راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در بخش صبحگاهی پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات چه گذشت؟

پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، پنجم آذرماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزاری است. جایزه «شرکت‌های فناوری اطلاعات تحول‌آفرین» عنوان یک بخش رقابتی جدید است که امسال برای نخستین بار در این همایش به برترین‌ها اهدا می‌شود. برگزیدگان در این بخش، ضمن دریافت «تندیس شرکت تحول‌آفرین» از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در فرایند ارزیابی شرکت در تعالی فناوری اطلاعات نیز مدنظر قرار خواهند گرفت.

در بخش رقابتی ITManC2017 نیز علاوه بر اعطای «تندیس مبفا» به مدیران برتر فناوری اطلاعات، جایزه «فناوری اطلاعات برتر» در قالب «تندیس فاب» در سه سطح طلایی، نقره‌ای و برنزی به محصولات برگزیده تعلق خواهد گرفت.

این همایش ملی، صبح امروز با سخنرانی وحید احمدی رئیس همایش و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، آغاز شد. او بابیان اینکه در نظام حکمرانی جدید جهانی، داده، مفهوم والایی دارد، گفت: «در نگرش سنتی به داده‌ها، به انباشت داده بیشتر توجه می‌کردیم. بنابراین حجم عظیم داده، برای نظام مدیریتی سردرگمی ایجاد می‌کرد اما در حکمرانی نوین، داده‌ها دارایی هستند؛ نه دارایی معمولی بلکه دارایی راهبردی هستند و در حلقه اتصال به کسب‌وکار، معنا پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: «در این حجم از داده‌ها اگر به آن‌ها دید سنتی داشته باشیم، نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. در این رویکرد نگاه ما به داده در زنجیره خلق ارزش است که قطعاً همراه این نگرش، بحث رقابت‌ها هم مطرح خواهد بود.»

امیر شجاعان رئیس شورای راهبری همایش و رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور، سخنران بعدی این همایش ملی بود. او ضمن بیان گزارشی از این همایش گفت: «این گردهمایی با هدف توسعه و گسترش علم و دانش در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و با تاکید بر ارتقای تخصص و مهارت مدیران این حوزه برگزار می‌شود. محور اصلی همایش، حکمرانی داده‌ها و دولت الکترونیک از دیدگاه علوم و فناوری اطلاعات است.»

او به اهدای جایزه ملی فناوری اطلاعات در این همایش اشاره کرد و گفت: «در این همایش از میان 98 محصول فناورانه، 15 محصول برگزیده‌شده که از میان آن به سه دستاورد، جایزه ملی فناوری اطلاعات در سه سطح طلایی، نقره‌ای و برنزی اهدا می‌شود. این دستاوردها در موضوعات بانکداری الکترونیک، دولت الکترونیک و گردشگری الکترونیک است.»

سخنران بعدی امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بود که با طرح سؤال «فناوری اطلاعات چه نقشی در تولید علم بازی خواهد کرد؟» صحبت‌های خود را آغاز کرد. او با اشاره به فناوری بلاک‌چین گفت: «بلاک‌چین هر تراکنشی را ثبت می‌کند که در شبکه ماینرها، داده‌ها جمع‌آوری و یا کد می‌شوند، به این طریق، همه می‌توانند بدانند داده از کدام منبع آمده است. درگذشته و در تکنولوژی‌های اطلاعات، بیشتر درباره مقوله نشر صحبت می‌کردیم اما در حال حاضر بیش از گذشته، وارد حوزه پایش تحقیقات می‌شویم.»

او اضافه کرد: «ما در وزارت ارتباطات، حوزه بلاک‌چین را به‌صورت کلیدی کار می‌کنیم، در این زمینه تعاملات بین‌المللی داریم و سعی می‌کنیم هم‌گرایی داخلی ایجاد کنیم. پیدا کردن تصویر درست از این ابزار، وظیفه‌ای است که باید در کشور دنبال شود.»

هوشنگ بشارتیان عضو کمیسیون دولت الکترونیکی و مشاور سازمان فناوری اطلاعات، به بررسی «حکمرانی داده‌ها و جایگاه آن در دولت الکترونیک» پرداخت و گفت: «حکمرانی را ساماندهی مشکلاتی تعریف می‌کنند که کسی در قبال آن‌ها پاسخگو نیست. درباره حکمرانی داده نیز مهم‌ترین عامل استاندارد کردن دقیق داده‌هاست که این استانداردسازی با توجه به عناصر تعاریف و واژگان، روش کار، فرایند و دستورالعمل‌ها، نقش‌ها و مسئولیت‌ها و سنجه و معیار خواهد بود. ذی‌نفعان این داده‌ها نیز کلیه افراد و گروه‌های درون و برون‌سازمانی هستند که تولید، گردآوری، پردازش و دست‌کاری، ذخیره‌سازی و آماده‌سازی داده‌ها موردتوجه آن‌هاست که پرکاربردترین حوزه‌های استفاده از حکمرانی داده‌ها، صنعت بانکداری، بیمه، تولید و درمان و سلامت است.»

او با اشاره به دستاوردهای حکمرانی داده‌ها در حوزه IT گفت: «اجتناب از پیچیدگی مفرط زیرساخت‌های IT، ممانعت از ایجاد نرم‌افزارهای جزیره‌ای، افزایش سرعت بهره‌برداری از برنامه‌های کاربردی جدید و یا ارتقایافته، جلوگیری از انجام مکرر پروژه‌های IT در واحدهای کاری برای رفع مشکلات مربوط به‌دقت و کیفیت داده‌ها ازجمله این موارد است.»

او با ارائه تعریفی از دولت الکترونیکی گفت: «خدمات‌رسانی و اطلاع‌رسانی دولت به عموم مردم، با به‌کارگیری ابزارهای الکترونیکی است. به‌عبارت‌دیگر، دولت الکترونیکی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کند تا کارایی دولت را به‌وسیله دست‌یابی بهتر به اطلاعات و پاسخ‌گویی بیشتر دولت در قبال مردم، ترفیع دهد. عناصر اصلی دولت الکترونیکی نیز، خدمات، داده‌ها و زیرساخت‌هاست.»

حسین علی‌محمدی معاون کسب‌وکار شرکت آسیاتک سخنرانی خود را با عنوان «توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و جایگاه آن در حکمرانی داده‌ها» آغاز کرد. او بابیان اینکه انسان‌ها و اشیا اقدام به تولید اطلاعات می‌کنند و طبقه‌بندی و پالایش این اطلاعات به‌منظور استفاده مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مجموعه آسیاتک محل نگه‌داری اطلاعات یا دیتاسنتر و یک شبکه انتقال برای پخش آن‌ها بین ذی‌نفعان وجود دارد. چندین سال است که دیتاسنترها در دنیا وجود دارند، در حال رشد هستند و مباحث جدید و استانداردهای جدیدی در این حوزه ایجاد شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.»


او ادامه داد: «در مجموعه آسیاتک این کار در چهار دیتاسنتر پایه‌گذاری شده است که در برج میلاد بزرگ‌ترین دیتاسنتر محتوایی ایجاد شده است. قسمت دوم این اکوسیستم شبکه است. تمام این اطلاعات تولیدشده علاوه بر نگهداری، باید توسط شبکه‌ای منتقل شوند. آمار نشان می‌دهد خیلی از مردم در کشور ما بستر دریافت مناسب برای داده‌ها را ندارند. در سایر کشورها بستر انتقال بسیار بیشتر از ما رشد کرده است که این محدودیت ماست و باید گسترش پیدا کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.