راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نظارت بانک مرکزی در بلندمدت پیامدهای خوبی برای نظام پولی کشور دارد

کورش پرویزیان؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران / تسویه وجوه در سامانه شاپرک با 24 ساعت تأخیر انجام می‌شود. هدف بانک مرکزی از این اقدام ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی است. ثبات و حفظ ارزش پول ملی و افزایش قدرت خرید مردم از وظایف بانک مرکزی است و منوط به مدیریت درست بازار پول و خریدهای خرد و کلان در سیستم‌های پرداخت از جمله سیستم‌های الکترونیکی است.

به تازگی دیده شده که بعضی دستگاه‌ها بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم و چارچوب‌های مورد نظر بانک مرکزی بازار را به سمت استفاده از سیستم‌هایی در پرداخت سوق می‌دهند که نتایج زیان باری در اقتصاد برجای خواهد گذاشت. عدم توجه به راه‌اندازی سیستم‌های پرداخت خارج از چارچوب بانک مرکزی پیامدی چون بحران مؤسسات مالی و اعتباری که امروز گریبان کشور را گرفته، به بار خواهد آورد. راه‌اندازی هر نوع سامانه و سیستم پرداختی که خارج از اداره بانک مرکزی طراحی و اجرا شود، مصداق تضعیف نظام پولی کشور است. بانک مرکزی در چنین شرایطی ناچار است برای اعمال مدیریت در بازه‌های زمانی مختلف دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متفاوتی را به اجرا بگذارد. وظیفه دیگر بازیگران بازار پول کشور هماهنگی و همکاری با بانک مرکزی برای به نتیجه رسیدن در این زمینه است. به هر روی اعمال مدیریت بانک مرکزی در نظام پولی کشور آثار ضد تورمی به همراه خواهد داشت و در کنترل حجم نقدینگی و سرعت گردش پول مؤثر است. مدیریت منظم بازار پول و پاسخگویی به نیازهای مرتبط با مبارزه با پول‌شویی از دیگر پیامدهای اعمال مدیریت و نظارت بانک مرکزی است.

هدف بانک مرکزی از تأخیر در پرداخت‌ها در سیستم شاپرک مدیریت سرعت گردش پول است. هرچند این اقدام پیامدهای خردی در اقتصاد برجای می‌گذارد اما نباید در این باره به نگرانی مردم و اصناف دامن زد. باید همه به ویژه بانک‌ها به بانک مرکزی در انجام درست وظیفه‌اش کمک کنند. چراکه ممکن است برخی نهادهای مالی به بهانه جذب مشتری نظارت بانک مرکزی بر گردش پول و پرداخت‌ها را بر هم بزنند. شاید تشدید نظارت بانک مرکزی در کوتاه مدت به ایجاد برخی ابهامات بینجامد اما در بلندمدت پیامدهای بهتری از این فرایند برای نظام پولی کشور حاصل خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.