راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک BBVA با همکاری Wave اولین تراکنش بین‌المللی مبتنی‌بر زنجیره بلوک را انجام داد

بانک اسپانیایی BBVA برای خودکارسازی الکترونیکی ارسال اسناد مرتبط با معاملات صادرات/واردات میان اروپا و آمریکای لاتین، از راهکار زنجیره بلوک شرکت Wave استفاده می‌کند. با استفاده از فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و زنجیره بلوک Wave، این بانک اسپانیایی توانست تا زمان لازم برای ارسال، تأیید و انجام تراکنش‌های تجاری بین‌المللی را که معمولا بین یک هفته تا 10 روز طول می‌کشید، به دو و نیم ساعت کاهش دهد.

این پروژه که در حال حاضر به‌صورت پایلوت است، برای انجام یک معامله واقعی میان مکزیک و اسپانیا انجام شد. در این معامله شرکت اسپانیایی Frime بیش از 25 تن ماهی منجمد از شرکت مکزیکی Pinsa Congelados خریداری کرد. در این معامله پرداخت با استفاده از اعتبارنامه انجام شد که البته این شیوه پرداخت، یک شیوه رایج پرداختی برای انجام مبادلات تجاری بین‌المللی است.

چنین اعتبارنامه‌هایی مستلزم انجام فرانیدهای مختلفی است که در اکثر موارد به دلیل انجام بررسی‌های دستی و ارسال فیزیکی مدارک، باعث کندی و طولانی شدن فرایند می‌شود.

دنیل برنگر رئیس بخش تجارت مالی دیجیتال در راهکارهای مشتری بانک BBVA می‌گوید:

«این پروژه‌ای که ما با شرکت Wave انجام می‌دهیم در راستای بهبود کارایی تراکنش‌های تجاری بین‌المللی است. زمان لازم برای مدیریت اسناد و مدارک موردنیاز، به یک فرایند چندساعته کاهش پیدا کرد و تمام طرفین ازجمله بانک‌ها، صادرکنندگان و واردکنندگان نیز کاملا از وضعیت اسناد آگاه هستند.»

از دیگر ویژگی‌های این پروژه، امضای الکترونیکی اسناد، توزیع همزمان نسخه‌ها برای تمام طرفین و دریافت مالکیت اسناد در تمام مراحل است.

این پروژه قابلیت‌های بالقوه زنجیره بلوک در فرایند واردات و صادرات را نشان می‌دهد و به‌طور انحصاری روی ارسال سند الکترونیکی متمرکز است؛ اما می‌توان از این قابلیت در حوزه پرداخت نهایی کارت اعتباری نیز استفاده کرد.

این پروژه بخشی از تعهد BBVA به دیجیتال‌سازی بخش مالی خود و کارآمدسازی آن با استفاده از فناوری‌های درحال ظهور مانند زنجیره بلوک است.

منبع: BBVA.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.