راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک‌ها می‌تواند سود بانک‌ها را تا یک میلیارد پوند کاهش دهد

بانک انگلیس (Bank of England) معتقد است که بانک‌ها ریسک‌هایی که از جانب استارت‌آپ‌های فین‌تک بر آن‌ها تحمیل می‌شود را دست‌کم می‌گیرند.

این بانک در گزارش تست استرس خود نوشته است که فین‌تک‌ها می‌توانند:

  • درآمد حاصل از مازاد برداشت در بانک‌ها را کاهش دهند
  • درآمد حاصل از کارمزد سرویس‌های بانکی را از بین ببرند
  • به‌دلیل جابجایی حساب بیشتر توسط مشتری، می‌توانند ریسک نقدینگی را افزایش دهند
  • جذب و نگهداری مشتریان را برای وام‌دهندگان سخت‌تر کنند

بانک انگلستان پیش‌بینی کرده است که افزایش چنین رقابتی میان بانک و فین‌تک‌ها می‌تواند سود بانک‌ها را تا یک میلیارد پوند تحت تأثیر قرار دهد.

تأثیر فین‌تک در صنعت بانکی به‌قدری زیاد و قابل توجه شده که برای اولین‌بار در گزارش تست استرس بانک گنجانده شده است. تست استرس درواقع یک بازی جنگی برای بخش مالی است تا اطمینان پیدا کنند که وام‌دهندگان با اتفاقات وحشتناک اقتصادی کنار بیایند و مطمئن شوند که بحران مالی دیگری اتفاق نمی‌افتد.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که برای اولین‌بار تمام وام‌دهندگان بزرگ سربلند از این تست بیرون آمدند اما از طرفی هم به تهدید بزرگ فین‌تک برای بانک‌ها اشاره کرد.

زمانی که از مارک کارنی مدیر بانک انگلستان درباره تاثیر فین‌تک بر کسب‌وکارشان پرسیده شد، گفت: «بانک‌ها می‌توانند از مزایای فناوری‌های مالی برخوردار شوند و این موضوع سبب کاهش قیمت‌هایشان نیز می‌شود.»

او در ادامه گفت: «فرض اصلی بر این است که فین‌تک‌ها با کاهش قیمت‌ها می‌توانند هزینه جذب و نگهداری مشتریان را هم کاهش دهند.»

کارنی در ادامه گفت که این موضوع از دیدگاه مصرف‌کننده می‌تواند بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد. امکان جابجایی بانکی راحت و سریع مشتری می‌تواند هزینه‌های کسب‌وکاری وام‌دهندگان سنتی را افزایش دهد.

باتوجه به رقابت میان بانک‌ها وفین‌تک‌ها و حضور پررنگ فین‌تک در بخش بانکی، تخمین زده شده است که حاشیه سود خالص بانک‌ها تا پایان سال 2023، می‌تواند توسط فین‌تک‌ها تا 1.1 میلیارد پوند کاهش پیدا کند.

بانک انگلستان به این موضوع هم اشاره کرد که فشارهای رقابتی که توسط فین‌تک و به طور خاص بانکداری باز، ایجاد شده است می‌تواند باعث موجب ساختارشکنی بزرگ و سریع‌تری در مدل‌های کسب‌وکاری بانک‌ها نسبت به پروژه‌های بانکی شود.

با تمام این تفاسیر، بانک تاکید کرده است علی‌رغم اینکه فین‌تک می‌تواند تهدید جدی برای بانک‌های سنتی محسوب شود، اما از این بخش، حمایت می‌کند.

در دهه گذشته صنعت فین‌تک در انگلستان رشد به‌شدت چشمگیری داشته است و در حال حاضر ارزش آن 7 میلیارد پوند است. بانک‌هایی مانند گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان، بارکلیز و BNP Paribas بیشتر و بیشتر به سمت فین‌تک سوق پیدا کردند و سرمایه‌گذاری‌ها، مشارکت‌ها و نظارت‌های بیشتری در این بخش انجام می‌دهند و هدفشان هم باز کردن چنین آغوش گرمی به سوی فین‌تک‌ها این است که بتوانند هزینه‌های خودشان را پایین بیاورند.

منبع: Business Insider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.