راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صرافی آنلاین کوین‌بیس چگونه در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی است؟ / کوین‌بیس؛ قلب تپنده بازار بیت‌کوین

ماهنامه عصر تراکنش / جای هیچ تعجبی نیست که کوین‌بیس این روزها دارد دوران خوشی‌ را تجربه می‌کند. این شرکت به‌تازگی دفتر اداری جدیدی را هم در نیویورک اجاره کرده است که بخش مربوط به کسب‌وکارهای وال‌‌استریت را مدیریت می‌کند و سرویس جدیدی را هم ارائه می‌دهد که ارزهای مجازی را برای مشتریان بزرگش نگه می‌دارد. این شرکت حتی دو طبقه جدید هم به ساختمان دفترش در سان فرانسیسکو اضافه کرد که پیش از این فقط یک طبقه داشت.

شاخصه پررنگ بازار سهام پررونق دهه 1920، بورس اوراق بهادار نیویورک بود. حباب دهه 1990 هم نزدک و ای‌ترِید را داشت و محوریت بازار ارزهای مجازی سال گذشته هم روی کوین‌بیس می‌چرخید.

کوین‌بیس در مرکزیت رشد دیوانه‌وار بیت‌کوین و همین‌طور دیگر ارزها قرار دارد. با اینکه مراکز صرافی بسیاری در جای‌جای دنیا وجود دارد، اما کوین‌بیس اصلی‌ترین مکانی است که مردم آمریکا برای خریدوفروش ارزهای مجازی به آنجا مراجعه می‌کنند. البته باید گفت که هیچ‌جای دیگری هم مانند کوین‌بیس نیست که بتواند به‌راحتی هرچه تمام‌تر امکان ورود به سامانه، اتصال به حساب بانکی یا کارت نقدی و در نهایت خرید بیت‌کوین را برای مشتری فراهم کند.

بر اساس داده‌های آلتانا دیجیتال کارنسی، افرادی که در کوین‌بیس حساب دارند، از 5.5 میلیون نفر در ماه ژانویه به 13.3 میلیون نفر در اواخر ماه نوامبر افزایش پیدا کرده است. حتی در ماه نوامبر، روزهایی بود که کوین‌بیس روزانه 100 هزار مشتری جدید به‌دست می‌آورد و به این ترتیب تعداد مشتریان این صرافی توانست حتی از تعداد مشتریان شرکت‌هایی مانند Charles Schwab و ای‌ترِید هم بیشتر شود.

این شرکت با چالش‌هایی مواجه است که یادآور روزهای آغازین کارگزاری‌های آنلاین کنونی است؛ کارگزاری‌هایی که از وقفه‌های نابهنگام و انتقادهای شدید از جانب شرکت‌های مالی سنتی و رگولاتورهای دولتی به‌شدت شاکی بودند. اشتباهات و خطاهایی که کوین‌بیس مرتکب شده است، این موضوع را کاملا روشن می‌کند که صنعت ارزهای مجازی هنوز نابالغ، جوان و خام است.

دفتر کوین‌بیس در مرکز شهر سانفرانسیسکو به‌خوبی نشان می‌دهد که چطور این استارت‌آپ با تلاش بسیار به رشد خودش ادامه می‌دهد. مزایا و امکانات خوبی در دفتر کوین‌بیس ارائه می‌شود؛ از جمله ناهار و شام رایگان، یک کافه تریای بسیار بزرگ و اتاقی مجهز به تشک‌های یوگا و بازی‌های تخته‌ای. در برخی مواقع هم کافه تریای شرکت به «انجمن رمزی» تبدیل می‌شود که در آن کارکنان جدید می‌توانند با تمام مسائل و پیچیدگی‌های ارزهای مجازی آشنا شوند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

همکاری کوین‌بیس با دیگر شرکت‌ها

در سال 2014 کوین‌بیس با شرکت‌هایی از جمله اووراستاک، دل، اکسپدیا، دیش نتوورک و تایم قرارداد همکاری امضا کرد تا بتواند امکان پذیرش پرداخت‌های بیت‌کوینی را افزایش دهد. این شرکت همچنین امکان پردازش پرداخت‌های بیت‌کوین را به شرکت‌های پرداخت سنتی مانند استرایپ، برین‌تری و پی‌پال اضافه کرد.

[/mks_pullquote]

 

اخیرا حتی کوچک‌ترین فضاهای این دفتر هم اشغال شده است. درست یک روز بعد از اینکه قیمت بیت‌کوین به 10 هزار دلار رسید، کوین‌بیس یک جلسه آموزشی برای مدیران شرکت ترتیب داد و به‌دلیل اینکه فضای خالی و مناسبی در دفتر موجود نبود، این جلسه در اتاق بازی برگزار شد.

در روزهای اوج ترافیک که تعداد بازدیدکنندگان سایت دوبرابر می‌شود و روزها و ساعات‌ها اوج ترفیک محسوب می‌شود، تمام صرافی‌های بزرگ بیت‌کوین چند ساعتی از کار می‌افتند و کوین‌بیس غالبا زودتر و سریع‌تر از دیگر شرکت‌ها مجددا آنلاین می‌شود و فعالیت‌هایش را از سر می‌‌گیرد.

اغلب بعدازظهرهای جمعه، برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین‌بیس جلسه‌ای را در کافه تریای شرکت تشکیل می‌دهد که تمام کارمندان شرکت می‌توانند هر سوالی که دارند از او بپرسند. روز جمعه‌ای که بیت‌کوین توانست به بالاترین قیمت خودش طی روزها و ماه‌های گذشته برسد، آرمسترانگ درباره چگونگی رشد شرکت با افراد حاضر صحبت کرد و در ادامه آسیف هیرجی مدیر ارشد عملیات را به جمع حاضر معرفی کرد.

معرفی هیرجی که سابقا هم مدیر ارشد عملیات در TD Ameritrade بود، نشان‌دهنده این موضوع بود که این صنعت تازه‌کار نیازمند کمک‌های بیشتری برای مدیران جوانی مانند آرمسترانگ 34ساله است.

آرمسترانگ از هم‌بنیانگذاران کوین‌بیس در سال 2012 بود و از همان موقع هم مدیریت شرکت را بر عهده دارد. به گفته آرمسترانگ؛ «ما بیشتر روی قیمت‌ها یا افرادی که می‌خواهند پول به دست آورند، تمرکز کرده‌ایم. چیزی که هیجان من را نسبت به ارزهای رمزنگاری‌شده برمی‌انگیزد، این است که کل دنیا یک سیستم مالی باز داشته باشد.»

در سال 2015، آرمسترانگ سعی کرد شبکه بیت‌کوین را گسترش دهد تا بتواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند؛ اما این کار شکست خورد و آرمسترانگ در مصاحبه‌ای گفت که بیت‌کوین کمی دلش را شکاند. او در ادامه گفت که حالا بخش اعظم ثروتش را روی دیگر ارز ارائه‌شده در کوین‌بیس یعنی اتریوم سرمایه‌گذاری کرده است.

صفحه نمایش‌هایی در دفتر کوین‌بیس نصب شده است که عملکرد سرورهای شرکت و برخی دیگر از اقدامات مشتریان را نشان می‌دهد؛ مانند تعداد مشتریانی که اپلیکیشن کوین‌بیس را برای آیفون خودشان دانلود کرده‌اند. حتی اپلیکیشن کوین‌بیس جزء 10 اپلیکیشنی بود که بیشترین تعداد دانلود را در میان دیگر اپلیکیشین‌ها داشت و از برنامه‌هایی مانند اوبر و توئیتر هم پرطرفدارتر بود.

یکی از این صفحه نمایش‌ها در کافه تریای دفتر نصب شده است که قیمت روزانه بیت‌کوین، لایت‌کوین و اتریوم را نشان می‌دهد. افراد می‌توانند این سه ارز مجازی را در کوین‌بیس خریدوفروش کنند. لایت‌کوین را یکی از کارمندان سابق کوین‌بیس ایجاد کرد و اگر ما بیت‌کوین را طلا در نظر بگیریم، بنابراین لایت‌کوین را می‌توان به‌عنوان نقره این صنعت معرفی کرد. اتریوم هم بعد از بیت‌کوین، دومین ارز مجازی پرارزش در بازار است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بیت‌لایسنس چیست؟

بیت‌لایسنس (BitLicense) یک اصطلاح رایج مورد استفاده برای کسب‌وکارهای فعال در زمینه ارزهای مجازی است که توسط دپارتمان سرویس‌های مالی نیویورک (NYSDFS) و به‌عنوان بخشی از قوانین طراحی‌شده برای شرکت‌ها، صادر می‌شود. این مجوز محدود به فعالیت‌هایی است که در نیویورک انجام می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

زمانی که کوین‌بیس توانست مجوز مخصوص شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای مجازی در نیویورک به نام بیت‌لایسنس را دریافت کند، دیگر رسما خودش را از دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده بیت‌کوین جدا کرد. سال گذشته و پس از اینکه بخش سرویس درآمد داخلی کشور (I.R.S) از این شرکت خواست تا تمام اطلاعات ذخیره‌شده مشریانش را ارائه دهد، کوین‌بیس درگیری‌هایی با دولت پیدا کرد. هدف از ارائه این درخواست این بود که دارندگان بیت‌کوین که توانستند سرمایه زیادی از طریق فروش این ارز به دست آورند، باید مالیات آن را پرداخت کنند و به گفته I.R.S تنها چند صد نفر از افراد در سال این مالیات‌ را پرداخت می‌کنند.

کوین‌بیس با این درخواست دولت مخالفت کرد، اما زمانی که قیمت بیت‌کوین به‌سرعت افزایش پیدا کرد و رشد نجومی داشت، این شرکت توافق کرد تا فقط اطلاعات آن دسته از مشتریانی را در اختیار دولت قرار دهد که میزان تراکنش‌هایشان بیش از 20 هزار دلار ارز مجازی باشد که البته چنین افرادی فقط سه درصد از مشتریان کوین‌بیس را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر ارائه خدمات کارگزاری برای سرمایه‌گذاران کوچک، کوین‌بیس یک مرکز صرافی را هم به نام GDAX برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر در نظر گرفته است. GDAX توسط آدام وایت، افسر سابق نیروی هوایی و فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد مدیریت می‌شود. درست روزی که قیمت بیت‌کوین به 10 هزار دلار رسید، وایت در نیویورک و در حال صحبت با موسسات بزرگ مالی بود که به‌دنبال بیت‌کوین بودند.

جای هیچ تعجبی نیست که کوین‌بیس این روزها دارد دوران خوشی‌ را تجربه می‌کند. این شرکت به‌تازگی دفتر اداری جدیدی را هم در نیویورک اجاره کرده است که بخش مربوط به کسب‌وکارهای وال‌‌استریت را مدیریت می‌کند و سرویس جدیدی را هم ارائه می‌دهد که ارزهای مجازی را برای مشتریان بزرگش نگه می‌دارد. این شرکت حتی دو طبقه جدید هم به ساختمان دفترش در سان فرانسیسکو اضافه کرد که پیش از این فقط یک طبقه داشت.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اندر احوالات کوین‌بیس

در ژانویه سال 2015، کوین‌بیس توانست 75 میلیون دلار سرمایه از صندوق سرمایه‌گذاری دراپر فیشر ژوروستون، بازار بورس نیویورک، یو‌اس‌ای‌ای و برخی دیگر از بانک‌ها دریافت کند و ظاهرا نخستین باری است که موسسات مالی سنتی مستقیما بخشی از سهام یک شرکت بیت‌کوینی را خریداری می‌کنند. در 9 دسامبر 2017 هم اپلیکیشن کوین‌بیس به‌عنوان اپلیکیشن اول و برتر اپ‌استور اپل معرفی شد.

[/mks_pullquote]

 

با این حال نگرانی و دغدغه اصلی سرمایه‌گذاران ارزهای مجازی این است که کوین‌بیس به اندازه کافی سریع رشد نکرده است. در ماه مه امسال بود که یکی از مشتریان کوین‌بیس پس از اینکه حسابش هک شده بود و نتوانسته بود با هیچ کسی در شرکت تماس بگیرد، به‌شدت از کوین‌بیس انتقاد کرد.

البته کوین‌بیس هم در تلاش است تا بتواند بیشتر از قبل پاسخگو باشد. اوایل سال 2017، این شرکت 24 نفر برای ارائه خدمات پشیبانی از مشتری در اختیار داشت که این تعداد در حال حاضر به 180 نفر افزایش پیدا کرده است که البته تعداد زیادی از این 180 نفر از مرکز تماسی در تگزاس یا تیم پاسخگویی در فیلیپین هستند.

دنیل رومِرو، مدیر کل کوین‌بیس عنوان کرد که قصد دارد در سه‌ماهه نخست سال 2018، تعداد افراد مسئول پشتیبانی از مشتری را به 400 نفر افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.