا عقد قرارداد مبتنی برای قرارداد هوشمند یک قرارداد لازم الاتباع شرعی است؟

۵- تجربیات دیگر کشورها پس از اعمال قوانین رگولاتوری چگونه بوده است؟ پس از اعمال رگولاتوری چه رفتارهایی در جامعه قابل پیش‌بینی است؟

۶- در حوزه ماینینگ چه رگولاتوری‌هایی نیاز است؟ آیا نظارت بر درآمد ماینرها نیاز است؟ از نظر مالیاتی چه نکاتی باید برای ماینرها لحاظ شود؟

۷- در حوزه صرافی‌ها چه رگولاتوری‌هایی نیاز است؟ قواعد احراز هویت (KYC) و قانون مبارزه با پولشویی (AML) چگونه باید رعایت شود. کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) چه الزاماتی را در این حوزه مقرر می‌دارد؟

۸- از نقطه نظر مالیاتی، نگهداری، ماین و خریدوفروش ارزهای رمزنگارش شده چگونه می‌تواند باشد، تجربه کشورهای دیگر در این حوزه چه بوده است؟

۹- پیشنهاداتی برای رویکرد رگولاتوری در کشورمان با توجه به تجربیات دیگر کشورها و مصالح ملی مطرح شود. قوانین پیشنهادی با توجه به منافع ملی و شرایط کشورمان ارائه و فرصت‌ها و تهدیدات آن مورد عنایت قرار گیرد. فرصت‌ها و تهدیدات در کنار هم سنجیده شوند و راهکارهای پیشنهادی ارائه شوند.

۱۰- بحث ماهیات ارز یا کالا یا سهام بودن ارزهای رمزنگارش شده و تأثیر آن در رگولاتوری و مسائل مالیاتی بررسی شود.

۱۱- جایگاه بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها، سازمان بورس و سازمان‌های مرتبط آن مبتنی بر قوانین داخلی کشورمان سنجیده شود و پیشنهاداتی برای نهاد ناظر بر حوزه ارزهای رمزنگارش شده ارائه شود.

۱۲- فرصت‌ها و تهدیدهای داخلی و بین‌المللی در حوزه ارزهای رمزنگارش شده بررسی شود و نگرانی‌هایی از قبیل اینکه چه کسانی پشت آنها هستند، توسط چه کسانی کنترل و یا مدیریت می‌شوند؟ انجام امور غیرمجاز و غیرقانونی از طریق آنها چه مقدار و در چه حد است؟ پولشویی توسط آنها در چه حد است؟ تروریسم و مواد مخدر و امثال آن چقدر از این ابزار استفاده کرده‌اند؟ دور زدن تحریم‌ها تا چه حد با این ابزار مقدور است؟ درآمدزایی و اشتغال‌زایی تا چه حد با استفاده از آن ممکن است؟

شرکت سیتکس با همکاری انجمن بلاک‌چین ایران از کلیه پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگارش شده، جهت مشارکت و ارتقای رویکرد در تبیین قوانین صحیح در این حوزه، دعوت به عمل می‌آورد.

  • مقاله‌های ارائه شده باید در فرمت مقاله پژوهشی و قابل ارائه در کنفرانس باشد.
  • مهلت ارسال مقاله‌ها تا قبل از ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ است. کلیه مقاله‌هایی که تا تاریخ مذکور به آدرس تلگرام @Citex_regublock ارسال شوند مورد بررسی قرار می‌گیرند. کلیه مقاله‌های مناسب، بر روی وبسایت شرکت سیتکس و انجمن بلاک‌چین ایران جهت استفاده عموم منتشر خواهند شد.
  • به بهترین مقاله‌ها به انتخاب هیات داوران منتخب شرکت سیتکس و انجمن بلاک‌چین ایران، به ترتیب زیر وجه نقد تعلق خواهد گرفت:

نفر اول مبلغ 500.000.000 ریال

نفر دوم مبلغ 200.000.000 ریال

نفر سوم مبلغ 100.000.000 ریال

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام از امروز ۲۳ بهمن تا ۸ اسفند می‌توانند به وبسایت اولین کنفرانس ملی رگولاتوری بلاک‌چین مراجعه کنند.

1 دیدگاه
  1. کوهی می‌گوید

    باسلام دانشجوی ارشدآینده پژوهی دانشگاه تهران هستم به سفارش استادراهنما ناخواست واردمباحث بلاکچین شدم وازآن خوشم آمدبرای ارائه پورپوزالم مطالب جلب وایده های شیک نیازدارم.درصورت امکان مساعدت فرمائیدباسپاس فراوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.