راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مکان‌یابی استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده با کمترین هزینه

محمدرضا مباشرفر؛ مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و شاهین زارعی؛ کارشناس ارزهای رمزنگاری‌شده / این ایده که به راحتی کامپیوتر خودتان را روشن کنید یا حتی به وسیله تجهیزات استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده در اینترنت به پول درآوردن با کمترین زحمت بپردازید به شدت در حال محبوب شدن است. با این وجود این مسئله به این سادگی‌ها که به نظر می‌رسد نیست و در بخش استخراج بسیار رقابتی و محتاج مهارت فراوان هست.

با این حال افرادی که به استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده علاقه‌مند هستند همچنان می‌توانند وارد این کار بشوند و با کاهش هزینه‌های سربار سود قابل قبولی را به دست آورند. سود اقتصادی مناسب به ارزان بودن منابع مورد نیاز مربوط هست که در مورد استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده این منبع مطمئناً چیزی نیست جز نحوه تأمین و هزینه برق مصرف شده. اختلاف قیمت برق مصرفی در جای جای دنیا این نتیجه را حاصل می‌کند که استخراج بیت‌کوین در یک کشور خاص می‌توانید بسیار سودآورتر از استخراج در کشورهای دیگر باشد.

 

هزینه استخراج چگونه محاسبه می‌شود؟

شکل زیر لیستی از هزینه دلاری استخراج یک بیت‌کوین در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد. این مطالعه که تهیه شده توسط خبرگان این حوزه است براساس گزارش مصرفی سه استخراج‌کننده AntMiner S7,AntMiner S9 و Avalon 6 به صورت میانگین برای استخراج بیت‌کوین ارائه شده است. در این مطالعه افراد، اطلاعات مربوط به قیمت‌های برق مصرفی از سه منبع دولت هر کشور، شرکت‌های محلی تأمین برق و آژانس بین‌المللی انرژی تأمین تهیه شده است.

بهترین کشور برای استخراج کجاست؟

با توجه به اطلاعات بالا به سرعت تفاوت استخراج در قسمت‌های مختلف دنیا قابل لمس خواهد بود. بهترین مکان برای به دست آوردن بیشترین سود برای استخراج یک بیت‌کوین کشور ونزوئلا است. روند استخراج فقط ۵۳۰ دلار هزینه دربرخواهد داشت. ضمناً این کشور با توجه به ساختار اقتصادی خود به دنبال ICO خود با نام Petro که بر پایه نفت آن کشور قرار دارد، است. این موضوع توسط شخص رئیس‌جمهور آن کشور دنبال شده و whitepaper آن در هفته پیش معرفی شد. قیمت عرضه این سکه حدود 60 دلار است که درصورت تحقق، بیشترین قیمت برای عرضه اولیه یک سکه در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده خواهد بود. در همین بین نیز رایزنی‌های خاصی هم با کشورهای آمریکای جنوبی و کشور قطر انجام شده است.

با توجه به قیمت فعلی بیت‌کوین که روی 10 هزار دلار در نوسان است، این پتانسیل برای استخراج‌کنندگان آمریکای جنوبی با نرخ بهره‌وری بسیار بالا وجود دارد. به علاوه اینکه براساس وضعیت سیاسی و اقتصادی آن کشور، بسیار منطقی است که شاهد این باشیم که مردم ونزوئلا از استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده سود زیادی به دست خواهند آورد. این سود استخراج در کشور ونزوئلا نه تنها در زمان صلح به کار می‌آید بلکه مردم آمریکای جنوبی از این برق ارزان در جهت بهره‌برداری در زمان بحران نیز استفاده می‌کنند در حالی که ارز داخلی کشور خودشان با تورم شدید مواجه است.

 

استخراج در چه کشورهایی صرفه اقتصادی کمی دارد؟

خیلی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و دانمارک در جایگاه گران‌ترین کشورها برای استخراج بیت‌کوین و اتریوم قرار دارند. در واقع در حال و هوای امروز استخراج بیت‌کوین در دو کشور فوق‌الذکر در حدود 14 هزار دلار هزینه خواهد داشت!

با توجه به پراکندگی استخراج بیت‌کوین و سایر ارزها در دنیا و وابستگی آنها به قیمت برق، دانشگاه کمبریج انگلستان تحقیقی را انجام داده است که براساس آن کشورهای شرق دور به ویژه کشور چین ملقب به پایتخت‌های استخراج در دنیا هستند.

 

غول‌های استخراج‌کننده بازار

قدرتی که چین و همچنین روسیه به عنوان غول‌های استخراج گر بازار شناخته شده‌اند، برآمده از قیمت برق مصرفی آنهاست. براساس تحقیق به عمل آمده، چین در جایگاه نسبتاً متعادلی ۳۱۷۲ دلار برای هر بیت‌کوین قرار دارد که سود ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

کشور چین همچنین از وجود دولتی که به استخراج‌کنندگان اجازه می‌دهد تا از قدرت اضافی در استخراج خود استفاده کنند سود می‌برد؛ اما اخیراً دولت به صورت موشکافانه‌ای وارد این فضا شده است و با نظارت بر استخراج سعی در سختگیری در مقابل مافیاهای ارزی دارد.

روسیه کشور دیگری است که نسبتاً از ارزانی برق مصرفی نیز سود می‌برد. در این کشور می‌تواند با هزینه ۴۶۷۵ دلار صاحب یک بیت‌کوین شوید، همچنین فرو نشستن دولت می‌تواند به زودی قوانین و کنترل‌گرهای سیستمی را در بحث استخراج فعال کند.

 

آینده استخراج چگونه خواهد بود؟

با توجه به اینکه الکتریسیته یکی از اولین هزینه‌هایی است که باید در استخراج آن را در نظر گرفت، می‌توان به راحتی فهمید که کشورهایی با هزینه برق ارزان می‌توانند برای استخراج بسیار جذاب‌تر باشند. با پیش‌بینی اینکه قیمت بیت‌کوین رشد داشته باشد، بازار به دنبال جنبه‌های مختلف این بازار مخصوصاً بحث استخراج هستند.

شاید کشورهای دیگری نیز وجود داشته باشند که با اینکه برق در آنها گران است اما تنظیمات در بحث استخراج در آنها بسیار راحت و آسان است، از این دست می‌توان به کشور ژاپن اشاره کرد. همچنین بسترها و ICO هایی وجود دارند که به دنبال بنا کردن عملیات و سیستم‌های خود در نزدیکی منابع تجدید پذیر و سبز می‌باشند تا با این کار بتوانند هزینه استخراج را نه تنها برای کیف پول‌های خود بلکه برای کل محیط زیست نیز کاهش دهند.

 

وضعیت استخراج در ایران

همان‌طور که در شکل قابل مشاهده است، هزینه استخراج در ایران حدود 3200 دلار است. این رقم در مقایسه با کشورهای همسایه و با توجه به پتانسیل‌های کشور، امکان رقابت خوبی را دارد. البته که جایگزینی وضعیت تأمین برق مورد نیاز از سیستم فعلی به نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و سیکل‌های ترکیبی امکان این را فراهم می‌سازد که با تغییر زمین بازی از خروج ارز جلوگیری کرده و از فرصت استراتژیک موجود به یک ردیف درآمد ارزی بلندمدت دست یافت. در حال حاضر کشور روسیه با بررسی و امکان‌سنجی انجام شده در کشور خود نقاطی را مشخص کرده که با سرمایه‌گذاری سایر کشورها نسبت به استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده با کمترین هزینه اقدام نماید. همان‌طور که آینده‌پژوهان به تغییرات بازار بانکی و کسب‌وکارهای نوین اشاره کرده‌اند؛ این تغییرات بی‌تردید اتفاق خواهد افتاد و شرکت‌ها و سازمان‌هایی برنده هستند که خود را با تغییرات همگام کرده باشند. وجود جوانان متخصص و جویای کار و نیز پشتیبانی سازمان‌ها و ارگان‌های قانون‌گذار می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای قشر تحصیل‌کرده و متخصص در داخل کشور فراهم ساخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.