راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاک‌چین باعث افزایش ۱۵ درصدی تجارت جهانی و رشد ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی در کل دنیا می‌شود

حسین یعقوبی با اشاره به پروژه مشترک IBM و MEARSK برای حذف واسطه‌های بازرگانی از طریق زنجیره بلوک، می‌گوید در صورت تحقق این پروژه پیش‌بینی می‌شود تجارت جهانی ۱۵ درصد و تولید ناخالص داخلی در کل دنیا ۵ درصد افزایش پیدا کند.

حسین یعقوبی در کارگاه «بلاک‌چین و کاربرد آن در صنعت بانک و پرداخت» که به عنوان بخشی از هفتمین همایش بانکداری الکترونیک برگزار شد به تشریح فناوری زنجیره بلوک و کارکردهای مختلف آن از جمله بیت‌کوین پرداخت.

یعقوبی پس از شرح نحوه کارکرد زنجیره بلوک درباره یکی از مزیت‌های آن گفت: «تا سال ۲۰۲۱ و از طریق زنجیره بلوک می‌توان به ۳۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه تسویه بین بانکی رسید.»

او در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار ارز رمزینه از جمله بیت‌کوین وجود دارد که از فناوری زنجیره بلوک استفاده می‌کنند آمارهایی درباره میزان توجه به این فناوری ارائه داد: «۸۰ درصد بانک‌ها تا سال ۲۰۱۷ روی این فناوری کار می‌کنند. ۱.۴ میلیارد دلار در دو سال گذشته روی آن سرمایه‌گذاری شده است. ۹۰ بانک مرکزی نیز در حال بررسی پروژه‌هایی در ارتباط با آن هستند.»

آن‌گونه که یعقوبی می‌گوید: «در معاملات مختلف، پیگیری کمک‌های مردمی، پیگیری رأی انتخابات، اثبات مالکیت، ذخیره ابری رمزگذاری، قراردادهای هوشمند و حذف واسطه‌های بازرگانی می‌توان از زنجیره بلوک استفاده کرد.»

او با یادآوری اینکه بیت‌کوین توانست ۲۵ درصد بازار وسترن یونیون (بازار حواله‌های انتقال پول) را از بین ببرد درباره اهمیت توجه به زنجیره بلوک و شبکه‌های مبتنی بر آن گفت: «در صورت نادیده گرفتن آنها، بانک‌ها و کسب‌وکارها نابود می‌شوند.»

با این وجود یعقوبی تأکید دارد برای ایجاد شبکه زنجیره بلوک برای بانک یا کسب‌وکار خود باید به ایجاد شبکه P2P، ایجاد دفتر کل همگانی و توزیع شده و فرآیند اجماع توجه کنید. به گفته او ضرورت توجه به تمام جوانب بلاک‌چین از این منظر است که طبق پیش‌بینی گارتنر تا سال ۲۰۱۸ تمام بانک‌ها به این نتیجه خواهند رسید که اگر ۵۰ درصد موارد مصرف شده روی بلاک‌چین را به صورت متمرکز انجام داده بودند به نفعشان بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.