راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زادمهر: قطع و وصل شدن مدام USSD به شبکه فین‌تک ضربه می‌زند

کیف پول الکترونیکی و پرداخت بانک‌ها یکی از موضوعات چالشی میان ارائه‌کننده این سرویس‌ها و بانک مرکزی بود. در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک محسن زادمهر در تاریخچه ایجاد پرداخت بانک‌ها گفت: «در ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ بانک مرکزی هندوستان به ۱۱ موسسه مجوزهای پرداخت بانک‌ها را صادر کرد. اولین پرداخت بانک payTM بود که هم اکنون ۸ میلیارد دلار ارزش دارد.»

به گفته زادمهر در حال حاضر علی‌پی و payTM بازار را در دست گرفتند، تحولات اساسی ایجاد کردند و بانکداری دیجیتالی به وجود آوردند.

زادمهر به کاربرد این پرداخت بانک‌ها در کشور هند و چین پرداخت و گفت: «در جایگاه سوخت و در کنار دست‌فروشان QRcode payTM متصل شده است. این QRcode‌ها در چین و هند به هم متصل هستند و می‌توان به معنای واقعی به صورت cashless سفر کرد.»

زادمهر در ادامه به تفاوت پرداخت بانک‌ها و بانک‌های سنتی پرداخت و گفت: «احراز هویت یکی از مسائل تفاوت است. در بانک‌ها حتماً باید کارت ملی و شناسنامه ارائه دهید؛ اما در پرداخت بانک‌ها فقط خود را معرفی کنید و کارت نشان دهید کافی است، پرداخت بانک‌ها کانال‌های متعدد پرداخت پیش روی شما می‌گذارند. فرآیند افتتاح حساب در پرداخت بانک‌ها آسان‌تر است، پرداخت بانک‌ها نیازی به رمز ندارند و log in کردن کافی است. این موارد باعث می‌شود مردم از پرداخت بانک‌ها استقبال کنند.»

مدیرعامل مجموعه مانیکس سپس به نحوه عملکرد بانک مرکزی ایران و هند در برخورد با پرداخت بانک‌ها پرداخت و گفت: «بانک مرکزی هند به فین‌تک‌ها توجه می‌کند قوانین را برای آنها تغییر دادند. مجوزهای لازم را برای آن‌ها صادر می‌کنند؛ اما در بانک مرکزی ایران می‌خواهد ریسک را صفر کند. نمی‌خواهد مدیریت کند. USSD‌ها روش‌های نوینی در پرداخت هستند اما بانک مرکزی مدام آن‌ها را قطع و وصل می‌کند. این تصمیمات به شبکه فین‌تک‌ها ضربه می‌زند.»

در پایان محسن زادمهر ابراز امیدواری کرد بانک مرکزی ایران در برابر فین‌تک‌ها و روش‌های نوین از خود انعطاف بیشتری نشان دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.