راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی به فین‌تک ایران جلب شده است / گفت‌وگو با جهاندار، بنیان‌گذار باهمتا

باهمتا یکی از استارت‌آپ‌های پرداخت در حوزه فین‌تک به تازگی همکاری خود را با یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار سوئدی به نام پامگرنت آغاز کرده است. این استارت‌آپ از ابتدای سال 96 تصمیم گرفت برای توسعه خود، اقدام به جذب سرمایه‌گذار کند و اکنون بعد از بررسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری متفاوت با پامگرنت به توافق رسیده است.

شرکت سرمایه‌گذاری پامگرنت که تجربه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف بین‌المللی را دارد، در دو مرحله مبلغ ۵۰۰ هزار یورو در باهمتا سرمایه‌گذاری خواهد کرد و بابت این سرمایه‌گذاری ۱۴.۳% از سهام باهمتا را خواهد گرفت. این سرمایه‌گذاری ارزش باهمتا را به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو افزایش داده است.

میلاد جهاندار، بنیان‌گذار این استارت‌آپ درباره اهمیت ایرانی یا خارجی بودن شرکت سرمایه‌گذار می‌گوید: «تفکیکی بین ایرانی یا غیرایرانی بودن سرمایه‌گذار قائل نشده بودیم. برای ما مهم این بود که این شرکت بتواند تامین مالی را به خوبی انجام دهد و در توسعه و پیشبرد اهداف باهمتا به ما کمک کند. در نهایت بین گزینه‌های موجود با شرکت پامگرنت به توافق رسیدیم.»

به عقیده او شرکت‌های سرمایه‌گذار داخل ایران به دانش بیشتری در حوزه سرمایه‌گذاری نیاز دارند و در توضیح می‌گوید: «جلسات زیادی با سرمایه‌گذاران داخلی داشتیم. به نظرم برای اینکه این شرکت‌ها بتوانند اثربخشی بهتری داشته باشند بهتر است در مذاکرات حرفه‌ای‌تر و با دانش بیشتری حضور داشته باشند.»

به گفته جهاندار این استارت‌آپ همکاری با بانک‌ها و شرکت‌های PSP را نیز در نظر گرفته بود و حتی پای میز مذاکره با آنها نیز رفته بود. او می‌گوید: «با توجه به شرایطی که باهمتا داشت احساس کردیم شرایط همکاری و جذب سرمایه از سوی بانک‌ها جسورانه نیست. در واقع آنها به دنبال سرمایه‌گذاری خطرپذیر نبودند و این دقیقاً چیزی بود که باهمتا می‌خواست.»

به عقیده بنیان‌گذار باهمتا بانک‌ها و شرکت‌های حوزه پرداخت جدا از سرمایه‌گذاری می‌توانند کمک زیادی به استارت‌آپ‌ها کنند و جای همکاری زیادی وجود دارد. با این همه ابتدا باید شناخت وجود داشته باشد و برای به وجود امدن این فضا هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود.

اما آیا تفاوتی بین سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در مذاکره وجود دارد؟ جهاندار در پاسخ می‌گوید: «یکی از نکته‌هایی که در مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی دیده می‌شد، این بود که اگر آنها تمایلی به همکاری یا سرمایه‌گذاری نداشتند، نظر مخالف خود را ابراز می‌کردند و خیلی شفاف نه می‌گفتند. در حالی که سرمایه‌گذاران داخلی اینطور نیستند. آنها انتهای جلسه را باز می‌گذارند و پس از آن گرفتن نظر و نتیجه نهایی از آنها سخت و دشوار می‌شود. چرا که پاسخ شفافی نمی‌دهند. این مسئه باعث طولانی شدن روند مذاکره و بلاتکلیف بودن کسب‌وکار می‌شود. در حالی که اگر نظر موافقی ندارند بهتر است آن را واضح بیان کنند.»

بنیان‌گذار باهمتا در ادامه درباره اینکه در همکاری با سرمایه‌گذار خارجی خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو است، می‌گوید: «سرمایه‌گذاران با دید سودآوری پیش می‌آیند و اینکه چطور می‌توانند این شرایط را مدیریت کنند به خود آنها بازمی‌گردد. اما یک کسب‌وکار در مدیریت خود بیش از هرچیزی به ثبات نیاز دارد. اتفاقاتی مانند فیلترینگ کسب‌وکارها یا شبکه‌های اجتماعی و محدودیت‌هایی ایجاد شده از سمت رگولاتوری می‌تواند کار را برای توسعه و پیشرفت یک کسب‌وکار به مراتب دشوارتر کند. یک استارت‌آپ برای اینکه بتواند رشد بهتر و سریع‌تری داشته باشد و درنتیجه در رابطه با سرمایه‌گذار خود با چالش مواجه نشود، نیاز به تمرکز دارد و این مسئله تنها زمانی امکان‌پذیر است که شرایط خوبی مهیا و فراهم باشد.»

جهاندار در پایان با اشاره به اینکه یک شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری بزرگ، امکان سودآوری را در یکی از کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک در ایران فراهم دیده و آینده را برای سرمایه‌گذاری روی آن مناسب می‌داند، می‌گوید: «امیدوارم همه حلقه‌های زنجیره این صنعت، بانک‌ها نهادهای قانون‌گذار و حتی کسب‌وکارهای همکار، ارزش این موقعیت را بیشتر حس کنند و آن را بیش از پیش جدی بگیرند. اشتباهات هرکدام از حلقه‌های این زنجیره می‌تواند فرصت را از بین ببرد. باهمتا توانست شرایطی ایجاد کند که شرکت‌های بین‌المللی توجه بیشتری به کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک در ایران داشته باشند. امیدوارم این مسئله فرصتی باشد تا همه از آن نفع ببرند.»

به گفته او، سرمایه‌گذاری شرکت پامگرانت روی باهمتا تنها نشان می‌دهد کسب‌وکارهای ایرانی در موقعیت خوبی به سر می‌برند. این اکوسیستم ظرفیت خوبی برای رشد و توسعه دارد، فرصت‌های زیادی در ایران وجود دارد و می‌توانیم منتظر اتفاق‌های خوبی در این حوزه باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.