راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کار در استارت‌آپ‌ها برای همه / در نشست خبری جشنواره توان‌تک چه گذشت؟

جشنواره توان‌تک با همکاری مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد و کسب‌وکارهای استارت‌آپی مانند اسنپ، دیجی‌کالا، کافه‌بازار، پازلی، چارگون، مهربانه، همگام، آپارات، پونز، الکام استارز و فاوا 21 تا 24 آذر ماه برگزار می‌شود. در نشست خبری این رویداد نیز که امروز در آستانه روز جهانی معلولین در مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار شد، منصوره پناهی، مدیرعامل مجتمع نیکوکاری رعد، وحید حجه فروش روابط عمومی رویداد، گلرخ بحری مدیر اجرایی رویداد، شاهین طبری، رئیس هیئت مدیره خیریه همگام و راشا شیدماهر مدیر ارشد بازاریابی اسنپ حضور داشتند و از اهداف برگزاری این جشنواره گفتند. هدف از برگزاری این رویداد اشتغال توان‌یاب‌ها و آشنایی کسب‌وکارها با دغدغه‌ها و مشکلات آنها به عنوان مشتریان و مخاطبان است.

 

آموزش به هدف اشتغال

به گفته حجه‌فروش، 11 درصد از جمعیت کشور یعنی چیزی حدود هشت تا 9 میلیون نفر در کشور توان‌یاب هستند. اما این افراد لزوما باری بر دوش جامعه و خانواده خود نیستند و می‌توانند در اجتماع فعالیت کنند و زندگی مستقلی داشته باشند. با این حال از ظرفیت این افراد در کشور استفاده‌ای نمی‌شود. حجه‌فروش گفت: «برای رویداد سه سرفصل در نظر گرفته شده که هدف همگی آنها اشتغال برای توان‌یاب‌ها است. اشتغال به صورت استخدام، کارآفرینی و آزادکاری سه روشی است که توان‌یاب‌ها می‌توانند در جامعه فعالیت داشته باشند و موضوع اصلی این رویداد نیز همین است.»

در ادامه این رویداد پناهی، مدیرعامل مجتمع رعد از مفهوم supporter employer صحبت کرد و گفت: «از سال 1979 این عقیده توسط مردی به نام گلدن شکل گرفت که همه آدم‌ها می‌توانند به خوبی کار و فعالیت کنند، اگر ما بدانیم چطور می‌توانیم به آنها کمک کنیم. در این رویکرد به توان‌یاب‌ها کمک می‌شود تا توانایی‌های خود را به خوبی بشناسند و آنها را تقویت کنند. در مرحله بعد آنها در یافتن شغل مناسب راهنمایی می‌شوند که با شرایط آنها هماهنگ باشد. کار اینجا تمام نمی‌شود و همیاران توان‌یاب‌ها در بازه زمانی به مدت یک تا سه سال به آنها کمک می‌کنند تا در کار خود موفق باشند، با مشکلات و محدودیت‌ها چگونه برخورد کنند، در محیط‌های اجتماعی چگونه ظاهر شوند و چطور می‌توانند به تنهایی در سطح اجتماع به صورت مستقل فعالیت داشته باشند.»

به عقیده پناهی، این مسئله امروزه در بسیاری از کشورها دنبال می‌شود. در ایران نیز آموزش‌های زیادی به معلولین داده می‌شود، اما خیلی از این آموزش‌ها هدفمند نیستند و به همین علت نیز وجود رویدادهایی مانند توان‌تک به توان‌یاب‌های ایران در فعالیت‌ها کمک می‌کند.

 

تعداد اپلیکیشن برای توان‌یاب‌ها کم است

گلرخ بحری، مدیر اجرایی رویداد از سه نوع کارگاه نام برد و توضیح داد: «در یکی از کارگاه‌ها به توان‌یاب‌ها طراحی وب و اپلیکیشن آموزش داده می‌شود. تیم پازلی در اینجا مسئولیت را به عهده دارند. در کارگاه دیگری درباره شرایط و نحوه فعالیت توان‌یاب‌هایی صحبت می‌کنند که می‌خواهند به صورت مستقل فعالیت کنند صحبت می‌شود و کارگاه سوم نیز که کافه بازار برگزاری آن را به عهده دارد دسترسی‌پذیری را محور قرار می‌دهد. به این صورت که استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌ها بتوانند محیط مجازی خود را برای کاربران توان‌یاب مناسب‌تر کنند و برای آنها ویژگی‌های خاصی طراحی کنند.»

به گفته او در این رویداد، بخشی نیز به عنوان پیچ توان‌یاب‌ها در نظر گرفته شده که در آن تیم‌های استارت‌آپی که برای توان‌یاب‌ها یا توسط خود آنها تشکیل شده می‌توانند در این بخش خود را معرفی کنند. بحری درباره تعداد آنها گفت: «متأسفانه تعداد اپلیکیشن‌های مربوط به توان‌یاب‌ها کم است و ما تلاش داریم با برگزاری این پیچ بسیاری از کسب‌وکارها را نسبت به نیازهای توان‌یاب‌ها آشنا کنیم. در این دیدارها، صاحبان کسب‌وکار با نیازها و دغدغه‌های توان‌یاب‌ها آشنا می شوند و در نتیجه بهتر می‌توانند اپلیکیشن‌هایی برای آنها طراحی کنند.»

شاهین طبری نیز در این نشست تجربیات خود از کار با توان‌یاب‌ها را بازگو کرد و گفت: «صرف اینکه فردی به لحاظ جسمی یا حتی ذهنی با محدودیت مواجه است به معنی عدم صلاحیت او برای انجام فعالیت‌های اجتماعی نیست. جمله‌ای از یونیسف نقل می‌شود که می‌گوید توان‌یابی که شغل دارد، توان‌یاب نیست. این رویداد نیز، یک رویداد بیزنسی کامل است. به دنبال هم‌افزایی بین کسب‌وکارها و توان‌یاب‌ها هستیم و هم نمایشگاه تخصصی در این حوزه برگزار می‌شود و هم شبکه سازی برای جذب و استخدام خواهیم داشت. بسیاری از توان‌یاب‌ها در گفت‌وگو با ما می‌گویند اشتیاق زیادی برای کار و فعالیت داریم اما فردی ما را نمی پذیرد، بنابراین به این فکر افتادیم که شاید برگزاری این رویداد بتواند نظر بسیاری از کارفرمایان کسب‌وکارها را به معلولیت تغییر دهد. با چنمد سامانه کاریابی نیز مذاکره کردیم تا متوجه شویم توان‌یاب‌ها برای استخدام به چه آموزش‌هایی نیاز دارند. به صورت کلی، هر اطلاعاتی که در این چند روز از جشنواره به دست می‌آید، برای ادامه کار ما ارزشمند خواهد بود.»

 

دو هزار راننده توان‌یاب در اسنپ

شیدماهر، مدیر بازاریابی اسنپ نیز در ادامه این نشست از همکاری این کسب‌وکار با معلولین گفت: «زمانی که مردم در شبکه‌های اجتماعی از تجربه‌های خود از سفر با راننده‌های معلول گفتند، به ذهن ما رسید تا به این مسئله توجه بیشتری نشان دهیم. اکنون چیزی حدود دو هزار نفر نیروی توان‌یاب در اسنپ فعال هستند که به صورت میانگین درآمد ماهیانه دو میلیون تومان دارند. اسنپ نیز به عنوان مسئولیت اجتماعی خود، آنها را از پرداخت کمیسیون معاف کرده است و حتی وام‌های تسهیلاتی خاصی برای خرید خودرو نیز به آنها اعطا می‌کند.»

به گفته او گروه فنی اسنپ نیز در تلاش هستند تا با انجام تغییراتی در فضای اپلیکیشن‌های مسافر و راننده کار را برای توان‌یاب‌ها راحت‌تر کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.