راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رفع چالش‌های حوزه نیکوکاری با سامانه مددجویی ویکی نیکی

ویکی نیکی، نرم‌افزار راهنمای کار خیر، امروز هفدهم دی‌ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه تهران رونمایی شد. این نرم‌افزار به منظور کمک به موسسات خیریه و هم‌افزایی آنان برای افزایش بهره‌وری و ساماندهی ایجاد شده است.

به‌منظور استفاده از این سامانه، موسسات خیریه می‌توانند به آدرس wikiniki.ir مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند. موسسات توسط سازمان اوقاف تایید و حساب کاربری آنان فعال می‌شود. پس از طی این روند، موسسات خیریه مددجویان خود را به سامانه اضافه می‌کنند، در گام بعد، اطلاعات مددجویان استعلام می‌شود و درنهایت موسسات خیریه چگونگی کمک به مددجویان را ثبت می‌کنند. در فاز بعدی ویکی نیکی قرار است، ثبت‌نام و اعلام نیاز مددجویان توسط خود آنان انجام شود.

مجید ولی‌محمدی، مدیراجرایی نرم‌افزار ویکی نیکی، نخستین سخنران این مراسم بود. او با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های ویکی نیکی، رفع چالش‌های حوزه نیکوکاری با استفاده از فناوری‌های نوین است، گفت: «در سال 2017 ایران هفدهمین کشور از نظر شاخص‌های نیکوکاری بوده است. ایران در شاخص‌های جهانی مانند کمک به خیریه‌ها رتبه بیست و سوم و در کارهای داوطلبانه دارای رتبه چهلم بوده است. اما در حوزه نیکوکاری، چهار چالش اساسی وجود دارد؛ عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی، عدم وجود زیرساخت‌های فنی تخصصی، عدم تولید محتوا و عدم ارتباط بین فعالان حوزه.»

او ادامه داد: «سامانه مددجویی ویکی نیکی به‌منظور ایجاد بانک اطلاعاتی مددجویان کشور، بالا بردن بهره‌وری موسسات توسط اطلاعات جمع‌آوری شده، شفاف‌سازی فرایند کمک‌رسانی و جلوگیری از موازی کاری و هدررفت منابع راه‌اندازی شده و مهم‌تر از همه تحلیل و بررسی اطلاعات موجود را مبنای کار خود قرار داده است. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا ضمن بررسی اطلاعات و نیازهای گذشته، نیازهای سال‌های پیش‌رو را پیش‌بینی کنیم.»

در ادامه مرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، با بیان اینکه تغییرات موجود در جوامع، سرعتی بیش از سیاست‌گذاری‌ها دارد، گفت: «ما در جامعه شبکه‌ای زندگی می‌کنیم و بدون این شبکه امکان زندگی برای ما نیست. در کنار احراز هویت افراد، احراز هویت بسترهای حامل محتوا هم موضوع مهمی است که به آن لیبلینگ می‌گویند. فرهنگ فضای مجازی مشارکت همه را مطابق با چارچوب‌ها و هنجارهای موجود می‌طلبد. آنچه بخش دولتی، خصوصی و اصحاب رسانه باید به دنبال آن باشند، فرهنگ سازی است.»

او ادامه داد: «با استفاده از نرم‌افزار ویکی نیکی، اعتماد مردم نسبت به فضای مجازی افزایش یافته و برای موسسات خیریه، کاهش هزینه در پی دارد چراکه به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند. کاهش هزینه و زمان و فراهم آوردن شفافیت، عواملی مهم در فضای مجازی است که برای کاربر فراهم می‌شود. ما باید خود را برای زندگی در شفافیت آماده کنیم و این نرم‌افزار، در همین راستا عمل می‌کند.»

غلام‌رضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، دیگر سخنران این مراسم بود. او بابیان اینکه حدود یک دهه است که رویکرد سنتی سازمان اوقاف تغییر کرده و در این راستا از علم روز استفاده می‌کند، گفت: «در این سازمان اطلاعات و آمار موجود از یک‌سو جمع‌آوری می‌شد، از سوی دیگر درآمدها و هزینه‌ها نیاز به شفاف‌سازی داشت که امروز این شفافیت ایجاد شده است و درآمدها و هزینه‌های اوقاف قابل رصد است. ویکی نیکی دائره‌المعارف افرادی است که می‌خواهند کار خیر انجام دهند و یا خدمات دریافت کنند. این نرم‌افزار در سه حیطه فعالیت می‌کند. نخست به کسانی که می‌خواهند فعالیت خیرخواهانه داشته باشند، کمک می‌کند تا در این سامانه ثبت‌نام و اقدام به فعالیت کنند. گروه دوم کسانی هستند که می‌خواهند خدمات دریافت کنند، آن‌ها با وارد کردن اطلاعات خود در این سامانه، این امکان را به موسسات خیریه می‌دهند تا با آگاهی کامل برای کمک‌رسانی اقدام کنند. موضوع مهم دیگر که با در اختیار داشتن این سامانه قابل‌پیگیری است، در اختیار داشتن پیشینه رفتارهاست تا بدانیم در چه وضعیتی هستیم و خدماتی که باید در جامعه ارائه بدهیم، چیست. ما با این بانک اطلاعاتی برای آینده نیز سیاست‌گذاری خواهیم کرد.»

در پایان تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران در زمینه فعالیت موسسات خیریه در فضای مجازی به امضای طرفین رسید.

2 دیدگاه
  1. ن.ق می‌گوید

    با عرض سلام و تشکر از برنامه خوبتان برای کمک و رفع مشکل از نیازمندان و افراد ابرومند ولی نیازمند. حقیر خرده جانبازی هستم ( زیر ۲۵ درصد) که با وجود داشتن مدرک دانشگاهی ولی بیکار و بیمار و سن بالای ۴۸ و مجرد و تنها با درامد حقوق ۶۰۰ هزاری که بواسطه جانبازی میگیرم در خانواده ای محروم و روستایی زندگی و امرار معاش میکنیم ولی متاسفانه بخاطر مشکلات الان در پرداخت دو میلیون قسط اخری از وام ده میلیونی خود عاجز و ناتوان مانده ام حال با توجه به مشکلاتم در پرداخت این دو میلیون قسط وام بانک ملی مرکزی شهرستان و با توجه به اینکه از خانواده ای ابرومند ولی الان نیازمند هستم از خیر یا خیرین خداشناس و بزرگواری که توانایی رفع مشکل از مشکلات این حقیر را دارند تقاضای کمک و یاری دارم. باشد که جواب کار خیرتون را از خداوند بگیرید. ممنون

    1. ن.ق می‌گوید

      با سلام و با عرض معذرت بعنوان یک ادم نیازمند واقعی متاسفانه کار خیر و کمک به نیازمندان ابرومند فقط در حد حرف و شعار است و اگه موردی هم انجام گیرد با عرض پوزش فقط بخاطر اسم و رسم میباشد که درواقع همون ریاکاریست! یعنی کو یه انسان باشرافت و خیر واقعی که مثلا در همین سامانه ویکی نیکی و راه پرداخت عملا به اون نیازمندی که خود را کوچک کرده و دست نیاز بسوی شما دراز کرده ، کمک کرده یا کمک کنه!؟ ببخشید و معذرت میخوام. یک جانباز نیازمند و محروم از شهرستانی محروم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.