راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاربران هیچ هزینه‌ای بابت استفاده از خدمات IDpay نمی‌پردازند / گفتگویی با بنیانگذاران این استارت‌آپ

ماهنامه عصر تراکنش / آیدی‌پی یک سیستم درگاه پرداخت شخصی و کارتخوان مجازی است؛ راهی جهت دریافت پول که برای شرکت‌ها، نمایندگی‌های بیمه، صندوق‌های وام خانگی، مدیران ساختمان، کترینگ‌ها، فروشندگان کالا و خدمات مناسب است.

شما با ایجاد یک حساب کاربری در آیدی‌پی و داشتن یک صفحه پرداخت شخصی با آدرس منحصربه‌فرد، می‌توانید برای مشتریان‌تان یک لینک ارسال کنید که مشتری با کلیک روی آن به صفحه فروشگاه شما هدایت شده و بعد از پرداخت، وجه به حساب شما واریز و پیامکی برای طرفین ارسال می‌شود.

قاسم رادمان، یاسر کربلایی و علی جزایری سه هم‌بنیانگذار این استارت‌آپ هستند. در خصوص ایده شکل‌گیری آیدی‌پی و نحوه فعالیت این گروه، گپی کوتاه با آنها زده‌ایم.

 

ایده راه‌اندازی آیدی‌پی از کجا و چطور شکل گرفت؟

رادمان: ما یک شرکت نرم‌افزاری به اسم وب‌کاران هستیم که از سال 87 در این شرکت مشغول به کاریم. در این سال‌ها چندین استارت‌آپ، ایده‌های نو، نرم‌افزار و خدمات متنوع ارائه کرده‌ایم که گاه با شکست و گاه با پیروزی همراه بود، اما همیشه دغدغه یک محصول فراگیر و عمومی را داشتیم و این مورد ذهن ما را مشغول کرده بود تا اینکه از ایده ارائه یک سرویس خدمات پرداخت به آپارتمان‌ها و توسعه آن ایده به آیدی‌پی رسیدیم؛ سرویسی که برای همه افراد جامعه قابل استفاده است.

شما در آیدی‌پی دقیقاً چه سرویس‌هایی ارائه می‌دهید؟

کربلایی: یک تعریف کلی و ساده داریم. آیدی‌پی درگاه پرداخت شخصی و کارتخوان مجازی است، اما در مورد کارکرد آیدی‌پی و امتیاز ویژه‌ای که برای همه افراد حقیقی و حقوقی دارد، باید از کارایی منحصربه‌فرد آن گفت؛ اینکه هر کسی در این درگاه می‌تواند شماره‌های کارت، حساب و شماره شبای بانکی‌اش را تبدیل به یک آیدی کند و برای دریافت راحت و امن‌تر پول، آیدی منحصربه‌فرد خودش را به طرف حساب‌هایش بدهد تا پول را برای او واریز کنند.

 

از چه زمانی فعالیت‌تان را آغاز کرده‌اید؟ هم‌اکنون چه تعداد کاربر دارید؟

رادمان: ما از اواسط سال 1394 پروژه آیدی‌پی را آغاز کردیم و پس از تست‌های امنیتی و کاربری، خرداد سال 1395 پروژه در دسترس عموم قرار گرفت. امروز نزدیک به 40 هزار کاربر در آیدی‌پی عضو هستند و از خدمات ما استفاده می‌کنند.

 

عمده مخاطبان و کاربران شما چه قشری هستند؟

جزایری: در حالت کلی آیدی‌پی مخاطب و کاربر خاص ندارد و عموم افراد جامعه که حساب بانکی دارند و به هر نحوی پول دریافت و پرداخت می‌کنند، می‌توانند مخاطب و کاربر آیدی‌پی باشند و از خدماتش استفاده کنند.

در مدتی که ما خدمات ارائه می‌دهیم، بیشترین استفاده از آیدی‌پی در کسب‌وکارهای مجازی، نمایندگی‌های بیمه، مدیران آپارتمان‌ها و از این قبیل کارها بوده است.

چرا حوزه واریز وجه فردبه‌فرد را انتخاب کردید؟

رادمان: این حوزه برای ما جذابیت زیادی داشت، چراکه به هر حال زمین بازی در این حوزه نامحدود و بزرگ است و هرچقدر رقیب قدر و قوی‌تری در این میدان باشد، باز هم جا برای هر کسی که خدمات بهتری ارائه بدهد و بتواند خودش را به کاربران ثابت کند، وجود دارد.

پس ما در این بازار رقیب نداریم، بلکه رفیق داریم؛ چراکه هر سرویس‌دهنده‌ای که سرویسی قوی ارائه کند، ما باید سعی کنیم از آن بهتر باشیم و بیشتر دیده شویم و بازارمان را بزرگ و بزرگ‌تر کنیم و خدمات بیشتری به افراد و جامعه ارائه دهیم.

 

مزیت شما نسبت به رقبای پرشمار حوزه پرداخت چیست؟

کربلایی: باید بگویم پیش از همه رقبا، از ابتدای شروع کار ما تسویه‌هایمان به‌صورت اتوماتیک و هرروزه بوده و هست. پذیرنده برای تسویه نیازی به ارائه درخواست و معطل شدن برای تسویه ندارد. آیدی‌پی هنگام پرداخت برای طرفین (دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده) پیامکی حاوی مبلغ و نام پرداخت‌کننده ارسال می‌کند. این واقعاً یک سرویس کاربردی است؛ برای همه افرادی که می‌خواهند بدانند چه کسی این پول را واریز کرده است. می‌دانید که پیامک‌های بانکی این امکان را ندارند و فقط واریز وجه را خبر می‌دهند.

یک صاحب کسب‌وکار مجازی، یک مدیر آپارتمان، یک نمایندگی بیمه یا یک مغازه‌دار که طی روز صدها دریافتی آنلاین دارد، اگر پیامک‌هایش همراه با نام پرداخت‌کننده باشد، کار او خیلی راحت‌تر و حساب‌وکتابش دقیق‌تر می‌شود. در کنار همه اینها ما فروشگاه تخصصی کالا و خدمات و فایل هم به مشتریان‌مان ارائه می‌کنیم که در این خصوص واقعاً استقبال خوبی از طرف پذیرنده‌ها داشتیم.

در ضمن باید بگویم که همه خدمات آیدی‌پی برای پذیرنده‌ها رایگان است؛ یعنی ما به هیچ‌وجه، هزینه‌ای از پذیرنده بابت استفاده از خدمات‌مان؛ از درگاه پرداخت گرفته تا فروشگاه و… دریافت نمی‌کنیم. منبع درآمد ما همان 500 تومان کارمزدی است که پرداخت‌کننده وجه هنگام پرداخت می‌پردازد.

از زمانی که کاربر در آیدی‌پی پول را واریز می‌کند تا زمانی که پول به حساب فرد می‌رسد، دقیقاً چه مدت‌زمانی طول می‌کشد؟

کربلایی: کلیه تراکنش‌ها روی بستر شاپرک بانک مرکزی است و در این سیستم اگر تراکنشی قبل از ساعت 11 شب انجام شود، صبح فردای آن روز، ساعت 10 به حساب پذیرنده واریز می‌شود.

 

مساله اعتماد به کسب‌وکارها، بحث داغ این روزهاست. برای جلب رضایت کاربران چه کرده‌اید؟

جزایری: ما سعی کردیم در وهله اول با مشتری‌مداری در قالب پشتیبانی آنلاین و به‌صورت 24 ساعته و شیفت شب پاسخگو باشیم. از ابتدا سعی ما بر این بوده که به پذیرندگان‌مان سرویس‌دهی مناسبی ارائه دهیم و آنها را برای استفاده از خدمات آیدی‌پی معطل نگذاریم. از نظر نرم‌افزاری و سرورهای پروژه نیز توانسته‌ایم زیرساخت پایدار و بسیار قابل قبولی را به کاربران‌مان ارائه دهیم.

البته سرعت عمل تیم پشتیبانی بانکی در رسیدگی به درخواست‌ها و حل مشکلات پذیرنده‌ها و پرداخت‌کننده‌ها هم جزء اولویت‌های ما بوده و هست. نکته حائز اهمیت بعدی وفای به عهد و تسویه به‌موقع، منظم و بدون دردسر برای کاربران بود و واقعاً بازخورد خوبی از پذیرنده‌های خود گرفتیم. البته در قدم‌های بعدی هم با برندینگ و تبلیغات تلویزیونی و این اواخر هم با قبول اسپانسری تیم فوتبال لیگ برتری نفت تهران سعی کردیم به تمام کاربران‌مان ثابت کنیم که آیدی‌پی یک سرویس قابل اعتماد و همراه با شماست که آنها می‌توانند برای کسب‌وکار و تمامی تراکنش‌های مالی خود برای همیشه روی آن حساب باز کنند.

 

مهم‌ترین مشکلات شما به‌عنوان یک استارت‌آپ چیست؟

رادمان: همه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها در دنیا مشکلات خاص خودشان را دارند. عدم تأمین سرمایه کافی، عملیاتی نشدن ایده و از این قبیل مسائل همیشه وجود داشته‌اند، اما در ایران علاوه بر اینها با مشکلاتی مثل رگولاتوری، عدم شفافیت قانون، فیلترینگ و… هم دست به گریبان هستیم.

4 دیدگاه
  1. خبرنگار آزاد می‌گوید

    تسویه حساب یک روزه؟
    لطفا قبل از انتشار خبر مطمئن بشید حقیقت دارد.
    رسالت شما انتشار حقایق است نه اکاذیب و باید از اعتماد مردم به نظام پرداخت کشور حراست کنید.
    این پرداخت یار صدها شکایت بخاطر عدم پرداخت پول پذیرندگان داشته و در حال ورشکستگی با ده ها میلیارد بدهی به پذیرندگان است.
    وجوه پذیرندگان را در که طبق قوانین شاپرک نباید تجمیع میکرده، به صورت غیر قانونی در حساب های خود تجمیع کرده و با آنها سرمایه گذاری های کلان انجام داده است.
    حالا که ضررده شده اند نمیتواند پول پذیرنده را پرداخت کنند. این لکه ننگ را از رسانه های معتبر پرداخت مثل راه پرداخت پاک کنید، ماهی 15 میلیون تومان ارزش خیانت به اعتماد مخاطب را را ندارد.

  2. خبرنگار آزاد می‌گوید

    تسویه حساب یک روزه؟
    این پرداخت یار صدها شکایت بخاطر عدم پرداخت پول پذیرندگان داشته و در حال ورشکستگی با ده ها میلیارد بدهی به پذیرندگان است.
    وجوه پذیرندگان را در که طبق قوانین شاپرک نباید تجمیع میکرده، به صورت غیر قانونی در حساب های خود تجمیع کرده و با آنها سرمایه گذاری های کلان انجام داده است.
    حالا که ضررده شده اند نمیتواند پول پذیرنده را پرداخت کنند.

  3. میثم می‌گوید

    من یک گروه تلگرامی زدم که درخواست دارم تمامی شاکی ها بیان اونجا و اون رو اد کنند تا اونجا با همدیگه یک همفکری و یک راهکار برای شکایت و پیگیری مشکلمون بکنیم پول من هم بیش از دوماه اونجاست بارها پیام و زنگ زدم هیچی …

    https://t.me/idpay_shekayat

  4. سینام می‌گوید

    یه مشت دزد حروم خور. اینا شکمشون پر از حرامه بیش از ۱.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال از شهریور تا الان بیش از ۱۳۰ روزه تو حسابشونه. ببینید چقدر کارزار علیهشون هست و چقد تو سایتای نظرسنجی و گوگل، همه شکایت دارن ازشون. سایت وی تو پی، بیا حرف حق بزن و پست علیهشون منتشر کن اگر حق برات مهمه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.