راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چشم‌انداز کارت‌خوان‌های موبایلی ایران کیش در سال 97

شرکت کارت اعتباری ایران‌ کیش نخستین شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت کشور است که توانست تاییدیه شاپرک را برای عرضه دستگاه‌های کارت‌خوان‌ موبایلی یا MPOS اواخر سال گذشته با وجود رقابت سنگین بین رقبا در این حوزه دریافت و با شروع امسال این دستگاه‌ها را به بازار عرضه کند. با اینکه از عمر کارت‌خوان‌های موبایلی یک دهه هم نگذشته است، اما این دستگاه‌ها در دنیا رشد و توسعه مناسبی داشته‌اند. مخاطبان این دستگاه‌ها شرکت‌های توزیع و پخش و کسب‌وکارهای شخصی و خدمات در محل هستند. افرادی که فضای ثابتی ندارند و در محیط‌هایی مانند نمایشگاه و جشنواره می‌خواهند محصولات خود را عرضه کنند.

 

به اندازه ماشین حساب‌های کوچک

کارت‌خوان موبایلی، دستگاه کوچکی است که حمل‌ آن هم آسان است و ظاهری شبیه ماشین‌حساب‌های جمع ‌و جور دارد. این دستگاه به خودی خود مستقل نیست و به تلفن همراه هوشمند متصل می‌شود. مشتریان که در محل، محصول یا خدمت خود را دریافت کردند می‌توانند از طریق این دستگاه کارت بکشند و بدون پژواک رمز پرداخت خود را انجام دهند. رسید پذیرنده در نرم‌افزار تلفن همراهش قابل مشاهده و رسید مشتری نیز از طریق پیامک بدون مصرف کاغذ به دستش می‌رسد. محتوای این رسید نیز شامل همان اطلاعاتی است که رسیدهای کاغذی معمولی دارند.

کارت‌خوان‌های موبایلی ایران‌کیش هم می‌توانند به تلفن همراه متصل شوند و هم تبلت. در عین حال قابلیت اتصال به هردو سیستم اندروید و iOS را نیز دارند. این شرکت، بخش سخت‌افزار محصول خود را از یک شرکت هنگ‌کنگی تامین نموده و نرم‌افزارهای زیادی برای آن طراحی کرده است. جدا از نرم‌افزارهای معمولی این شرکت، دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی ایران کیش می‌تواند به نرم‌افزارهای شرکت‌های دیگر متصل شود که به آنها پرداخت‌های درون برنامه‌ای یا In APP Purchase گفته می‌شود.

در حال حاضر هر قانونی که برای کارت‌خوان‌های رایج در بازار لحاظ شده است، در کارت‌خوان‌های موبایلی هم صدق می‌کند.

 

کارکردی به وسعت موبایل

اما آیا این کارت‌خوان‌ها می‌توانند کارکردی جز پرداخت داشته باشند؟ محمدرضا حیدری معین مدیر پروژه کارت‌خوان‌های موبایلی در ایران کیش در پاسخ به این پرسش توضیح می‌دهد: «از آنجایی که این دستگاه‌ها به تلفن همراه متصل می‌شوند، می‌توانند تمام قابلیت‌هایی را که این دستگاه‌ها با خود به همراه‌ می‌آورند را داشته باشند. امکاناتی مانند تعیین محل یا استفاده از GPS تلفن و پرداخت کرایه تاکسی برای آنها موجود است. امکانات دیگری نیز وجود دارد که طبق آن می‌توان فهمید در شرکت‌های پخش یا توزیع، کالا به دست فرد رسیده یا نه.»

از آنجایی که شرکت‌ها می‌توانند این دستگاه‌ها را به نرم‌افزار خود متصل کنند، به راحتی می‌توانند قابلیت‌های دیگری نیز به آن اضافه کنند. در حال حاضر دو شرکت دستگاه‌های کارت‌خوان ایران کیش را به صورت پرداخت‌های درون برنامه‌ای به نرم افزارهای خود متصل کرده‌اند و از آنها استفاده می‌کنند.

به گفته حیدری معین، این شرکت محدودیتی در فروش و عرضه این دستگاه‌ها ندارد و در صورت نیاز بیشتر، تعداد بیشتری به بازار عرضه می‌کند.

 

هر ایرانی یک هم‌پات

او درباره استقبال از دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی در طول سال جاری گفت: «دستگاه تکنولوژی خاص خودش را دارد. البته قرار نیست کارت‌خوان‌های موبایلی بیایند و جای کارت‌خوان‌های رایج بازار را بگیرند. بلکه می‌خواهند سبد محصول را تکمیل کنند. حضور آنها در بازار فعلا محدود است. مردم هم هنوز آشنایی زیادی با آنها ندارند و بیشتر شرکت‌ها از کارت‌خوان‌های موبایلی استقبال کرده‌اند.»

به عقیده او، همین شکل از استقبال برای این کارت‌خوان‌ها برای نخستین سال حضورشان در بازار خوب و مناسب است، اما در سال بعد باید انتظار رشد و توسعه بیشتری از این دستگاه‌ها داشت. چراکه این تکنولوژی در سازمان‌ها پخته‌تر می‌شود و مردم نیز با فرهنگ استفاده آن آشنایی بیشتری پیدا می‌کند. حیدری معین گفت: «شعار ما هم هر ایرانی یک هم‌پات نام دارد و بنابراین عموم مردم را می‌توان جامعه هدف ما در نظر گرفت. چه آنها‌یی که به صورت شخصی کسب‌وکار خود را توسعه می‌دهند و چه افرادی که استفاده‌های شخصی دارند. در شرکت‌ها نیز شرکت‌هایی بیشتر به کارت‌خوان‌های موبایلی نیاز پیدا می‌کنند که در حوزه پخش، تاکسیرانی، فروش و انجام خدمات در محل فعالیت دارند.»

افراد و شرکت‌های علاقه‌مند به دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی ایران کیش هم می‌توانند به وب‌سایت این شرکت مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند و هم از طریق بانک‌های طرف قرارداد این شرکت برای دریافت آن اقدام کنند.

حیدری معین درباره توسعه بازار این دستگاه‌ها در سال 97 توضیح داد: «مردم به مرور زمان با این تکنولوژی آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند. دنیا به سمت کارت‌خوان‌های موبایلی پیش می‌رود. در عین حال تکنولوژی به صورت کلی به سمت موبایل حرکت می‌کند و این کارت‌خوان‌ها نیز در همان راستا هستند.»

به عقیده او هیچ چالش بزرگی در آینده کارت‌خوان‌های موبایلی را به صورت کلان و جامع تهدید نمی‌کند و آینده این دستگاه روشن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.