راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی نیوزلند یادداشتی با عنوان «ارزهای رمزنگاری‌شده، آشنایی با پول‌های نه‌چندان بامزه» منتشر کرد

بانک مرکزی نیوزلند یادداشت تحلیلی با عنوان «ارزهای رمزنگاری‌شده، آشنایی با پول‌های نه‌چندان بامزه» منتشر کرده است. در این مقاله به معرفی این ارزها، نحوه عملکرد آن‌ها، مکانیزم‌های بیت‌کوین و زنجیره بلوک، اهداف به‌کارگیری از ارهای رمزنگاری‌شده و معیارها و قوانین موردنیاز برای مصرف‌کنندگان و الزمات قانون‌گذاری آن پرداخته شده است.

این بانک در مقدمه این یادداشت نوشته است:

«این مقاله فناوری دفاتر کل توزیع‌شده ارزهای رمزنگاری‌شده را معرفی می‌کند. هدف ما این است تا درک عمومی نسبت به این تکنولوژی‌ها را افزایش دهیم، به برخی از ریسک‌های استفاده از این ارزها اشاره کنیم و درباره برخی از پیامدهای این فناوری برای مصرف‌کنندگان، سیستم‌های مالی، بخش سیاست پولی و قانون‌گذاری مالی صحبت کنیم. ارزهای رمزنگاری‌شده هیچ حضور فیزیکی ندارند اما به‌عنوان بهترین سیستم حسابرسی الکترونیک برای پیگیری تراکنش‌های افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارزها غیرمتمرکز هستند و هیچ مرکز و بخش مسئولی در قبال آن وجود ندارد.»

این بانک در این مقاله عنوان کرده است که در حالی‌که از این ارزها برای انجام تبادلات استفاده زیادی می‌شود، اما هنوز به‌طور کلی پذیرفته‌شده نیستند و از بیت‌کوین به‌عنوان پر استفاده‌ترین ارز یاد کرده که یک ذخیره‌کننده ناپایدار و ناقص ارزش است.

بخش اول این مقاله به معرفی ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری دفاتر کل توزیع‌شده می‌پردازد. در بخش دوم درباره مکانیزم‌های پرداخت و توصیف کلی ارزهای رمزنگاری‌شده صحبت شده و به رشد این ارزها و گسترش انواع جدید آن اشاره شده است. در این بخش و برای تسهیل درک مکانیزم‌ این ارزها، درباره نحوه انجام تراکنش‌های بیت‌کوینی نیز صحبت شده است.

در بخش سوم هم خواص پولی ارزهای رمزنگاری‌شده و همینطور برخی از استفاده‌های رایج آن بررسی شده است. در بخش چهارم هم به مفهومی که ارزهای رمزنگاری‌شده برای بخش‌های سیستم‌های مالی سنتی، سیاست پولی و مقررات مالی دارد، اشاره شده است. نهایتا در بخش پنجم هم نتیجه‌گیری انجام شده است.

شما می‌توانید برای دانلود و مطالعه این مستند اینجا را کلیک کنید.

منبع: Reserve Bank of New Zealand

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.