راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انطباق شرکت‌های پرداخت الکترونیک با استانداردهای جهانی بهبود 70 درصدی داشته است‌

به گزارش روابط عمومی شاپرک، به جهت تحقق هدف نظارتی شرکت شاپرک، طی سال‌های 92 تا 95 هشت دوره ممیزی جامع بر اساس الزامات شاپرک و بانک مرکزی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت انجام گرفته که طی آنها 1400 الزام در 130 صفحه مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن به بانک مرکزی گزارش شده است که نتیجه اقدامات صورت گرفته، ارتقای میانگین شرکت‌های پرداخت در کیفیت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و بهبود شاخص‌های فنی- امنیتی در سال 1392 از عدد 17 درصد به بیش از 90 درصد در سال 1395 بوده است.

شرکت شاپرک بر اساس دستور بانک مرکزی باید مطابق با الزامات و مقررات تدوین شده، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت را مورد ممیزی و صحت سنجی قرار دهد. بر همین اساس در ابتدای تشکیل شرکت، کارشناسان شاپرک، فرآیندهای مطالعه، بومی‌سازی و تدوین الزامات شرکت‌های پرداخت را آغاز کردند و پس از اخذ تأییدیه بانک مرکزی این الزامات به شرکت‌ها ابلاغ شد. بر اساس الزامات یادشده، ممیزی‌های اولیه صورت گرفت.

در ادامه و طی سال­های بعد، نیاز به تکمیل مستندات و ایجاد یک‌رویه و مستند جامع‌تر برای ممیزی احساس شد و بدین منظور، مستند توصیف ممیزی جامع از الزامات و مقررات بانک مرکزی و شرکت شاپرک تهیه و در اختیار شرکت ارائه‌های دهنده خدمات پرداخت قرار گرفت. در این سند، جزییات ممیزی از حوزه‌های مختلف به همراه چارچوب ممیزی جامع بیان شده است. این چارچوب از پنج بخش اصلی ذیل تشکیل شده است؛ شاخص‌های عملیاتی، الزامات فنی، الزامات اجرایی، الزامات امنیت اطلاعات و همکاری مدیریتی. بخش‌های یادشده به یازده بخش تقسیم‌بندی شده‌اند که در نمودار زیر آورده شده‌اند.

با اجرای مستند توصیف ممیزی جامع از الزامات و مقررات، شرکت‌های پرداخت در قالب یک چارچوب جامع، هدفمند و امتیازگرا، مورد ارزیابی و صحت سنجی قرار گرفتند. بدین ترتیب، شرکت شاپرک قادر به تغییر سالانه وزن آیتم‌های ممیزی مطابق با نیاز کشور و میزان حساسیت آن‌ها بود و کارآمدی آیتم‌ها و نیازسنجی الزامات با دقت بالاتری مورد ارزیابی قرار گرفت.

ممیزی از شرکت‌های پرداخت هرساله دوبار با برگزاری قرعه‌کشی زمان‌های ممیزی با حضور مدیران عامل شرکت‌های پرداخت صورت گرفته است. در هر مرتبه پس از انجام ممیزی، با دعوت از مدیران عامل هر شرکت پرداخت، نواقص به‌صورت رسمی به ایشان ارائه گردید و بازه زمانی جهت رفع موارد عدم انطباق به هر شرکت اختصاص داده شد. مجدداً به‌منظور صحت سنجی از رفع موارد عدم انطباق، ممیزی از نواقص صورت گرفت و نتایج به بانک مرکزی ارسال گردید.

امسال نیز از ابتدای مهرماه، ممیزی جامع از الزامات و مقررات تا پایان دی‌ماه سال جاری به مدت 4 ماه در حال انجام بوده و پس از تهیه گزارش‌های لازمه نتایج به بانک مرکزی ارائه خواهد گردید. همچنین تاکنون شرکت شاپرک اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های پرداخت ننموده و در صورت نیاز، پس از اخذ نظر بانک مرکزی این کار صورت خواهد پذیرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.