راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آثار مثبت محدودیت USSD توسط بانک مرکزی را در آینده نزدیک می‌بینیم

مسعود خاتونی؛ عضو هیئت مدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک ملی / تغییرات تکنولوژی مشابه اقیانوس است که امواج تغییر با سرعت جایگزین یکدیگر می‌شوند. با فراگیر شدن تکنولوژی‌های جدید و ایجاد کاربردهای جدید در عرصه‌های مختلف زندگی بشری دیر یا زود عمر تکنولوژی‌های قبلی به پایان خواهد رسید. در زمانی که ضریب نفوذ اینترنت و گوشی‌های هوشمند در کشور پایین بود USSD به‌عنوان درگاه انجام برخی تراکنش‌های خرد در جهت رفاه جامعه توسط بانک‌ها معرفی شد. هر تکنولوژی در هر زمان نسبت به سایر تکنولوژی‌های در دسترس مزایا و معایبی دارد، به‌عنوان‌مثال کاربرد USSD در قیاس با موبایل‌بانک مبتنی بر پیامک متنی که هم نیازمند نصب برنامه بود و هم اینکه اطلاعات مالی افراد را در گره‌های TSP ذخیره می‌کرد از مطلوبیت نسبی برخوردار بود، ولی درعین‌حال USSD فقط در پرداخت‌های خرد، اعلام مانده و OTP نقش مهمی ایفا می‌کرد و جامعیت یک موبایل بانک را نداشت.

در حال حاضر که گوشی‌های هوشمند با ضریب نفوذ بسیار بالا در دسترس عموم مردم قرار دارند و کاربردهای بسیار پیچیده و متنوع را ارائه می‌کنند حتی اگر بانک مرکزی کاربرد USSD را محدود نمی‌کرد، اقبال چندانی برای ارائه نقش کانال بانکی در آینده‌ای نه‌چندان دور نداشت. در عصری از بانکداری که تجربه خوشایند کاربری مشتری و مفاهیم omni channel مطرح است، کانال‌های غیرقابل انعطاف که علاوه بر امنیت، امکان مدیریت فرایند تراکنش مشابه کنسل کردن را به مشتری نمی‌دهند، دیر یا زود از رده خارج خواهند شد.

کاهش فزاینده تراکنش‌های بانک ملی ایران در بستر USSD به‌خصوص با ظهور خدمات جدید بانک در بستر وب و موبایل در قالب سامانه‌های بام و بله مبین این موضوع است.

لذا ضمن اینکه ما استقبال می‌کنیم از تصمیم بجا و قابل‌قبول بانک مرکزی که می‌بایست در بازه زمانی، زودتر این اتفاق حادث می‌شد. از همه حوزه‌های پرداخت می‌خواهیم که فضای جدیدی که بانک مرکزی در فصل اول سال جاری برای بانک‌ها و حوزه‌های پرداخت و بازیگران جدید به‌درستی تعریف و فراهم کرده، متمرکز شوند و ضمن حفظ بازار خود و فراهم نمودن بسترهای جدید کسب‌وکاری امنیت استفاده‌کنندگان و مشتریان خود را به حداکثر ممکن برسانند. قطعاً مهاجرت و محدود کردن بسترهایی همانند USSD که به دلیل ورود تکنولوژی و فناوری‌های نو در کشور هم‌اکنون کاملاً فراهم و مقررات و چارچوب آن توسط بانک مرکزی فراهم شده است در کاهش جرائم بسیار مؤثر و اثرگذار است.

امیدوارم بانک مرکزی بازنگری در سایر امور حوزه‌های پرداخت و سرویس‌های موجود در شبکه بانکی را با جدیت در دستور بازنگری قرار داده تا شاهد ثبات و رفتارهای مناسب در این حوزه باشیم. بازنگری در سیکل‌های پایا، ساتنا و محدودیت USSD از جمله تصمیمات مناسب بود که قطعاً آثار مثبتی را در آینده نزدیک در جامعه شاهد خواهیم بود.

1 دیدگاه
  1. داود اناوي می‌گوید

    سلام حالا اينارو گفتيد امن نيست چرا كارتخوانها را تسويه شده 24 ساعته چرااااااااااااااااااااااااااااا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.