راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۰۰۰ کاربر مالک ۴۰ درصد از کل بیت‌کوین‌ها هستند

سرمایه‌گذاران ارز رمزنگاری شده اگر بدانند که ۴۰ درصد از کل سرمایه بازار بیت‌کوین تنها در دست ۱۰۰۰ کاربر است که می‌توانند قیمت‌ها را بالا و پایین کنند، خواب از سرشان می‌پرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرمایه‌گذاران ارز رمزنگاری شده اگر بدانند که ۴۰ درصد از کل سرمایه بازار بیت‌کوین تنها در دست ۱۰۰۰ کاربر است که می‌توانند قیمت‌ها را بالا و پایین کنند، خواب از سرشان می‌پرد.

مالکان مقادیر عظیم بیت‌کوین، که به آن‌ها نهنگ می‌گویند به علت قدرت تأثیرگذاری بالایشان در بازار ارز رمزنگاری شده، به منبع نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند.

طبق گفته آرون براون، مدیر سابق و سرپرست تحقیقات بازارهای مالی شرکت مدیریت سرمایه ای‌کیوآر، آن‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند نیمی از دارایی خود را بفروشند بنابراین قبل از آن قیمت‌ها را به‌صورت مصنوعی بالا ببرند.

به‌علاوه این مالکان سال‌هاست یکدیگر را می‌شناسند و پتانسیل آن وجود دارد که با هم تماس بگیرند تا بازار را بالا یا پایین ببرند.

گری رأس، یک حقوق‌دان سهام و اوراق در شرکت رأس‌اند شولگا، به بلومبرگ گفت: «نکته اینجاست که به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد بیت‌کوین از آنجایی که این یک ارز رمزنگاری شده است و اوراق بهادار تلقی نمی‌شود، ممنوع نیست.»

بنابراین هیچ محدودیتی برای این وجود ندارد که گروهی توافق کنند برای بالا بردن قیمت‌ها، به میزان لازم دست به خرید بزنند و بعد فوراً دارایی خود را فروخته و به‌صورت پول نقد از بازار خارج کنند.

به نظر مشکل می‌رسد که به این زودی‌ها قانون‌گذاران بتوانند به قوانین غیر شفاف تجارت ارزهای رمزنگاری شده سروسامان بدهند.

آری پائول، یکی از مؤسسان شرکت سرمایه‌گذاری بلاک‌تاور، به بلومبرگ انگلیسی گفت: «مانند آن‌چه در هر بازار سرمایه‌ای وجود دارد، صاحبان مقادیر بالای هر نوع سرمایه و مؤسساتی که سهم بالایی از بازار دارند، می‌توانند برای دست‌کاری قیمت‌ها، با هم تبانی کنند و در مواردی این کار را انجام می‌دهند.»

در بازار ارزهای رمزنگاری شده ریسک چنین دست‌کاری‌هایی بسیار بالاست چرا که این بازارها خیلی جوان و نوپا هستند و ماهیت دارایی‌ها هم خیالی و فرضی است.

درحالی‌که در بازار ارز رمزنگاری شده هیچ شفافیتی وجود ندارد، سرمایه‌گذاران معمولی اغلب هیچ خبری از برنامه‌ها و انگیزه‌های «نهنگ‌ها» ندارند. تبادلات بیت‌کوین به‌صورت بی‌نام‌ونشان و از طریق مجموعه‌ای از کدهای کامپیوتری انجام می‌شود.

برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در آینده بازار ارزهای رمزنگاری شده، «نهنگ‌ها» دارایی‌های دیجیتال خود را خواهند فروخت و بازار را خالی می‌کنند.

در مقابل، برخی دیگر معتقدند نهنگ‌ها دارایی‌های خود را به‌یک‌باره نخواهند فروخت چرا که آن‌ها به پتانسیل بلندمدت ارزهای رمزنگاری شده امید بسته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.