راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراقب مکالمات خصوصی خود حتی در فضای مجازی باشید!

در روزهایی که در فضای مجازی ارتباطات روزبه‌روز در حال گسترش هستند، بسیاری از افراد نمی‌دانند که چه حقوقی دارند و ممکن است در چه دردسرهایی بیفتند. تهدید و توهین به اشخاص در فضای مجازی می‌تواند به صورت جدی دردسرساز شود؛‌ همچنین مکالمات خصوصی با افراد نباید افشا شوند و در صورت انتشار مکالمات خصوصی، شخص منتشر کننده رسماً یک اقدام غیر قانونی انجام داده است. خیل عظیمی از کاربران فضای مجازی اطلاعات به شدت کمی از قوانین حاکم بر این فضا دارند و انتظار می‌رود سطح آگاهی همگانی رفته رفته بالا برود.

بهاره شوقی / ‌افشای اطلاعات خصوصی دیگران، توهین و فحاشی و تهدید – هر چند مجازی صورت بگیرد- در قانون جرم شناخته می‌شوند.

‌۱-افشای هر چیزی اعم از عکس، فایل صوتی یا اسکرین شات مکالمات خصوصی، ساختن اکانت (حساب کاربری) تقلبی برای کسی و نشر اطلاعات آن شخص در آن صفحه که باعث ریختن آبروی شخص بشود، «افشای اطلاعات خصوصی دیگران» محسوب می‌شوند.

طبق ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای، افشای اطلاعات خصوصی دیگران در فضای مجازی جرم است و برای این جرم «جزای نقدی» و یا «دو سال حبس» در نظر گرفته شده.

‌۲-جرم «توهین» می‌تواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار، فحاشی در فضای مجازی، مکالماتی که باعث آزار جنسی افراد باشد. آب دهان روی دیگری انداختن، یا برداشتن خشونت‌آمیز کلاه یا روسری با توجه به اینکه عرفا باعث تحقیر شخص است، می‌تواند توهین کیفری تلقی بشود. توهین به شرطی که به شخص خاص و نه به گروه یا افراد مبهم شده باشد قابل پیگیری است.

ضمناً فحش‌های ناموسی، علاوه بر توهین جنبه تهمت دارند و در صورتی که قابل اثبات باشند، مجازات سنگین‌تری بری آنها تعریف شده.

طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد، از قبیل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک، چنانچه ناموسی نباشد، تا ۷۴ ضربه شلاق یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی مجازات دارد. ضمناً نوشتن الکترونیکی (نظیر انتشار در اینترنت یا ارسال ایمیل) طبق قانون جدید مجازات اسلامی جرم انگاشته شده.

‌۳-«تهدید» افراد یا وابستگان آنها به ایجاد مزاحمت یا آسیب، اعم از جانی، مالی و روانی جرم است. از سال ۶۶ هر تهدیدی که به صورت مجازی یا حتی تلفنی باشد جرم انگاشته شده و حضوری یا غیابی بودنش تفاوتی در مجازات ندارد.

طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی، هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری تهدید کند، چه تقاضای وجه یا چه درخواست انجام کاری داشته باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. تهدید در صورتی قابل پیگیری است که واضح باشد؛ یعنی تهدیدکننده به وضوح به قتل، ضررهای مادی، معنوی، شرفی و افشای سرخود یا بستگانش تهدید کند. جملاتی مثل «به حسابت می‌رسم» یا «هرچی دیدی از چشم خودت دیدی» تهدید محسوب نمی‌شوند.

اسکرین شات مکالمه برای پلیس مدرک محسوب می‌شود و ساختگی بودن یا نبودنش به راحتی قابل فهم است. جالب است بدانید که در آمریکا چندین نفر را به‌خاطر تهدید افراد با استفاده از ایموجی اسلحه بازداشت کردن و اپل در آپدیت جدید خود به‌جای هفت تیر از تفنگ آب‌پاش استفاده کرد. چیزی که خیلی‌ها نمی‌دانند این است که حتی اگر با هویت ناشناس و به صورت مجازی اقدام به این سه مورد کنند، از طریق آی‌پی کاملاً قابل شناسایی هستند. بات ناشناس تلگرام، اکانت فیک توییتر، اینستاگرام یا تلگرام تفاوتی ندارند.

مشکل بزرگی که باعث می‌شود این جرائم در حال افزایش باشند، عدم اطلاع افراد از حقوق خود و یا مراجعه نکردن به پلیس سایبری است. بر خلاف تصور اکثر افراد، اخیراً بیشتر جرائم اینترنتی به‌راحتی قابل اثبات هستند و در ایران هم جدی گرفته می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.