راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمایت از استارت‌آپ‌ها یک تخصص است/ گفتگو با علی ‌رمضانی مدیر توسعه بازار گروه فن‌آوا

ماهنامه عصر تراکنش / چندان بیراه نیست اگر بگوییم «استارت‌آپ» این روزها محبوب‌ترین و جذاب‌ترین موضوع اقتصاد و مدیریت در ایران است؛ از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خصوصی تا سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی همه به‌دنبال حمایت از استارت‌آپ‌ها هستند. ناظران اما خوب می‌دانند این موج هم احتمالا مانند موارد فراوان قبلی دیر یا زود فروکش می‌کند و تبلیغات و حرکت‌های نمایشی حول موضوع دیگری شکل می‌گیرد. در این میان اما هستند شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که با درک درستی که از اهمیت و نقش پدیده‌هایی مانند استارت‌آپ‌ها به دست‌ آورده‌اند، نگاهی بلندمدت به استفاده از ظرفیت آنها دارند.

گروه فن‌آوا شاید یکی از همین دسته‌ها باشد؛ بسیاری از قدیمی‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این گروه را به شناسایی و ورود به مقولات پیش‌رو و راهبردی، مدت‌ها قبل از دیگران، می‌شناسند. سابقه طولانی در سرمایه‌گذاری‌های موفق و کلیدی در حوزه‌هایی مانند اینترنت پرسرعت، خدمات پرداخت الکترونیکی و خدمات ماهواره‌ای، به‌خوبی گواه این رصد و جسارت گروه فن‌آوا است؛ با علی رمضانی، مدیر توسعه بازار گروه فن‌آوا در این خصوص مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

فن‌آوا به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیش‌رو در حوزه فناوری‌های نوین با چه رویکردی سراغ استارت‌آپ‌ها رفته ‌است؟

اگر استارت‌آپ را به معنای ایده و  کسب‌وکارهای نوین و جدید بدانیم، گروه فن‌آوا با زیرساخت‌های فنی و پروانه‌ای که در اختیار دارد، خود را فرصت مناسبی برای استارت‌آپ‌ها می‌داند و سعی می‌کند ابعاد و مزایای این فرصت را برای فعالان استارت‌آپی تشریح کند تا از نتیجه هم‌افزایی بین فن‌آوا و انرژی استارت‌آپ‌ها، اتفاقات خوبی رخ دهد.

بررسی‌های ما نشان‌می‌دهد  برخلاف آنچه معمولا تکرار می‌شود، اصلی‌ترین مساله استارت‌آپ‌ها دسترسی به منابع مالی و حمایت مالی نیست؛ بلکه ارائه امکاناتی برای عملیاتی ‌کردن ایده‌ها و طرح‌ها با توجه به ساختار کشور و محیط کسب‌وکار ما، بزرگ‌ترین مانع برای رشد و موفقیت یک استارت‌آپ است.

بر مبنای این تحلیل، اصرار داریم از ظرفیتی که فعالیت 14ساله‌ ما در زمینه دریافت انواع پروانه‌ها، مجوزها و ایجاد زیرساخت‌های فنی و عملیاتی برای فن‌آوا ایجاد کرده ‌است، برای حمایت از استارت‌آپ‌ها استفاده کنیم تا محل مناسبی برای عملیاتی کردن و تجاری‌سازی طرح‌ها و ایده‌های شرکت‌های نوپا باشیم.

 

فن‌آوا علاوه بر مواردی که اشاره کردید، چه ظرفیت‌هایی برای کمک به استارت‌آپ‌ها دارد؟

هلدینگ گروه فن‌آوا در سال 1382 با ظرفیت 12 شرکت تاسیس شد و در حال حاضر هم از زنجیره کاملی از پروانه‌ها و مجوزهای فعالیتی برخوردار است و در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات (ICT) جایگاه منحصربه‌فرد و متمایزی در کشور دارد و از توان اپراتوری بالایی برخوردار است. حوزه‌های فعالیتی ما را می‌توان در سه دسته ارتباطات شامل ثابت، همراه و ماهواره، اپراتوری محتوا و نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات؛ به‌ویژه خدمات حوزه پرداخت و پشتیبانی دسته‌بندی کرد.

از آنجایی که استارت‌آپ‌ها را می‌توان شرکت‌های نوپا یا کسب‌وکارهای جدید شکل‌گرفته در راستای ارائه راهکارهای هوشمندانه و نوآورانه بر اساس نیاز بازار تعریف کرد، مجوزهای فن‌آوا را می‌توان زمینه مناسبی برای عرضه رسمی محصولات این هسته‌های نوپا دانست. واقعیت این است که استارت‌آپ‌ها طی چند سال اخیر در کشور ما رشد چشمگیری داشته‌اند، به‌ویژه شرکت‌هایی که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند و این نشان از رشد کسب‌وکارهای نوین در صنعت ICT و چشم‌انداز روشن این صنعت در کسب درآمد از سرمایه‌گذاری دارد.

راهبرد فن‌آوا در این زمینه چیست؟

گروه فن‌آوا در تعامل با استارت‌آپ‌ها چند کلان‌راهبرد را مد نظر دارد؛ نخست اینکه با توجه به ماهیت گروه فن‌آوا، راهبرد ما ارائه سرویس‌ها و راهکارهای جامع و یکپارچه یا همان Total Solution است؛ بنابراین طرح‌های استارت‌آپی که در این زمینه فعال باشند، بسیار مورد توجه قرار خواهند داشت. البته تجربه بازار نیز نشان داده است طرح‌هایی که صرفا یک خدمت را دنبال می‌کنند، به‌تدریج توسط سایر طرح‌هایی که مجموعه‌ای از خدمات را ارائه می‌دهند که آن ایده تنها یک بخش کوچک از آن خدمات است، حذف می‌شوند.

همچنین استارت‌آپ‌هایی که به‌طور خاص برای بخش‌های ارتباطات و خدمات ارزش افزوده ارتباطی ثابت، همراه و ماهواره، خدمات اپراتوری محتوا و نرم‌افزارهای ارتباطی و نرم‌افزارهای خدمات ارزش افزوده فناوری اطلاعات و  همچنین خدمات فناوری اطلاعات شامل پرداخت، پشتیبانی و امنیت، راهکارهایی دارند، مورد توجه گروه فن‌آوا خواهند بود و  امکان سرمایه‌گذاری روی آنها وجود دارد.

در بحث روش تعامل با استارت‌آپ‌ها هم مرکز شتاب‌دهی گروه فن‌آوا به آدرس اینترنتی  shetabdeh.fanava.com در سال 1393 راه‌اندازی شده است که در مرحله اول امکان‌سنجی طرح‌ها به لحاظ بازار، فنی، مالی و اقتصادی انجام می‌شود، سپس سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها صورت می‌گیرد. تمایل فن‌آوا این است که سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها در مرحله اول در قالب در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های سازمانی و عملیاتی شرکت‌های گروه فن‌آوا و بازارهای در اختیار برای عملیاتی‌سازی ایده‌ها در یک محیط کنترل‌شده برای شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن ایرادات طرح‌ها باشد و سپس سرمایه‌گذاری مالی برای عملیاتی و تجاری‌سازی طرح‌ها باشد.

 

نمونه‌هایی هم از این همکاری و حمایت داشتید؟

بله. تاکنون به‌طور خاص گروه فن‌آوا، طرح‌ها و ایده‌هایی را تبدیل به محصولاتی تجاری کرده ‌است. از جمله این طرح‌ها می‌توانم به سرویس امن و چندلایه ارتباطی با ضریب اطمینان 99.999 درصد با نام تجاری سرویس F59 اشاره کنم. این محصول برای  سازمان‌هایی که ارتباطات امن و بدون قطعی برایشان مهم است؛ مانند بانک و موسسات مالی، بسیار مناسب است.

طرح دیگر هم سرویس ارزش افزوده پرداخت با نام تجاری «نفیس» است که امکان ارائه خدمات متنوع پرداخت با شرایط تقسیط، تسهیم، اعتبار و… را فراهم آورده‌است. نفیس برای سازمان‌ها و موسساتی که به پرداخت الکترونیک نیاز دارند، مناسب است.

سرویس پایش و نظارت از راه دور دیتاسنترها و مراکز نگهداری اطلاعات که در قالب یک محصول (اینترنت اشیا – IOT) با نام تجاری MOTOS  تولید شده هم از نمونه‌های موفق دیگر ما است. این محصول بسیار مورد نیاز انبارها، دیتاسنترها، اتاق سرورها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها و صنعت تلکام است.

سرویس‌هایی که در زمینه اپراتوری ارتباطات در مدیریت بحران تولید شده است هم نمونه‌های جالبی ارزیابی می‌شوند. این سرویس‌ها با ترکیب ارتباطات ماهواره‌ای، ارتباطات همراه و ارتباطات ثابت امکان ارائه خدمات را فراهم کرده‌اند.

انواع دیگری از محصولات مختلف هم انجام شده که امکان توضیح همگی آنها در اینجا میسر نیست، ولی اغلب آنها با هدف‌گیری موضوع اینترنت اشیا در زمینه هوشمندسازی ساختمان، هوشمندسازی سلامت، هوشمندسازی حمل‌ونقل و انرژی تولید شده‌اند.

باید بگویم گروه فن‌آوا دارای ظرفیت و مزیت رقابتی بسیار زیادی در زمینه ارائه خدمات زیرساخت ارتباطی، محتوا و فناوری اطلاعات است و با درک جهت‌گیری حرکت بازار به سمت خدمات ارزش افزوده، ضمن برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری، تمایل زیادی برای همکاری و سرمایه‌گذاری زیرساختی و مالی با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها جهت ارائه و تولید خدمات و راهکارهای هوشمند ارزش افزوده در زمینه‌های مختلف دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.