راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روزبه ترابی مدیرعامل داده کاوان توسن از کشف تقلب در صنعت بانکداری صحبت کرد

روزبه ترابی مدیرعامل شرکت داده کاوان هوشمند توسن در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در خصوص کشف تقلب در بانکداری سخنرانی کرد.

ترابی در ابتدا بیان کرد: «تقلب یعنی به‌ دست آوردن چیزی که مستحق آن نیستیم. تفاوت تقلب و پول‌شویی این است که در پول شویی جهت پول از بیرون به داخل بانک است؛ در صورتی که در تقلب، پول از بانک خارج می‌شود.»

او ادامه داد: «جلوگیری از تقلب بانکی در بریتانیا طی سال‌های اخیر به نسبت موفقیت‌آمیز بوده است. در ایران قبلا بیشتر مبتنی بر گزارش توسط افراد مال‌باخته بوده ولی با توجه به میزان روزانه عملیات بانکی بهترین راه حل اتوماتیزه کردن این نظارت است که با استفاده از روش‌های گوناگون انجام می‌شود.»

ترابی دشواری‌های کشف تقلب‌های بانکی را مواردی مثل زیاد بودن تعداد تراکنش‌های بانکی، تنوع در روش‌های تقلب و کمبود نمونه‌های تقلب برشمرد و راه حل برخورد با مسائل گسترده آن را استفاده از انبارداده در مقابل پایگاه داده و داده‌کاوی، استخراج دانش از داده دانست.

مدیرعامل داده کاوان توسن با مرور روش‌ها و الگوریتم‌های مخلتف داده‌کاوی، نیازمندی‌های داده‌ای را در تحلیل داده ذکر کرد. سپس از مزایای استفاده از انبارداده در مقایسه با پایگاه داده گفت و تفاوت‌های کلان آنها رو را مرور کرد. او همچنین معماری کشف تقلب آفلاین مبتنی بر انبار داده و سپس معماری کشف تقلب آنلاین مبتنی بر هوش عملیاتی را تبیین کرد.
ترابی در ادامه، درباره حساسیت‌ها و ملاحظات سیستم‌های کشف تقلب بلادرنگ و آنلاین سخن گفت و ویژگی‌های معماری سامانه‌های آنلاین را به همراه تفاوت‌های آن با حالت آفلاین از جنبه‌های مختلف تشریح کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.