راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمایت وزیر ارتباطات از محدود کردن مبادلات مالی در بستر USSD

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اعلام حمایت از اقدام بانک مرکزی برای محدودسازی مبادلات مالی از کدهای دستوری USSD گفت: «این اقدام با هدف افزایش امنیت انجام می‌شود.»

به گزارش ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی در جمع خبرنگاران افزود: «اقدام بانک مرکزی برای متوقف کردن این کدها، در جهت افزایش امنیت است اما باید مراقب آسیب‌هایی که ممکن است متوجه مردم شود، باشیم.»

او با اشاره به تلاش برای تعویق این اقدام تا زمان رسیدگی به همه جوانب آن، گفت: «امروز در رگولاتوری جلسه‌ای با حضور مقام‌های بانک مرکزی برگزار شد تا اقدام‌های لازم اندیشیده شود، در عین حال که این متوقف سازی به نفع همه کاربران خواهد بود.»

آذری جهرمی خواستار توجه بیشتر به حاشیه‌های اجرای این برنامه شد و ابراز امیدواری کرد، این اقدام بانک مرکزی فقط مشمول کدهای دستوری USSD نشود؛ بلکه شامل دستگاه‌های خودپرداز هم شده تا امنیت آنها افزایش داده شود.

وزیر ارتباطات به 42 میلیارد ریال کلاه‌برداری سالانه از طریق دستگاه‌های خودپرداز اشاره کرد و گفت: «بانک مرکزی باید برای امنیت آنها نیز تلاش کند.»

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کدهای دستوری USSD یک روش ارسال پیام به شمار می‌رود که پیغام‌های آن همواره بین یک «* و #» قرار دارند و بدین ترتیب از شماره‌های تلفن تمیز داده می‌شوند.

یکی از مزیت‌های مهم این کدهای دستوری کاربری آن بدون استفاده کردن از اینترنت است؛ این ویژگی موجب شده تا محبوبیت زیادی بین مردم ایران پیدا کند. این کدها برای استفاده‌های مختلفی چون نقل و انتقالات مالی، پیگیری حساب، خرید شارژ و پرداخت قبوض استفاده می‌شوند.

بانک مرکزی اوایل چندی پیش در بخشنامه‌ای اعلام کرد که حذف مبادلات مالی از کدهای دستوری قرار است از 15 بهمن‌ماه اجرایی شود.

ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی روز جمعه اعلام کرد: «این کار برای حرکت به سمت مسیرهای امن‌تر تراکنش‌ها و ایمن‌سازی نقل و انتقال‌های مالی مردم است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.