راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین کافه فین‌تک توسن با موضوع پلتفرم نوآوری باز توسن بوم برگزار شد

دومین برنامه از سری مجموعه‌های کافه فین‌تک توسن، سه‌شنبه هفتم آذرماه در ساختمان اسفندیار شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) با موضوع پلتفرم نوآوری باز توسن بوم برگزار شد. هدف این برنامه که با حضور برخی مشتری‎‌های توسن در حوزه B2B برگزار شد، بیشتر درباره وضعیت کنونی و آینده توسن بوم و همینطور بیان تجربیات این مشتری‌ها از همکاری که با توسن دارند، بود.

در ابتدای این برنامه، سایه فرنیا مدیر فروش توسن بوم از آنچه که در این چند سال بر توسن بوم گذشت صحبت کرد و گفت که شرکت توسن حدود سه سال پیش با این هدف که استارت‌آپ‌های فین‌تکی را به خود جذب کند و پرورش دهد و به کمک آن‌ها سبد محصولات بانک‌ها را تکمیل کند، اکوسیستم توسن بوم را راه‌اندازی کرد.

توسن بوم در این مدت دو دوره هکاتون برگزار کرده و ثمره‌‌ای که داشته این است که در حال حاضر 13 استارت‌آپ فین‌تکی محصول عملیاتی‌شده دارند، بالای 20 استارت‌آپ در حال تست محصولاتشان هستند و از این 20 مورد، 12 استارت‌آپ به‌زودی محصولاتشان عملیاتی خواهد شد.

حوزه فعالیت این استارت‌آپ‌ها هم PFM، شبکه‌های اجتماعی، کیف پول، پرداخت های خرد و سرمایه‌گذاری است. همچنین 12 هم بانک به اکوسیستم توسن بوم متصل هستند.

برنامه با حضور دو مشتری توسن بوم یکی در حوزه بیمه و دیگری در حوزه بورس ادامه پیدا کرد تا هرکدام از این شرکت‌ها تجربه‌های همکاری‌شان با توسن را مستقیما با حاضرین در میان بگذارند.

یوسف قلاتی مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره یکی از مشتریانی بود که در کافه فین‌تک توسن حضور داشت. او پس از ابزار خوشحالی از حضور در این برنامه، معرفی کوتاهی از این شرکت بیمه‌ای ارائه داد و گفت که در حال حاضر 22 شرکت بیمه‌ای از محصولات فناوران استفاده می‌کنند.

قلاتی در ادامه گفت که از حدود یک سال و نیم قبل با شرکت توسن وارد مذاکراتی شد تا بتواند مشابه فعالیت‌های توسن بوم را در صنعت بیمه انجام دهد.

قلاتی در صحبت‌هایش گفت که همکاری شرکت فناوران اطلاعات خبره با توسن در سه حوزه پرداخت، واریز و صدور بیمه‌نامه انجام خواهد شد. بخش پرداختی این پروژه با نام «پرداخت ویژه توسن» انجام می‌شود که به کمک آن هرگونه پرداختی بدون اینکه نیازی به دریافت شماره شبا یا شماره حساب باشد و توسط فرم مشترکی که با همکاری توسن طراحی شده انجام خواهدشد. این فرم به‌عنوان یک حواله به فرد در زمان پذیرش داده می‌شود و از طریق این حواله و مراجعه به بانک می‌تواند مبلغ موردنیازش را دریافت کند.

همکاری دیگر میان این دو شرکت درخصوص ارائه یک صورت حساب ویژه بیمه است و فناوران اطلاعات خبره می‌تواند با همکاری توسن به تمام تراکنش‌های ریز شاپرکی دسترسی داشته باشد. دیگر همکاری مشترکی که قلاتی به آن اشاره کرد در حوزه واریز از طریق شماره شبا و شماره حساب و از طریق وب سرویس است.

مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره در صحبت‌هایش گفت: «همکاری دیگر ما با توسن برای ایجاد یک نوع شناسه خاص برای استفاده در صنعت بیمه است. ما با کمک شرکت توسن این شناسه را طراحی کردیم و تمام تراکنش‌هایی که بر اساس این شناسه‌ها انجام می‌شود در صورت حساب‌ها هم از طریق همین شناسه نشان داده می‌شود. تمامی این مجموعه فعالیت‌ها تحت عنوان فاز اول همکاری میان شرکت فناوران اطلاعات خبره با شرکت توسن خواهد بود که به زودی عملیاتی خواهد شد.»

اما همکاری میان این دو شرکت فاز دومی هم دارد که در خصوص ارائه APIهایی است که به کمک آن بشود صدور و تمدید برخی بیمه نامه‌ها را در شعب بانکی انجام داد. به گفته قلاتی بخشی از این فاز در سال 96 عملیاتی و بخشی دیگر از آن در سال 97 تکمیل خواهد شد.

بهرنگ صادقی مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فرابورس از دیگر شرکت‌های حاضر در برنامه کافه فین‌تک توسن بود و تجربه رضایت‌بخش همکاری موفقی که فرابورس با شرکت توسن دارد را رودررو با حاضرین در میان گذاشت.

صادقی در ابتدا از ارتباط نه چندان جالب و خوب میان بازار سرمایه و بازار پول در بورس گله کرد و ساختار کلی از بازار سرمایه ارائه داد. او گفت که در این بازار محدودیت‌هایی در طراحی ابزارهای مالی که بورس ارائه می‌کند وجود دارد و نوع تسویه منعطف با هر بورس خاصی نداریم.

صادقی در صحبت‌هایش گفت: «ما در فرابورس برای ارائه برخی سرویس‌های پایاپای و تسویه با بانک‌ها مختلفی روبه‌رو هستیم و هر کدام از این بانک‌ها سرویس‌های مختلفی را با کیفیت‌های مختلفی ارائه می‌دهند. همکاری ما با توسن باعث شد تا ما یک لایه روی تمام این بانک‌ها بکشیم و دیگر تمام خدمات بانکی را از طریق توسن دریافت می‌کنیم. این همکاری باعث می‌شود تا تمام بانک‌هایی که با توسن همکاری دارند هم در این جریان دخیل شوند؛ حتی بدون اینکه نیاز باشد تا مستقیم با هرکدام از این بانک‌ها وارد مذاکره شویم.»

به گفته صادقی، کار جالبی که این همکاری برای فرابورس ایجاد می‌کند این است که ما می‌توانیم مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در دنیا، تسویه لحظه‌ای انجام دهیم و این کار باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار خارجی بیشتر اعتماد کند.

دومین کافه فین‌تک توسن هم با جمع‌بندی همایون محبوبی مدیراجرایی توسن بوم به پایان رسید. محبوبی در صحبت‌های پایانی‌اش به این نکته اشاره کرد که مهم‌ترین چیزی که توسن بوم می‌تواند برای بانک‌ها و شرکت‌ها فراهم کند، موضوع ادغام است. هزینه این ادغام و نگهداری و پشتیبانی محصولاتی که از طریق توسن بوم شکل می‌گیرد هزینه بسیار پایینی است و این موضوع نکته جذابی است که می‌تواند ملاک تأثیرگذاری برای حضور شرکت‌ها و بانک‌ها در این اکوسیستم باشد.

او همچنین به سیستم OI اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در امنیت این اکوسیستم ایفا می‌کند و در آخر هم به حاکمیت بانک روی دیتا و سرویس‌ها تأکید کرد و اینکه این حاکمیت برای بانک‌ها کاملا محفوظ خواهد بود.

دو هفته آینده برنامه کافه فین‌تک توسن بیشتر با تمرکز بر حوزه B2C برگزار می‌شود که به معرفی استارت‌آپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، خواهد گذشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.