راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کراودفاندینگ یک میلیارد تومانی برای صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران رقم جذابی نیست

صبح دیروز تفاهم‌نامه‌ای میان سه وزارت اقتصاد، ارتباطات و کار و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری به امضا رسید و بر اساس آن، استارت‌آپ‌ها می‌توانند تا سقف 5 میلیارد تومان از طریق بازار بورس و به صورت جمعی تأمین مالی شوند. در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، وزیر اقتصاد از کاهش سود بانکی به عنوان عامل رونق استارت‌آپ‌ها نام برد و وزیر ارتباطات نیز از هدایت سرمایه‌گذاری‌های خرد و کوچک 100 تا 500 میلیون ریالی و کسب وکارهای نوپا با امضای تفاهم‌نامه مدل‌های تأمین مالی سرمایه جمعی خبر داد. همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سقف تأمین مالی جمعی را 5 میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در همین رابطه مهدی حسین نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون درباره عنوان «تأمین مالی جمعی» گفت: «طرح جدید حمایت از ایده‌ها و طرح‌های اقتصادی تحت عنوان «تأمین مالی جمعی» چندی پیش از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون رونمایی شد که رویکرد نوینی از تأمین بودجه ایده‌های اقتصادی داشت.»

او درباره تأمین مالی جمعی گفت: «تأمین مالی جمعی Crowdfunding رویکرد نوینی از تأمین بودجه است که طی آن جمع کثیری از سرمایه‌گذاران در بستر شبکه اجتماعی در پروژه‌هایی مانند طرح‌های نوآورانه که عمدتاً با عدم رغبت سرمایه‌گذاران همراه است به مشارکت و سرمایه‌گذاری حتی با سرمایه اندک می‌پردازند.»

حسین نژاد ادامه داد: «تأمین مالی جمعی گونه‌ای از جمع سپاری در حوزه تأمین مالی کسب‌وکارهای نوپا و ایده‌های نوآورانه است که فضای مشارکت برای عموم مردم به نحوی فراهم شده تا آنها از وضعیت معمول و سنتی خود به عنوان یک مصرف‌کننده صرف فراتر رفته و با مشارکت در تأمین سرمایه، ولو به مقدار اندک و همچنین پذیرش موفقیت و عدم موفقیت سرمایه‌گذاری، در راستای تولید و ترویج خدمت یا محصولی که خرد جمعی آن را تأیید کرده است، نقشی اثربخش ایفا کنند.»

او افزود: ‌«بنا داشتیم بر اساس طرح تأمین مالی جمعی، سرمایه‌گذاران در پروژه‌های نوآورانه کارآفرینان و طرح‌های اقتصادی به هر میزان که توان دارند سرمایه‌گذاری کنند. منظور از این سرمایه‌گذاری، حمایت مالی مردم با سرمایه‌های خرد از این طرح‌ها بود.»

حسین نژاد در توضیحات بیشتر گفت: «به عبارتی، «تأمین مالی جمعی» گونه‌ای از مشارکت مالی در حوزه تأمین مالی کسب‌وکارهای نوپا و ایده‌های نوآورانه است که فضای مشارکت برای عموم مردم به نحوی فراهم می‌کند تا آنها از وضعیت معمول و سنتی خود به عنوان یک مصرف‌کننده صرف فراتر رفته و با مشارکت در تأمین سرمایه، ولو به مقدار اندک و همچنین پذیرش موفقیت و عدم موفقیت سرمایه‌گذاری، در راستای تولید و ترویج خدمت یا محصولی که خرد جمعی آن را تأیید کرده است، نقشی اثربخش ایفا کنند.»

در صورت استقبال سرمایه‌گذاران از ایده‌های نوپا این سرمایه‌های خرد تبدیل به پشتوانه‌ای برای حمایت از یک ایده اقتصادی می‌شوند که درنهایت می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال شود. این ایده‌ها می‌توانند یک محصول جدید، یک خدمت‌رسانی جدید، یک حرکت فرهنگی-اجتماعی یا هر ایدهٔ جدیدی باشد.

حسین نژاد درباره نقش صندوق ضمانت در طرح تأمین مالی جمعی افزود: «صندوق ضمانت به عنوان یک سازمان حمایت‌کننده و ناظر، ارزیابی طرح‌های ایجاد شده را انجام می‌دهد و در صورت تائید توسط کمیته فنی سازمان در سایت بارگزاری و معرفی می‌شوند. در نهایت جمع‌آوری وجوه در حساب صندوق بوده و بر اساس پیشرفت طرح به صورت مرحله‌ای پرداخت صورت می‌گیرد. در انتها پس از بررسی صحت معامله اصل و سود حاصل به تأمین‌کنندگان مالی پرداخت شده و اگر زیانی متوجه پروژه شود، کارشناسان صندوق ارزیابی خسارت نموده، برابر قرارداد فی‌مابین صندوق و کارآفرین و به واسطه وثایق و تضمینات اخذ شده، اصل سرمایه به مردم بازگردانده می‌شود، به عبارتی دیگر صندوق ضمانت اصل سرمایهٔ مردم را تضمین می‌نماید.»

او درباره مزیت اجرای طرح با ضمانت صندوق سرمایه‌گذاری تعاون افزود: «اصولاً سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه کسب‌وکار ریسک ذاتی بالایی دارد و شکست درصد بالایی از شرکت‌های نوپا امری طبیعی است که در اغلب موارد سرمایه‌گذاری انجام شده توسط مردم تضمین نمی‌شود؛ اما صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با تضمین اصل سرمایه مردم و همچنین اعتبارسنجی و ارزیابی کارآفرینان و کسب‌وکار متقاضی، ریسک سرمایه‌گذاری را برای مردم کاهش می‌دهد و احتمال موفقیت کسب‌وکار بالا می‌رود.»

 

مزیت تأمین مالی از طریق پلتفرم صندوق ضمانت تعاون

او در پاسخ به این سؤال که مزیت تأمین مالی از طریق پلتفرم تأمین مالی جمعی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون چیست؟ گفت: «اصولاً سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه کسب‌وکار ریسک ذاتی بالایی دارد و شکست درصد بالایی از شرکت‌های نوپا امری طبیعی است و در اغلب موارد سرمایه‌گذاری انجام شده توسط مردم تضمین نمی‌شود اما صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در راستای رسالت سازمانی خود و به عنوان یک سازمان خطرپذیر با تضمین اصل سرمایه مردم و همچنین اعتبارسنجی و ارزیابی کارآفرینان و کسب‌وکار متقاضی ریسک سرمایه‌گذاری را برای مردم کاهش می‌دهد و احتمال موفقیت کسب‌وکار بالا می‌رود، در نتیجه مشارکت‌کنندگان پاداش سرمایه‌گذاری خود را دریافت می‌کنند.»

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون روش تأمین مالی جمعی را از دیگر ضمانت‌نامه‌ها مورد صدور صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون دانست و اظهار داشت: «این صندوق در راستای رسالت سازمانی خود حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و نوآورانه را از اهداف مهم استراتژیک خود قرار داده است بنابراین جهت ایفای نقش تسهیل گری و توسعه صندوق در این طرح تلاش شده با استفاده از برند صندوق در صنعت تضمین و اطمینان بخشی به صحت طرح، کارگشایی لازم جهت تأمین مالی به روش مورد اشاره صورت گیرد.»

او بیان اینکه چهار نوع تأمین مالی جمعی داریم،این دسته‌ها را به صورت زیر برشمرد:

اهدا یا هبه: این پروژه اغلب در پروژه‌های غیر انتفاعی یا بشردوستانه کاربرد دارد و مشارکت‌کنندگان هیچ‌گونه انتظاری در قبال حمایت مالی انجام شده ندارند. این شیوه هیچ تفاوتی با آیین گلریزان و خیرات در فرهنگ ایران ندارد. این مدل بیشتر در خیریه‌ها کاربرد دارد.»

قرض (تسهیلات): در این حالت از تأمین مالی جمعی وام یا قرض توسط انبوهی از مردم تأمین می‌شود. در این روش اعطای وام در دو شکل بلند مدت و کوتاه مدت صورت می‌گیرد و قرض دهنده (مشارکت‌کننده) وجه خود (مبلغی بیش از آن) را در زمان معینی پس خواهد گرفت که در این مورد هم صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده توسط تأمین‌کنندگان (مردم) را تضمین می‌کند.

پاداش: در این روش تأمین کننده در قبال وجهی که پرداخت کرده از نوعی پاداش برخوردار می‌شود. گاهی این پاداش کاملاً معنوی هست یا امکاناتی از قبیل مثلاً یک دعوت به مراسم رونمایی از محصول یا امکان پیش خرید محصول است.

مشارکت: کاربرد این روش در تأمین بودجه مورد نیاز برای تحقق یک ایده، راه‌اندازی یک پروژه و یا کسب‌وکار است و در مقابل مشارکت‌کننده انتظار دارد تا درصدی از درآمد پروژه به او تعلق گیرد.

او با بیان اینکه هیئت‌مدیره صندوق سقف 18 میلیارد تومان را برای این موضوع در نظر گرفت گفت: «تاکنون پروژه‌های مختلفی را بررسی کردیم اما به نتیجه رسیدیم که رقم بالاتر از این میزان نیاز است؛ اما با تفاهم‌نامه روز گذشته متوجه شدم که سقف برای انجام این طرح‌ها 1 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد که برای آن دسته از کسانی که دارای ایده هستند و آن دسته از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند جذاب نباشد. اگر این طرح تصوب شد، ما نیز انجام می‌دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.