راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکنولوژی در سال ۲۰۱۸ به چه سمتی می‌رود؟

دنیای اقتصاد / بالاخره سال جدید میلادی از راه رسید تا روزهای تقویم نو شده و آماده ثبت اتفاقات تازه شوند. صنعت تکنولوژی که همیشه آبستن رخدادهای تازه و متفاوت است، امسال منتظر وقوع اتفاقات جدیدی است. کارشناسان معتقدند این صنعت در سال ۲۰۱۸ قدرتمندتر و بزرگ‌تر خواهد شد. با این اوصاف انتظار می‌رود دنیای تکنولوژی در سال جدید شاهد رشد تقاضا برای قانون‌گذاری باشد، نتفلیکس دچار مشکلی بزرگ و جدی شود و رشد واقعیت افزوده سرعت بیشتری بگیرد.

بعد از سال‌ها رشد بی دردسر و حضور در صدر اخبار، غول‌های تکنولوژی در سال گذشته میلادی با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شدند که بیشتر ناشی از نگرانی از نقش آنها در جامعه بودند. بعد از این بحران روابط اجتماعی، احتمالاً هیچ کس به اندازه غول‌های تکنولوژی از فرارسیدن سال نو میلادی خوشحال نمی‌شود. متاسفانه برای این شرکت‌ها نشانه‌های اندکی از کاهش این واکنش‌ها در سال ۲۰۱۸ وجود دارد. با این حال اما ادامه روند مشکلات شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در سال جدید، تنها چیزی نیست که برای این صنعت پیش‌بینی می‌شود. در مقابل صنعت تکنولوژی و بزرگ‌ترین بازیگران آن احتمالاً شاهد ترکیبی از اتفاقات خوب و بد در سال ۲۰۱۸ خواهند بود. با این اوصاف همان‌طور که با سال ۲۰۱۷ خداحافظی می‌کنیم، مهم‌ترین پیش‌بینی‌های مجله بیزینس اینسایدر برای صنعت تکنولوژی در سال ۲۰۱۸ را می‌خوانیم.

 

تمایل بیشتر برای تنظیم مقررات در آمریکا

شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در طول این سال‌ها بدون هیچ نگرانی از جانب دولت آمریکا که به محدود شدن قدرت آنها یا تعیین تکلیف برای آنها منجر شود، رشد کرده‌اند. در واقع کسی در تالارهای قدرت به‌طور جدی درباره تنظیم مقررات و قانون‌گذاری برای شرکت‌های بزرگ تکنولوژی صحبت نمی‌کند؛ اما گویا شرایط در حال تغییر است. واکنش‌های عمومی در برابر غول‌های تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ به درون سالن‌های مجلس سنا راه یافته تا درنهایت به یکی از اولین تلاش‌های قابل توجه برای نظارت قانونی بر بعضی از این شرکت‌ها منجر شود؛ قانون تبلیغات صادقانه. این قانون مطرح شده افراد را به قرار دادن تبلیغات سیاسی روی سایت‌های اینترنتی مانند فیس‌بوک و گوگل ملزم می‌کند تا همان قوانین شفافی را که در تلویزیون، رادیو و مطبوعات وجود دارد، دنبال کند. گرچه این قانون هنوز تصویب نشده است، اما تلاش برای چنین قانون‌گذاری‌هایی همچنان ادامه دارد. این قوانین مواردی بیش از تبلیغات سیاسی را شامل می‌شوند. هرچند تصویب چنین قوانینی با نظارت کنگره‌ای با اکثریت جمهوری‌خواهان آن هم در چنین فضای سیاسی سخت به نظر می‌رسد، اما افزایش توجه و تمرکز قانون‌گذاران به صنعت تکنولوژی بسیار بااهمیت است.

 

دیزنی بزرگ‌ترین رقیب نتفلیکس خواهد شد

نتفلیکس نگرانی‌های زیادی برای سال جدید دارد، چون دیزنی به وضوح در حال رشد و تبدیل شدن به رقیبی جدی است. پیشنهاد دیزنی برای خرید بیشتر سهام شرکت «فاکس قرن ۲۱» کاملاً با هدف غلبه بر نتفلیکس مطرح شده است. با این حال حتی اگر دولت جلوی این معامله را بگیرد، دیزنی همچنان جایگاه بزرگ‌ترین رقیب نتفلیکس را در اختیار می‌گیرد. در سال جدید میلادی این غول هالیوودی اولین سرویس استریم (پخش آنلاین) مستقل خودش را معرفی خواهد کرد. این سرویس مجموعه‌ای کامل و تاثیرگذار از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این‌ها، دیزنی ESPN را هم در اختیار دارد که سرانجام قرار است سرویس استریم ویدئو خودش را برای علاقه‌مندان برنامه‌های ورزشی ارائه کند. درنهایت اگر معامله دیزنی با فاکس به نتیجه برسد، جایگاه دیزنی در رقابت با نتفلیکس بسیار بهتر خواهد بود. دیزنی برنامه‌های ورزشی زنده بیشتر، مالکیت‌های معنوی ارزشمند بسیار بیشتر و مجموعه بزرگی از سریال‌های تلویزیونی از شبکه FX را در اختیار دارد. از طرفی دیزنی به‌تازگی اعلام کرده است که تصمیم دارد فهرست مجموعه‌های خودش را از نتفلیکس بیرون بیاورد تا به این ترتیب نتفلیکس مجبور شود برای جایگزینی این عناوین میلیاردها دلار هزینه کند.

 

برندهای مصرفی چینی به بازار هجوم می‌آورند

اپل و سامسونگ بازار موبایل هوشمند آمریکا را در اختیار دارند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی comScore، کاربران آی‌فون ۴۵ درصد از کاربران اینترنت بی‌سیم آمریکا روی موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارند. این رقم برای کاربران موبایل‌های هوشمند سامسونگ به ۲۹ درصد می‌رسد تا به این ترتیب برندهای دیگر حضور پررنگی در بازار آمریکا را تجربه نکرده باشند. با این حال اما دو برند بزرگ تولیدکننده موبایل‌های هوشمند چینی یعنی هوآوی و شیائومی که محصولاتشان در بازارهای در حال توسعه محبوبیت زیادی دارند، از حاکمیت اپل و سامسونگ بر بازار آمریکا نترسیده‌اند. هوآوی تصمیم دارد از اوایل سال نوی میلادی فروش موبایل هوشمند جدیدی را با همکاری شرکت AT&T در آمریکا آغاز کند. این در حالی است که شیائومی هم با دو شرکت AT&T و Verizon در حال مذاکره است. این در حالی است که بازار داغ موبایل‌های هوشمند پر از شرکت‌های تولیدکننده‌ای است که تلاش کرده‌اند تا جایگاه اپل و سامسونگ را بگیرند و هنوز موفق نبوده‌اند؛ شرکت‌هایی مانند HTC، Motorola، Essential، ZTE، Google و برندهای دیگر. نکته مهم این است که اگر محصول متفاوت و منحصر به فردی تولید نکرده و آن را از طریق شرکت‌های مخابراتی اصلی ارائه نکنی، نمی‌توانی در بازاری مانند آمریکا دوام بیاوری.

 

آمازون می‌آید

شرکت بزرگ آمازون در سال جدید میلادی علاوه بر خرید آنلاین، به بخش‌های بیشتری از زندگی ما وارد خواهد شد. حالا شرکت آمازون تصمیم دارد علاوه بر افزایش حضورش در فروشگاه‌های فیزیکی، فعالیت خودش را به حوزه‌های دیگری مانند داروسازی، تبلیغات دیجیتالی و صادرات هم گسترش دهد. این شرکت به سرعت در حال تغییر خودش از یک فروشگاه زنجیره‌ای دیجیتالی ساده به یک غول تجاری است که به‌زودی می‌تواند به شکلی عملی در همه آنچه ما نیاز داریم و مصرف می‌کنیم، وارد شود. در گذشته تغییرات آمازون برای گسترش فعالیت‌هایش به کندی انجام می‌شد. برای مثال وقتی این شرکت اعلام کرد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی Whole Foods را خریده است، قیمت سهامش کاهش یافت، حالا اما می‌توان تصور کرد که ورود آمازون به بازار داروخانه‌ها یا ساخت و سازها چه رقابت گسترده‌ای را می‌تواند ایجاد کند.

 

رشد حباب واقعیت افزوده

تکنولوژی واقعیت افزوده که تصاویر مجازی را روی تصاویر واقعی قرار می‌دهد، به‌تدریج در حال جایگزین شدن با تکنولوژی مشابهش یعنی واقعیت مجازی است. اپل، گوگل، فیس‌بوک، اسنپ‌چت و تقریباً هر شرکت مهم دیگری در صنعت تکنولوژی در حال نفوذ بیشتر در حوزه دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده است تا به این ترتیب بعد از موبایل‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها بتوانند عرصه جدید دنیای تکنولوژی را هم تجربه کنند. با این همه اما هنوز محصولات شاخص و قابل‌توجهی در این حوزه ساخته و عرضه نشده‌اند. موبایل‌های هوشمند شاید اولین پلت‌فرم‌هایی هستند که دسترسی به این تکنولوژی را برای کاربران فراهم آورده‌اند، با این همه انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت‌های تکنولوژی در حوزه واقعیت افزوده و دسترسی بیشتر افراد دنیا به این تکنولوژی باشیم. دوبرابر شدن حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه خود نشانه قابل‌توجهی از رشد این تکنولوژی در سال جدید میلادی است.

 

هوش مصنوعی فراگیر می‌شود

در سال ۲۰۱۸ باید منتظر ورود هوش مصنوعی به تمام کامپیوترها باشیم تا به این ترتیب این کامپیوترها اطلاعات جدید را با همه آنچه از دنیا می‌دانند پردازش و تحلیل کنند. خودروهای خودران از هوش مصنوعی بهره می‌برند تا بتوانند مسیریابی کنند و برانند. دستیار صوتی هوشمند الکسای شرکت آمازون هم از این تکنولوژی استفاده می‌کند تا متوجه شود که شما دقیقاً چه کالایی را می‌خواهید بخرید. گوگل از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد تا به‌صورت خودکار عکس‌های شما را بر اساس مکان یا تشخیص چهره در آلبوم‌های مختلف دسته‌بندی کند. در حقیقت هوش مصنوعی امیدبخش‌ترین و مفیدترین مفهوم تکنولوژی است که در حال‌حاضر در اختیار داریم، حتی اگر لزوماً هر روز از آن استفاده نکنیم. این تکنولوژی به شرکت‌های مختلف برای توسعه بیشتر کمک می‌کند و اهمیت زیادی برای رشد آینده آنها دارد. با این اوصاف هر شرکتی که نتواند اهمیت هوش مصنوعی برای رشد آینده‌اش را درک کند، محکوم به شکست خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.