راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هفتمین مراسم بزرگداشت پژوهشگران منتخب حوزه پولی و بانکی برگزار شد

هفتمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری امروز 21 آذرماه با معرفی پژوهشگران منتخب بانک مرکزی، پژوهشگران منتخب پژوهشکده پولی و بانکی، پژوهشگران منتخب نظام بانکی، پژوهشگران منتخب بانک‌ها برگزار شد. در این مراسم علی دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی و ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این مراسم علی دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه در شرایط کنونی اقتصاد که نظام بانکی با دشواری همراه است، تلاش همکاران ما در بانک مرکزی شایسته تقدیر است، بیان کرد: «نظام بانکی کشور وارد مرحله‌ای شده که باید با تخصص اداره شود. با توجه به عدم تعادل در نظام بانکی راهی جز توسل به روش‌های علمی برای حل آن وجود ندارد و پژوهشکده پولی و بانکی در همین مسیر حرکت می‌کند.»

او گفت: «تغییر جهت‌گیری تحقیقات از آکادمیک به کاربردی، تغییر دوره‌های آموزشی دانش‌افزایی به دوره‌های کاربردی و جامع، جهت‌گیری کتاب‌های منتشره از کتاب‌های تئوریک به کتاب‌های کاربردی، ارتباط تنگاتنگ با بانک مرکزی و … رویکردهای نوین پژوهشکده پولی و بانکی بوده است.»

در ادامه دکتر ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه تمرکز بر پژوهش کاربردی با توجه به نیازهای نظام بانکی کشور پربرکت است، گفت: «این مراسم برای بانک مرکزی فرصتی است تا اهمیت پژوهش و پژوهشگران در تحقق نظام بانکی کشور را مورد توجه قرار دهد و از ظرفیت صاحب‌نظران حداکثر استفاده را ببرد. بهره‌‌مندی از پژوهش‌های مؤثر، عاملی مهم در جهت ارتقا و استقلال یک کشور است. نقش پژوهش نیز در توسعه پایدار، انکارناپذیر و نیروی محرک آن در حوزه‌های فرهنگ، جامعه و … است که امکان گسترش مرزهای دانش را در بلندمدت فراهم می‌کند.»

او ادامه داد: «در کشورهای توسعه‌یافته به پژوهش‌های علمی و کاربردی توجه قابل توجهی می‌شود و حداقل سه تا پنج درصد از تولید ناخالص آن‌ها به پژوهش اختصاص پیدا می‌کند. آن‌ها این امر را یک سرمایه‌گذاری پرسود برای رفاه بلندمدت خود می‌دانند نه یک هزینه. در کشور ما متاسفانه علی‌رغم اشراف به اهمیت این حوزه، مسائل ساختاری همچنان در این حوزه وجود دارد. باید بودجه تحقیق و پژوهش کشور تا سال 1404 به چهار درصد تولید ناخالص داخلی برسد اما این مقدار که یکی از معیارهای توسعه است، همچنان حدود نیم درصد است؛ این موضوع خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است و باید برای آن، تلاش مضاعف کرد.»

عمق بخشیدن به خدمات مالی با تحقیق و توسعه

سیف با بیان اینکه نظام بانکی کشور ازجمله مهم‌ترین عرصه‌هایی است که نیاز به تجاری‌سازی ایده‌های پژوهشی در آن احساس می‌شود، گفت: «پژوهش‌هایی مورد استقبال هستند که می‌توانند با خلق یک رویه خاص و نوآوری، زمینه‌های توسعه خدمات و عملکرد نظام بانکی را فراهم کنند. در دهه‌های اخیر حجم بالای مراودات مالی و نقل‌وانتقال منابع و اطلاعات در بستر نرم‌افزارهای نهادهای مالی است. طیف مختلف ابزارهای پرداخت و ارائه خدمات بانکی دیجیتال نیز، ابعاد جدیدی در بانکداری بین‌المللی ایجاد کرده است. امروزه آگاهی مردم از رویدادهای جهان، به‌گونه‌ای است که نمی‌توان به استانداردهای ناکارآمد در پاسخگویی به نیازهای مشتریان، بسنده کرد.»

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ضروری است با تحقیق و توسعه به خدمات مالی عمق بخشید، به مواردی که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: «تقویت ارتباط نظام بانکی با مراکز پژوهشی، ثبات مدیریت در نظام بانکی، استفاده از همه ظرفیت‌ها در همه سطوح بانک‌ها، تاکید بر تلفیق پژوهش و خلاقیت با امور اجرایی خدمت‌رسانی بانک‌ها و لزوم توجه به آموزش اصول و اسلوب‌های متداول در بانکداری روز دنیا ازجمله این موارد هستند.»

سیف، دولت و بانک مرکزی را متعهد به بهره‌برداری از یافته‌های کارشناسی خواند و گفت: «دراین‌باره پژوهش‌های معتبر، اصلی غیرقابل‌اغماض در رویکردهای بانک مرکزی است که باید به مواردی چون اصلاح و ارتقای نظام بانکی، ارتقای سازوکار نظام ارزی، ارتقای سازوکار مدیریت سود بانکی، پایدارسازی تورم در سطوح پایین، تأمین مالی غیرتورمی پولی و ارتقای بانکداری توجه کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.