راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تا 1400 در ایران دست‌کم به ۶۰ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه نیاز داریم

ناصر غانم‌زاده، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه اُپاتان؛ شنبه پرس / در یکی از پنل‌های یلدای استارت‌آپی سعید رحمانی، مدیرعامل سرآوا، عنوان کرد برای اینکه ۱۴۰۰ استارت‌آپ فعال در مراحل مختلف در اکوسیستم استارت‌آپی ایران داشته باشیم (که عدد زیادی هم نیست)، در چهار سال آینده دست‌کم به ۶ هزار میلیارد تومان (معادل ۱.۴ میلیارد دلار) سرمایه نیاز داریم.

روشن است که این نیاز حداقلی و فقط برای رسیدن به ۵ یونیکورن (شرکت‌هایی که ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارند) است. توجه کنید که این اعداد برای داشتن یک اکوسیستم سالم اما معمولی است و برای پیشتاز بودن کافی نیست. برای نمونه توجه شما را به این جلب می‌کنم که سرمایه‌گذاری‌ای که امسال تنها در شهر لندن انجام شده بیش از دو برابر این مقدار است. پس بدیهی است که اگر بخواهیم اکوسیستمی پیشتاز داشته باشیم به سرمایه‌ای خیلی بیشتر از اینها نیاز خواهیم داشت؛ اما در حال حاضر سؤال این است که برای اینکه به همین اعداد برسیم حدوداً به چه تعداد شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه (VC Firm) نیاز خواهیم داشت؟!

من حدود ۷ ماه پیش در یک مجموعه توییت پیش‌بینی کرده بودم که بین ۴۰ تا ۱۶۰ شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فعال نیاز داریم. منظور از شرکت سرمایه‌گذاری فعال، شرکتی است که واقعاً سرمایه‌گذاری می‌کند و نه آن‌هایی که اسم‌شان هست ولی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند! اکنون می‌خواهم بر اساس میزان سرمایه موردنیاز که در ابتدای یادداشت به آن اشاره شد، بررسی کنم که به چه تعداد وی‌سی نیاز است.

بیایید فرض کنیم تا سال ۱۴۰۰ هر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه در قالب چندین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC Fund) زیرمجموعه‌اش، به طور میانگین ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه تحت مدیریت (AUM) خواهد داشت. (دقت کنید که ما در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانهٔ بورسی ۱۰ میلیارد تومانی هم داریم.) پس برای رسیدن به عدد ۶۰۰۰ میلیارد تومان، دست‌کم به ۶۰ صندوق ۱۰۰ میلیارد تومانی فعال نیاز خواهیم داشت.

این در حالی است که به گزارش انجمن وی‌سی کشور، از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط اعضای آن انجمن حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. با توجه به اینکه همه شرکت‌هایی که در اکوسیستم سرمایه‌گذاری کرده‌اند در زمان آماده‌سازی این گزارش عضو این انجمن نبوده‌اند. می‌توان در خوش‌بینانه‌ترین حالت گمانه زد که حجم کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این مدت سه برابر این میزان، یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

رشد ۱۰ برابری؟!

پس برای اینکه به این اعداد برسیم در چهارسال پیش رو باید دست‌کم ۱۰ برابر ۴ سال گذشته، سرمایه‌گذاری جسورانه صورت گیرد. من معتقدم که علاوه‌بر حجم سرمایه‌گذاری، در تعداد شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه فعال هم به رشدی حداقل ۱۰ برابری نیاز خواهیم داشت. به بیان دیگر نیاز داریم تا دست‌کم ۶۰ تا ۸۰ شرکت سرمایه‌گذاری فعال داشته باشیم تا یک اکوسیستم سالم و معمولی داشته باشیم و برای پیشتاز شدن در این زمینه هم دست‌کم ۱۰۰ تا ۱۶۰ شرکت سرمایه‌گذاری فعال نیاز است. اینکه چگونه می‌توانیم به این اعداد و حجم سرمایه‌گذاری برسیم، خودش حدیثی است مفصل!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.