راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نخستین نشست ارائه مقالات فراخوان در همایش بانکداری الکترونیک با حضور امیرحسین داوودیان به‌عنوان هیات رییسه برگزار شد

نخستین نشست ارائه مقالات فراخوان در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با ارائه چهار مقاله در سالن پنج و از ساعت 16 و 30 برگزار شد. مهندس جعفر مرتضویان، مسئول دفتر مشاوره و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک و امیرحسین داوودیان، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت سداد، نیز به عنوان هیات رییسه در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مصطفی رستگار مقاله‌ای تحت عنوان «معماری جامع جهت مقیاس‌پذیری و افزایش بهره‌وری و ثبات سامانه‌های پرداخت» را ارائه داد.او با بیان اینکه استقبال روزافزون جامعه از از بانکداری الکترونیکی منجر به افزایش چشم‌گیر حجم تراکنش‌های مالی شده است، گفت:« زمان محدود برای پردازش تراکنش‌های موجود، از خصوصیات بارز سامانه‌های نظام پرداخت است. ثبات و دوام داده در کنار در دسترس بودن و سرعت و کارایی سامانه از جمله چالش‌های سیستم‌های پرداخت است.»

از ساعت 16 و 50، مهدی حسینی عضو هیات مدیره بانک سپه، «ضرورت تغییر مدل کسب‌وکار در راستای متنوع‌سازی ساختار درآمدی بانک‌ها» را ارائه داد. او در ابتدا گفت:« با ورود به اقتصاد دیجیتال و ضرورت تغییر در مدل‌های کسب‌وکار فعلی بانک‌ها بحث توجه به نوآوری و کسب مزیت رقابتی به‌منظور طراحی یک مدل کسب‌وکار پویا و مبتنی بر فناوری روز دنیا به چشم می‌خورد.»

حسینی ادامه داد:« سهم بازار بانکداری در آینده در اختیار دو گروه خواهد بود؛ گروه اول تازه‌واردهای بازار مالی مانند استارت‌آپ‌های حوزه مالی هستند و گروه دوم بانک‌های چابک و هوشمند. درحال حاضر سه سناریوی محتمل برای آینده بانکداری وجود دارد که شامل تسلط بانک، تسلط استارت‌آپ‌های مالی و همزیستی بانک‌ها و استارت‌‍‌آپ‌های مالی می‌شوند.»

حسینی با اشاره به حوزه پرداخت گفت:« در این حوزه، پرداخت‌ها مستقل‌تر از بانک‌ها خواهند شد که در نهایت میزان ارتباط بانک‌ها با مشتریان در این حوزه کمتر شده و مشارکت با بازیگران جدید صنعت مالی اهمیت پیدا خواهد کرد. در حوزه سپرده‌ها و وام‌دهی نیز با وجود گستردگی پلت فرم‌های مختلف که از طریق تازه‌واردان صنعت مالی ارائه می‌شود؛ تقاضا برای محصولات سرمایه‌گذاری و سپرده‌های سنتی کاهش خواهند یافت. همچنین در حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری، برون‌سپاری و خودکارسازی فرآیندهای مربوطه با وجود راه‌حل‌های سرمایه‌گذاری دیجیتال، سفارشی‌تر خواهد شد. در خصوص افزایش سرمایه نیز تقاضا برای ورود به حوزه‌های جدید مالی افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی بازار نیز با کاهش نقش انسان‌ها و استفاده از الگوریتم‌های هوشمند پیش‌بینی، شفاف‌تر خواهد شد.»
او در پایان با اشاره به این چالش‌ها و خروج بانک‌ها از این بحران افزود:«ادامه حیات بانک‌ها در قالب مدل سنتی کسب‌وکار امکان‌پذیر نیست و بانک‌ها باید به منظور بقای خود در اکوسیستم جدید بانکی بر الگوهای نوین کسب‌وکار تمرکز کنند. بدون شک با تغییر در الگوی کسب‌وکار و حرکت به سمت استقبال از فناوری‌های مالی مدل‌های درآمدزایی بانک‌ها نیز تغییر خواهد کرد و از تمرکز بر درآمدهای مشاع و همچنین درآمدهای غیر مشاعی که مربوط به بهره‌مندی از کارمزدهای متعارف است به کسب کارمزدهای ناشی از ورود به حوزه‌های جدید کسب‌وکار جدید حرکت خواهند کرد.»

مقاله «پرداخت برون‌خط بلوکی توزیع شده» از 17 و 10 توسط عماد ایرانی کارشناس بانکداری الکترونیک، ارائه شد. او با اشاره به اینکه DOBP یک نظام پرداخت الکترونیک وابسته به رسانه‌های برون خط و نظام‌های مدیریت کلید و گواهینامه‌های دیجیتال و زیر ساخت PKI است، گفت:« تعداد تراکنش‌ها در ثانیه در DOBP بی‌معنی خواهد بود. زیرا عملیات به صورت کوانتومی انجام می‌شود. برخلاف کیف پول الکترونیکی عملیات شارژ و دشارژ وجود ندارد و کلیه فرآیندها از طریق انتقال وجه صورت می‌گیرد. دریافت کنندگان DOBP به صورت برون خط قادر خواهد بود به همان شیوه وجوه دریافت شده را هزینه کنند بدون اینکه نیاز به ارتباط برخط وجود داشته باشد یا خلق پول صورت بگیرد.»


او درباره امنیت DOBP گفت:« امنیت آن در رسانه‌ها از طریق جاوا کارت و سکیور المنت و… و برای موبایل‌ها از طریق NFC تأمین می‌شود.»

سخنران آخر این نشست علیرضا لگزایی عضو هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل بانک ملت، مقاله «پرداخت‌سازان؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و استراتژی‌ها» را از ساعت 17 و 30 ارائه داد. او با اشاره به تحولات صنعت آی‌تی و تأثیر آن بر صنعت بانکداری، بر ضرورت گذار بانک‌ها به روش‌های نوین و فناورانه تأکید کرد و گفت:« پرداخت‌سازان بازیگران جدید این صنعت هستند. از جمله اهداف توسعه پرداخت‌سازان می‌توان به مواردی چون افزایش امنیت، سهولت دسترسی و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. مشتری به جای اینکه با بانک‌های مختلف سروکار داشته باشد با پرداخت‌سازان مثلاً با اپ بانک‌ها سروکار دارد.»


او در ادامه ضمن اشاره به انواع مختلف مواجهه با پرداخت‌سازان از جمله تهدید، انتظار و مشاهده و کاتالیزور، به دستور العمل بانک مرکزی در رابطه با پرداخت سازان که در تاریخ ۲۵ خرداد ۹۶ تصویب شد پرداخت و گفت: «پرداخت‌سازان به این ترتیب از سوی بانک مرکزی و نظام بانکی به رسمیت شناخته شدند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.