راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارشناس اداره مبارزه با پول‌شویی بانک مرکزی فناوری نظارتی و استانداردهای FATF را تشریح کرد

مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم از جمله مواردی است که این روزها بسیار به آن اشاره می‌شود. پیروی ایران از توصیه‌های FATF نیز یکی از موضوعات روز کشور است. این موضوع در یکی از کارگاه‌های علمی همایش بانکداری الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت.

فاطمه مهجوریان، کارشناس اداره مبارزه با پول‌شویی بانک مرکزی در کارگاهی با عنوان «فناوری نظارتی و استانداردهای FATF» به تشریح رابطه این دو پرداخت.

او هدف از ارائه خود را رسیدن به یک زبان مشترک میان شرکت‌های فناوری اطلاعات و بخش مبارزه پول‌شویی در بانک‌ها اعلام کرد.

مهجوریان در تعریف FATF گفت: FATF مهم‌ترین نهاد در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است که در سال ۱۹۸۹ با هدف مقابله با درآمدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر تشکیل شد اما در سال‌های بعد به مقابله با انواع دیگر پول‌های غیر قانونی نیز پرداخت.

او افزود: این نهاد بین‌المللی ریسک‌ها را بررسی می‌کند، در مرحله بعد به کشورها توصیه‌هایی می‌دهد که این ریسک‌ها را در نظر داشته باشند. به عنوان مثال اعلام کرده است که باید کلیه فعالیت‌های نهادهای خیریه در کشورها مورد حسابرسی قرار گیرد. این نهاد در مرحله بعدی بر اجرای این توصیه‌ها در کشورها نظارت می‌کند و در نهایت اگر کشورهایی این توصیه‌ها را ندیده بگیرند، آنها در لیست سیاه قرار می‌دهد.

به گفته مهجوریان پس از برجام، هر بانک خارجی که برای همکاری با ایران وارد شد، از اجرای توصیه‌های FATF  سؤال داشت.

وی اضافه کرد: توصیه‌های FATF‌ همگی فنی نیستند و همه آنها مربوط به بانک‌ها و مؤسسات مالی نمی‌شوند. برخی از آنها به قوانین اشاره دارند و برخی دیگر به دولت‌ها مربوط هستند.

او همچنین در تعریف رگ‌تک، آن را پیوند میان فناوری و مقررات دانست. جایی که یک رژیم رگولاتوری فراتر از تبدیل مقررات به زبان ماشین است.

به اعتقاد مهجوریان، رگ‌تک در ۵ حوزه می‌تواند به بانک‌ها کمک کند که عبارت‌اند از:

  • شناسایی مشتری
  • پایش مستری
  • پایش تراکنش‌ها
  • گزارش‌دهی
  • مدیریت اطلاعات و ارزیابی ریسک‌ها
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.