راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بحث داغ رگ‌تک در دومین روز همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

پنل رگ‌تک با حضور داود محمدبیگی (مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی)، محمدرضا روشن نژاد (معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک)، محمد کشته گر (مدیر تحقیق و توسعه بانک خاومیانه)، نیما نامداری (معاون طرح و برنامه شرکت ارتباط فردا) در حال برگزاری است. نیما امیرشکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی نیز مدیریت این پنل را بر عهده دارد.

بخشی از صحبت‌های حاضران در این نشست در ادامه آمده است:

کشته گر: فین تک موضوع جدیدی نیست و پیش از این بانک‌ها از فناوری‌های مالی استفاده می‌کردند. هنگامی که فناوری‌های مالی از دست بانک‌ها خارج شد و به سمت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها سوق پیدا کرد، رگولاتوری با چالش مواجه شد. تا پیش از این رگولاتور چون با بانک‌ها طرف حساب بودند می‌توانستند نظارت بهتری داشته باشند، ولی در حال حاضر که شرکتهای مختلفی در این عرصه ظهور پیدا کردند، مدیریت این موضوع کمی برای رگولاتورها دشوار شده است. در واقع همانطور که فین‌تک‌ها انحصار خدمات مالی را از دست بانک‌ها جدا کرده‌اند، رگولاتوری هم باید از انحصار بانک مرکزی خارج شود و شرکت‌ها و نهادهای جدیدی در این حوزه باید شکل گیرند.

نیما نامداری: شکل‌گیری رگ‌تک بازتاب بحران مالی سال 2008 بود. بسیاری از تحلیل‌هایی که به دلایل وقوع این بحران اختصاص داشت، ضعف نهادهای ناظر و رگولاتورها را عامل این بحران تلقی کردند. هدف رگ‌تک تقویت توان نظارتی رگولاتور است و رگ تک اساساً چندان با نوآوری موافق نیست. بین 60 تا 110 رگ‌تک بزرگ در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در لندن و نیویورک قرار دارند. آن‌ها سرمایه‌ای که جذب کرده‌اند بین 2 تا 3 میلیارد دلار است و با بازیگران بسیار جدیدی رو به رو هستیم. تولید گزارش‌ها با ابزاهای تحلیل داده برای نهادهای ناظر یکی از وظایف رگ تک‌هاست. باید گفت رگ‌تک‌ها برای کمک به بانک‌ها در تطبیق خودشان با قوانین و مقررات به وجود آمده‌اند.

روشن نژاد: روند فناوری در حال حاضر به گونه‌ای است که به جای اینکه نیاز محور توسعه باشد، قابلیت ابزارها و دستگاه‌های مختلف محور توسعه شده است. اگر بخواهم در ایران نمونه‌ای نزدیک به رگ‌تک نام ببرم می‌توانم از شرکت شاپرک صحبت کنم. با این تفاوت که شرکت‌های فعال در حوزه رگ‌تک باید بیشترین مداخله را در حوزه نظارت داشته باشتد و کمترین مداخله را در حوزه کسب وکار و عملیات. در حال حاضر شرکت شاپرک در حوزه عملیاتی نیز وظایفی بر عهده دارد و لذا نمی‌توان عبارت رگ‌تک را برای آن به کار برد.

محمدبیگی: رگ‌تک یک موضوع برد برد برای همه بازیگران خدمات مالی است. منظور از رگولاتور صرفاً بانک مرکزی نیست. خیلی دور از ذهن نیست که تا چند سال بعد اپلیکیشن های مختلفی وجود داشته باشد که کاربران با مراجعه به آن بتوانند در حوزه‌های مختلف از خدمات حقوقی و رگولاتوری استفاده کنند. اما در حال حاضر موضوع رگ‌تک صرفاً در حوزه خدمات مالی مصداق پیدا کرده است. ورود رگ‌تک‌ها به کشور نیاز به یک سری پیش نیاز دارد. در سایر کشورها بانک‌ها به دلایل عدم انطباق با قوانین و مقررات موجود جریمه‌های سنگینی می‌دهند ولی در ایران این موضوع هنوز جا نیفتاده است لذا شکل گیری رگ تک در ایران در حال حاضر امکان پذیر نیست چرا که مدل کسب وکاری رگ‌تک ها مبتنی بر جریمه‌هایی است که بانک‌ها به دلیل عدم انطباق خود با قوانین و مقررات می‌پردازند و در ایران این مساله موضوعیتی ندارد. اگر شرایط ظهور رگ‌تک ها فرام شود می‌توان انتظار داشت که شرکتهایی به وجود بیایند که بتوانند در این موضوع سرمایه‌گذاری کنند و در این زمینه ورود پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.