راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نشست ارائه مقالات فراخوان در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک با حضور حامد قنادپور به‌عنوان هیات رییسه برگزار شد

دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با برگزاری نشست ارائه مقالات فراخوان در سالن پنج و از ساعت 16 تا 17 و 20 پیگیری شد. در این نشست چهار عنوان مقاله ارائه شد و مهندس حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به عنوان هیات رییسه در این نشست حضور داشت.

«تببین عوامل موثر بر حسابرسی داخلی فناوری اطلاعات در یک بانک نمونه» توسط ماندانا طاهری کارشناس ارشد پژوهشکده پولی و بانکی، از ساعت 16 تا 16 و 20 ارائه شد.

او با بیان اینکه فناوری اطلاعات موجب افزایش کیفیت و بهره‌وری حسابرسی از طریق حسابرسی خودکار، حذف برخی از روش‌های معین حسابرسی و ارتقای امکان انتقال اطلاعات و دانش می‌شود، گفت:« حسابرسان با استفاده از فناوری اطلاعات علاوه بر شناسایی و حل مسائل مرتبط با کنترل‌های داخلی می‌توانند از فناوری اطلاعات در راستای ارائه درخواست‌های استاندارد برای تغییر، مستند‌سازی تغییرات ضروری و امنیت برنامه‌ها در جهت دریافت حمایت مدیریت برای تغییر استفاده کنند.
طاهری ادامه داد: « نتایج بررسی مدل بلوغ فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که عامل شناسایی و حل مساله در سطح تعریف‌شده قرار دارد و برای رسیدن به سطح بهینه مدل با توجه به هزینه‌های آن، اقدامات لازم باید صورت گیرد. بررسی نتایج برای عامل تغییر و حمایت مدیریت از تغییرات نشان می‌دهد که بین گروه کاربران فناوری اطلاعات با گروه‌های کارشناسان فناوری اطلاعات و حسابرسان داخلی در ارتباط با پیاده‌سازی تغییرات و حمایت مدیریت، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج بررسی مدل بلوغ فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که عامل تغییرات و حمایت مدیریت در سطح مطلوب و تعریف‌شده قرار دارد.»

کوروش رحمانی مدیر بانکدار الکترونیکی بانک انصار، مقاله‌ای با عنوان «اقتصاد API و معاملات دیجیتال در خدمات مالی، حرکتی به سمت بانکداری باز» از ساعت 16 و 20 تا 16 و 40 ارائه داد. او با اشاره به روند پرشتاب تحولات جهانی در حوزه فناوری، بر لزوم نوآوری در عرصه خدمات فناوری مالی تاکید کرد و گفت: «سیستم‌های بسته و کسب و کار یکنواخت باید جای خود را به کسب و کاری به نام بانکداری باز بدهد. بانکداری باز همانند یک فروشگاه برنامه‌های کاربردی است که به بانک‌ها و موسسات مالی اجازه می‌دهد به صورت امن و سریع و با همکاری موسسات و توسعه دهندگان نرم افزار قدرت ارائه محصولات دیجیتالی خود را افزایش دهند.»
او در ادامه در باره نتایج بررسی‌های صورت گرفته در مورد اقتصاد API گفت: « یافته‌ها نشان داد اکثر بانک‌های بزرگ جهان به سمت این اکوسیستم مالی حرکت کرده‌اند و به نوعی به دنبال متحول ساختن بازار مالی خود هستند.»
رحمانی درباره وضعیت بانکداری باز در ایران گفت: «در ایران این اکوسیستم در صنعت بانکداری هنوز غریب است و طبق بررسی به عمل آمده برای اجرای این اکوسیستم مالی در بستر نظام بانکی کشور چالش‌هایی از جمله حفظ امنیت اطلاعاتی و مالی برای حساب مشتری نزد بانک ، تغییرات ذهنی مشتری و کمرنگ شدن نام بانک در استفاده مشتری و تعامل با این بازیگران و نحوه همکاری بانک با این پلتفرم‌ها وجود دارد.»
مدیر بانکداری الکترونیکی بانک انصار درباره فرصت‌های بانکداری باز برای نظام بانکی کشور گفت: «این فرصت‌ها عبارتند از نوآوری بیشتر با هزینه کمتر، توزیع وسیع خدمات و حق انتخاب بیشتر برای مشتری ، پائین آمدن سطح ریسک در بانک‌ها و بالا بردن برندینگ بانک با متنوع ساختن خدمات.»

«قراردادهای هوشمند و نقش آنها در خلق ارزش از منظر بانک‌ها» توسط زهرا ابراهیمی غفار، کارشناس مدیریت برنامه‌ریزی و پروژه‌های راهبردی شرکت خدمات انفورماتیک، از ساعت 16 و 40 تا 17 ارائه شد. او با بیان اینکه لاک چین بعد از اینترنت، اختراعی مهم و فنی به شمار می‌آید چرا که قادر است بسیاری از تکنولوژی‌ها و کسب وکارهای فعلی را دگرگون کند، عنوان کرد:«بلاک چین از زمان پیدایش خود تا کنون به واسطه ‌مزیت به‌کارگیری در تعداد بی‌شماری از سناریوهای دنیای واقعی، توجه بسیاری از محققان این زمینه را به خود جلب کرده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند موجب کاهش ریسک، کاهش هزینه‌های اداری و خدماتی و نیز باعث افزایش کارایی فرایندهای کسب و کار در تمامی بخش‌های صنعت خدمات مالی می‌شود.»

فاطمه تقی‌نیای کینچاه مدیرعامل شرکت نیا راهکار نگار، از ساعت 17 تا 17 و20 مقاله «تشریح قوانین PSD2 و تهدیدها و فرصت‌های ناشی از آن» را ارائه داد. او در ابتدای توضیحات خود گفت:«در پی تغییرات رخ داده در صنعت پرداخت بازارهای امریکا و انگلیس، اتحادیه اروپا نیز قانون PSD2 را برای اجبار بانکها به بازکردن سرویسهای شان به روی ارائه دهندگان ثالث سرویس پرداخت تصویب کرد. این ارائه دهندگان ثالث شامل سرویس دهندگان آغازگر پرداخت و سرویس دهندگان اطلاعات حساب هستند.»

فاطمه تقی‌نیا ادامه داد:« مقررات گذاری، فناوری‌های در حال ظهور و انتظارات متغیر مشتریان و متغیرهای رقابتی در حال جایگزینی دورنمای پرداخت هستند.این تغییرات تهدیداتی را متوجه مزایای رقابتی سنتی، روابط مشتریان و درآمدهای آنها از بانک‌ها کرده است. حالا PSD2 این تحولات را شتاب بیشتری داده است. بازیگران این صنعت باید تعادلی میان میل به پیشروی سریع و تردیدهای خود درباره‌ بانکداری باز و PSD2 ایجاد کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.