راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سمینار علم داده با همکاری مرکز علوم داده آمستردام برگزار شد

سمینار علم داده نهم آذر ماه در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با همکاری مرکز علوم داده آمستردام برگزار شد. نخستین سخنران این همایش مارتین دی رایجک از دانشگاه آمستردام بود که به بررسی علم داده و موتورهای جست‌وجو پرداخت.

او سخنان خود را با ارتباط بین علم داده و بازیابی اطلاعات آغاز کرد و گفت: «درک رفتار کاربران نکته بسیار مهمی است. به‌عبارت دیگر دریافت اطلاعات درست، از افراد درست، در زمان درست و از راه درست باید مورد بررسی قرار گیرد. از مقدار زیادی اطلاعات واکنشی برای بهینه‌سازی سیستم‌ها استفاده کنید. شما با چگونگی کلیک کردن مخاطبان در فضای مجازی نیز می‌توانید، رفتار آنها را مورد بررسی قرار دهید.»

رایجک به تعریف علم داده پرداخت و گفت:« علم داده یک رشته بین رشته‌ای است و درمورد روش‌های علمی، فرآیندها و سیستم‌ها به‌منظور استخراج دانش از اشکال مختلف داده‌ها به‌صورت ساختاریافته یا غیر ساختاریافته بهره می‌برد.  بازیابی اطلاعات نیز عنصر اصلی در علم داده است. از اصول علم داده نیز برای پردازش، دست‌یابی به سطح گسترده‌ای از اطلاعات به‌منظور بهینه‌سازی سیستم‌های بازیابی استفاده می‌شود.»

سخنران بعدی این مراسم مارسل وارینگ از دانشگاه آمستردام بود. او به مبحث تصویرسازی اطلاعات در علم داده پرداخت و گفت:« با تصویرسازی درک اطلاعات آسان‌تر می‌شود و موضوعات گوناگون از جمله واکنش‌ها، نقشه راه، و … با بررسی گراف‌ها قابل درک است.»

او ادامه داد:«اطلاعات بسیار زیاد و هیجان‌انگیزی برای درک آنهاوجود دارد. از طرف دیگر تجزیه و تحلیل بصری نیز وجود دارد که گام موثری در همراه کردن کاربران و تحلیل‌ها با یکدیگر است. درنهایت تحلیل چندرسانه‌ای رسیدن به بلوغ نهایی است.»

وارینگ با باین اینکه تصویرسازی اطلاعات، توانایی‌های شناخت انسان را گسترش می‌دهد، گفت:« در علم داده تصویرسازی، دریافت ارزش داده‌هاست. تحلیل بصری نیز موجب هم‌افزایی بین انسان و ماشین می‌شود تا سطح گسترده‌ای از اطلاعات درک شود. تحلیل چندرسانه‌ای اما هنوز سال‌های اولیه حضور خود را تجربه می‌کند اما پتانسیل زیادی برای آن وجود دارد.»

1 دیدگاه
  1. مختاربرزین هستم می‌گوید

    سلام خسته من از ابلیگشن تا استفاده زیادی انجام میدم امتیام زیاده چرا در قرعه کشی اسم نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.