راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جینا هوی چینگ: قانون‌گذار باید پیشرو باشد

اولین سخنران روز دوم هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت جینا هوی چینگ بود. او یکی از طراحان اکوسیستم فین‌تک مالزی است و راجع‌ به فین‌تک، قوانین و مقررات در صنعت بانکداری صحبت کرد.

این فعال حوزه فین‌تک از اقتصاد دیجیتال مالزی سخن گفت و بیان داشت: «پیشبرد اقتصاد دیجیتال و پیوند کسب‌وکارها به آینده دیجیتال نکته بسیار مهمی است. باید سرمایه گذاران را تشویق کنیم تا به راحتی وارد این فضا شوند و این به نفع همه است. اکوسیستم فین‌تک باید همه را در زمینه دیجیتال مشمول خود کند.»

او در ادامه راجع‌به چگونگی ارزش ایجاد کردن شرکت‌ها  برای اقشار مختلف مردم توضیح داد: «برای آنهایی که زیر ۴۰ سال هستند و یا درآمد متوسط دارند، راه‌حل‌هایی برای مالیات این طبقه داریم. مردم روستایی باید وارد اقتصاد دیجیتال شوند. تجارت الکترونیک یک مسئله مهم در مالزی است و در مالزی به وسیله اقتصاد مشارکتی سعی کرده‌ایم فضای کسب‌وکار را بهبود دهیم.»

هوی چینگ در ادامه گفت: «حدود دوسال است که در مالزی فین‌تک را شروع کردیم و ۲۱ سال تمرکز روی مسائلی الکترونیک داشتیم. مشابهات زیادی در  ایران و مالزی که بازیگران اصلی بانکداری اسلامی در جهان هستند، وجود دارد.»

او ابراز کرد: «جمعیت روستایی و افراد با درآمدهای متوسط در ایران  کم نیستند. وقتی بازار را تفکیک می‌کنید، ممکن است  فقط یک عده خاص را در استراتژی هدف گذاری خود مشخص کنید. مثلا در آفریقا ام‌پسا برای افرادی که کارت بانکی ندارند، خدمات ارائه می‌دهد.»

طراح اکوسیستم فین‌تک مالزی ابراز کرد: «ما در مالزی دو دستگاه رگولاتوری برای فین‌تک داریم. دستگاه امنیتی‌ در سال ۲۰۱۴ شروع به فعالیت در زمینه فین‌تک کردند. این دستگاه در حوزه فین‌تک قبل از بانک‌های مرکزی شروع به کار کرد. این کمیسیون سه چارچوب کلی برای فین‌تک ها تعیین کرده. در ابتدای فعالیت فین‌تک مالزی ۶ شرکت کار را شروع کردند و تا این لحظه میلیون ها دلار تامین مالی کردند. چارچوب دومی که برای فعالیت فین‌تک‌ها تعیین شد، تامین P2P بود. بعد به سمت سرمایه‌گذاری دیجیتال رفتند.»

جینا هوی چینگ ادامه داد: «اپراتورهایی هستند که دیجیتال شده و وارد فضای بلاک‌چین شدند. آنها سعی می‌کنند که با بلاک‌چین کارهای خود را پیش ببرند. فقط نمی‌خواهند آن مقررات وضع کنند. واقعا قصدشان این است که به این سمت حرکت کنند. چند نفر از ما می‌توانیم بلاکچین را توسعه دهیم؟ اگر توسعه نمی‌دهیم و حرکت مثبتی نمی‌کنیم، لزومی بر صحبت در این‌باره نیست.»

او از ایجاد یک گروه فین‌تک در  مالزی خبر داد و افزود: «دستگاه رگولاتوری مالزی تیم‌های نوآوری دارد و همواره سعی می‌کند که فضای کاری فین‌تک ها را ارتقا دهد‌‌. شرکت‌های داخلی و بین‌المللی می‌توانند به راحتی در مالزی مجوز بگیرند و در اکوسیستم فین‌تک مالزی فعالیت کنند.»

او در ادامه بیان کرد که در مالزی قبل از تنظیم مقررات از مردم هم نظرخواهی می‌کنند. نظر مردم برای آنها مهم است و مدام در حال تسهیل سرمایه‌گذاری در مالزی هستند. بانک مرکزی و کمیسیون امنیت ادغام شدند که اقتصاد دیجیتال را ارتقا دهند.»

او در ادامه گفت: «فین‌تک از زاویه تامین مالی و تک‌فین از زاویه تکنولوژی در مالزی رونق دارند. به جای جزیره‌ای بودن باید همه را در یک فضای یکپارچه قرار دهیم. در ایران مردم باید نظر دهند. به همه اعلام می‌کنیم که اگر می‌خواهید با شرکت‌های فین‌تکی ملاقات کنید باید وارد فضای فین‌تک شوید. در این فضا به راحتی افراد می‌توانند با فعالان و بانک‌ها و شرکت‌ها صحبت کنند.»

او ادامه داد: «دستگاه نظارتی باید پیشرفته و پیشرو باشد. اگر رگولاتور کارآمد باشد، شما هم به‌عنوان کسب‌وکار کارآمد خواهی شد. نهادهای قانون‌گذار ما در مالزی سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کنند. بانک مرکزی و کمیسیون امنیت ادغام شدند که اقتصاد دیجیتال را ارتقا دهند.»

جینا هوی چینگ از اهمیت هوش مصنوعی به اضافه رگ‌تک خبر داد و گفت: «شناسایی ریسک موضوع مهمی است،  معرفی هویت برای مشتری باید حتما صورت بگیرد. هم‌اکنون در مالزی نمی‌توانید یک حساب بانکی به صورت آنلاین باز کنید. باید خودتان را به صورت فیزیکی نشان دهید و مدیریت هویت به درد این می‌خورد که بدون حضور فیزیکی افراد می‌توانند حساب بانکی باز کنند.»

او از لزوم درس‌ گرفتن از کشورهای پیشرو سخن گفت و بیان داشت: «در انگلستان بانک‌ها مجبور شدند APIها را باز کنند و این برای فین‌تک عالی است. بدون بانک‌ها کار خود را پیش ببرد. باید درس بگیریم. سنگاپور سندباکس خوبی دارد. در مالزی هم سندباکس خوبی داریم و شما به صورت آنلاین می‌توانید تقاضا کنید. رابطه خوبی با دستگاه‌های نظارتی خواهی داشت. داخل سندباکس که هستی با دستگاه نظارتی یکجا نشسته‌ای. معافیت‌های خوبی شامل فعالان فین‌تک مالزی می‌شود. این همکاری اگر خوب کار کند می‌تواند تاثیرهای خوبی بگذارد.»

در آخر او از لزوم اجرای KYC (know your customer)  خبر داد و افزود: «باید فعالان این حوزه به خوبی مشتریان خود را بشناسند و با آگاهی در این بازار رفتار مشتریان را تحلیل و پیش‌بینی کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.