راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نهاوندیان از پرداخت دارایی مؤسسات مالی با سود ۱۵ درصد خبر داد

نهاوندیان با اشاره به مشکلات مؤسسات مالی گفت: «بانک مرکزی با خط اعتباری که تخصیص داد، قرار شد دارایی این بنگاه‌ها نقد شود و سپرده‌های این‌ها با سود  ۱۵ درصد پرداخت شود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور دیروز در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت سپرده‌های مردم در مؤسسات مالی و اعتباری متخلف اظهار کرد: «پنجشنبه و جمعه اطلاعیه‌هایی که توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری صادر شد، هم در رابطه با موسسه فرشتگان که در مرحله نخست بود و هم در رابطه با سه تعاونی اعتباری دیگر به نام‌های افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان تصمیم گرفته شد که جدول زمانی تعیین و پرداخت‌ها آغاز شد و به این ترتیب نگرانی و دغدغه بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از هم‌وطنانمان را که درگیر کرده بود برطرف شد.»

او افزود: «با تصمیمی که گرفته شد، قرار شد بانک مرکزی به میدان بیاید و با خط اعتباری که تخصیص داد، دارایی این بنگاه‌ها نقد شود و سپرده‌های این‌ها با سود قانونی ۱۵ درصد پرداخت شود. کسانی که ۱۰۰ میلیون سپرده داشتند، همه سپرده‌شان را با سود قانونی متعارف دریافت می‌کنند. سپرده‌گذارانی هم که میزان سپرده‌شان بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان است هم می‌توانند تا ۱۰۰ میلیون تومان را دریافت کنند.»

نهاوندیان اضافه کرد: «شاید بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد، مشکلشان برطرف می‌شود و بقیه بدهی‌های این‌ها را مؤسسات باید با نقد کنند. خوشبختانه ما این مسئله را که دغدغه‌هایی ایجاد می‌کرد را در حد همین تعاونی‌های اعتبار مدیریت کردیم.»

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: «البته عبرتی در سطح جامعه آموخته شد و آن اینکه مردم اگر می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، باید بدانند که ریسک کسانی که نرخ‌های بالا به آن‌ها وعده می‌دهند بالاست. اثر این مؤسساتی که اختلال ایجاد می‌کردند، پایین آمدن نرخ سود بازار بین بانکی بود.»

نهاوندیان در همین باره اظهار کرد: «این رقم ۲۸ درصد بود که امروز به ۱۸ درصد رسیده است و در اوراق ما هم این مسئله اثرگذار بوده است. حاصل این کاهش در آمار سپرده‌های بانکی از مهر ۹۵ تا مهر ۹۶، ۲۱ درصد افزایش سپرده‌ها را داشتیم که این نشان می‌دهد که مردم به سیستم بانکی اعتماد دارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.