راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نشست وزیر ارتباطات با فعالان استارت‌آپ‌ها برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فعالان حوزه کسب‌وکارهای نوپا در محل وزارت ارتباطات برگزار شد.

در این نشست فعالان استارت‌آپی گلایه و مشکلات خود را مطرح کردند.

فرشاد وکیل زاده دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و مدیر یک فروشگاه اینترنتی با طرح این سؤال که چه میزان از استارت‌آپ‌های ایران از ایده‌های نو هستند، گفت: «وقتی یک فروشگاه اینترنتی گل می‌کند همه می‌خواهند فروشگاه اینترنتی بزنند یا با موفق شدن تاکسی‌های اینترنتی ۱۰۰ ایده تاکسی اینترنتی از راه می‌رسد. این روند نشان می‌دهد دولت به جای کمک مالی به استارت‌آپ‌ها باید به موضوعات دیگری از جمله آموزش توجه کند و با شناخت از بازار کسب‌وکارها فضای کار را برای متقاضیان شفاف کند.»

پویا پیرحسینلو فعال کسب‌وکار حوزه رایانش ابری و نخستین ارائه‌کننده توزیع شبکه محتوا و امنیت ابری در ایران اظهار داشت: «با ورود وزیر جوان انتظار می‌رفت اصلاحات سریع‌تر انجام شود اما نشد. اصلاحات فقط محدود به این خواهد بود که سایت‌های جدید فیلتر نشوند؟ اگر امروز تلگرام قدرت گرفته به این دلیل است که شبکه‌های دیگر فیلتر شده‌اند. اگر فردا شبکه اجتماعی بومی قوی داشته باشم یعنی تلگرام می‌تواند فیلتر شود؟»

او ادامه داد: «برای مثال دسترسی برخی مسئولان به توییتر بلا اشکال است اما برای مردم اشکال دارد، باید شجاعت برای رفع پارادوکس‌ها در جامعه ایجاد شود. در اختلال‌های اخیر اعلام شد که میزان تراکنش‌ها کم نشده است. کاش یک روز هزار تومان خسارت بگیریم که ثابت کنیم کسب‌وکارهای نوپا خسارت دیده‌اند.»

پیرحسینلو افزود: «از یک طرف برخی سایت‌های داخلی فیلتر شده‌اند و از طرف دیگر برخی سایت‌ها را نیز خارجی‌ها تحریم کرده‌اند. vpn فیلترشکن نیست و یک ارتباط امن است وقتی آن را قطع می‌کنند بسیاری از کسب‌وکارها مختل می‌شوند.»

به گفته او فیلتر سرویس‌های خارجی بزرگ‌ترین ضرر را به سرویس‌های داخلی می‌زند؛ زیرا باعث بی‌اعتمادی به سرویس داخلی می‌شود.

در ادامه این نشست محمدرضا فرحی مدیر یک فروشگاه آنلاین برای خرید اینترنتی بیمه اظهار داشت: «در مدل جهانی کسانی هستند که سرمایه دارند، دانش ندارند در مقابل افرادی وجود دارند که دانش دارند اما پول ندارند. دولت این دو گروه را به هم معرفی کند تا از سرمایه‌گذاری‌های اشتباه و هدر رفت بیت‌المال نیز جلوگیری شود.»

 

یک ارائه‌دهنده بستر تبدیل ایده به کسب‌وکار: موج دوم استارت‌آپی شکل گرفته است

محسن ملایری یک ارائه‌دهنده بستر تبدیل ایده‌های جوانان به کسب‌وکار نیز گفت: «بسیاری از کسب‌وکارهای فعلی دورکار هستند و از این رو با مشکلات بیمه‌ای مواجه می‌شوند. همچنین این کسب‌وکارها اغلب سرمایه‌گذار دارند و با موضوعات مالیاتی متعدد مواجه‌اند.»

او خواستار ایجاد فرهنگ نوآوری در بدنه کارشناسی دستگاه‌ها شد و گفت: «استارت‌آپی در حوزه پول خرد تاکسی فعالیت می‌کرد که کارمند تاکسی‌رانی به سؤال‌کنندگان اعلام کرده بود هر جا با این موضوع مواجه شدید به ۱۱۰ زنگ بزنید.»

او گفت: «معتقدم موج دوم استارت‌آپی با راه‌اندازی ایده‌های منطبق با نیازهای بومی در ایران شکل گرفته و موج سوم جهانی شدن استارت‌آپ‌ها هستند.»

 

مدیر یک سایت کاریابی: نگاه وزرات کار به سایت‌های کاریابی مانند مؤسسات کاریابی است

میلاد صابری مدیر یک سایت کاریابی با اشاره به فیلتر و رفع فیلتر شدن اخیر برخی از این کسب‌وکارها، اظهارداشت: «نگاه وزارت کار به سایت‌های کاریابی مانند مؤسسات کاریابی است و فرآیند اخذ مجوز منوط به داشتن دفتر کار و مشاوره شغلی است.»

او افزود: «این یک مدل کسب‌وکار دیکته شده است که با ذات خلاقیت در کسب‌وکارها مغایرت دارد. علاوه بر این اطلاعات کامل متقاضیان ما را درخواست می‌کنند که در یک شرکت واسط نگهداری کنند از دو منظر سرمایه و مزیت بودن برای شرکت و حریم شخصی دارای اشکال است.»

صابری تأکید کرد: «از سوی دیگر من متقاضی دریافت مجوز از وزارت کار باید توسط حراست وزارت کار تأیید شوم که حراست از من گواهی مبتلا نبودن به ایدز را خواست. آیا اگر من کارآفرین مبتلا به ایدز باشم نمی‌توانم یک کسب‌وکار کاریابی داشته باشم؟»

 

محدودیت‌های اخیر رشد استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی را منفی کرد

احسان خرم مدیر یک سایت پخش زنده و آرشیو صداوسیما گفت: «پس از مصوبه فروش غیرحجمی اینترنتی میزان استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی به شدت رشد کرد که پس از محدودیت‌های اخیر متوقف و حتی منفی شد و هنوز به شیب رشد اول نرسیده‌ایم.»

او افزود: «در آن زمان خطای سرور ۳۰۰ رشد کرد که درنتیجه اتصال کاربران با وی پیان به شبکه بود.»

در ادامه این نشست محی سینسیل مدیر یک پلت فرم کراودفاندینگ (تأمین جمعی) ایرانی گفت: «تا بحث سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ مطرح می‌شود می‌گویند باید تبدیل به یک نهاد مالی شوند و این به معنی درگیری با روندهای پیچیده بورسی است.»

مدیر صندوق مالی توسعه تکنولوژی در ایران: «وام بزرگ‌ترین خیانت به استارت‌آپ‌ها است.»

رضا زرنوخی مدیر صندوق مالی توسعه تکنولوژی در ایران گفت: «دعواهای پیش روی این صنعت بسیار بزرگ‌تر از بحث‌های این جلسه است و لازم است یک کمیته همیشگی برای این منظور دیده شود.»

او با اشاره به اینکه وام بزرگ‌ترین خیانت به استارت‌آپ‌ها است، افزود: «در این حوزه فقر نیروی انسانی داریم و هر صاحب کسب‌وکاری باید خودش نیروی مورد نیاز خود را تأمین کند و هیچ بخشی از دولت در زمینه مهارت آموزی برای این حوزه وارد نشده است.»

او از وضع مقررات محدودکننده جدید در این حوزه انتقاد کرد و گفت: «اخیراً بانک مرکزی در نامه‌ای حضور بانک‌ها درهمه لایه‌های نهادهای جدید مالی را ممنوع کرده است که به ضرر کسب‌وکارهای نوپا است، در حالی که استارت‌آپ‌ها باید از این حوزه مستثنا می‌شدند.»

زرنوخی یادآور شد: «تاکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها هزینه شده که همه از بخش خصوصی بوده است. دولت می‌خواهد استارت‌آپ سواری کند اما باید کمک کننده باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.